امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 9,600
نظر شما چیست؟
آلیس سبالد در کتاب استخوان های دوست داشتنی، داستانی خیال پردازانه با نفوذ، جذابیت و جسارتی عظیم عرضه کرده، که او را تبدیل به یک نویسنده ی استثنایی می کند. این کتاب پرفروش ترین کتاب 2003 آمریکا بوده است.

استخوان های دوست داشتنی (The Lovely Bones) اثری درخشان و حیرت آور است، داستانی است که از میان اندوه، قصه ای بسیار امیدوارکننده می سازد. در دستان یک نویسنده ی جدید باهوش، این داستان از بدترین چیزهایی که یک خانواده ممکن است با آن روبه رو شود، به داستانی هیجان انگیز و حتی سرگرم کننده درباره ی عشق، خاطره، لذت، بهشت و التیام راه می گشاید.

وقتی برای اولین بار با سوزی سَمن روبه رو می شویم، او در بهشت است. وقتی از این مکان جدید عجیب به ما نگاه می کند، با آوای پر شور و با نشاط یک دختر چهارده ساله، داستانی به ما می گوید که هم به یادماندنی و هم سرشار از امید است.

در طول هفته هایی که به دنبال مرگش می آیند، سوزی زندگی ای را که بدون او جریان دارد، نظاره می کند. دوستان هم مدرسه اش شایعاتی در مورد ناپدید شدن او می گویند، خانواده اش امیدوارند که او پیدا شود و قاتلش سعی می کند ردش را محو کند. وقتی ماه ها سپری می شوند، سوزی می بیند که زندگی پدر و مادرش صدمه دیده و متزلزل می شود، خواهرش تلاش می کند که مقاوم شود و قوی تر بماند و برادر کوچکش سعی می کند مفهوم کلمه ی «از دست رفته» را درک کند.

سوزی مکانی را که بهشت نامیده می شود، کند و کاو می کند. آن جا خیلی شبیه حیاط مدرسه اش است که مجموعه ی خوبی از وسایل تاب بازی دارد. مشاورانی هستند که به تازه واردان کمک می کنند تا با محیط وفق یابند و با دوستان همخانه شوند. هر آن چه را که آرزویش را داشت، به محض آن که به آن فکر می کند، ظاهر می شود. جز یک چیز که بیش از همه می خواهد و آن بازگشت به نزد افرادی است که روی زمین دوستشان داشت.

سوزی با دلسوزی، حسرت و درکی فزاینده می بیند که عزیزانش کم کم از فشار غم و غُصّه رها می شوند و کم کم بهبود می یابند. پدرش جست و جوی پر خطری را برای به دام انداختن قاتل او آغاز می کند. خواهرش شهامت قابل توجه و بزرگی به خرج می دهد. پسری که سوزی اهمیت زیادی برای او قایل بود، به زندگی اش ادامه می دهد تا خود را در مرکز یک رویداد معجزه گونه بیابد...

اَلیس سبالد نویسنده ی (Alice Sebold) خاطره ی خوش یمن است، که در مدیسن، ویسکانسین به دنیا آمد. به وسیله ی آوای دهکده به عنوان نویسنده ای در حال شکوفایی انتخاب شده و برای نیویورک تایمز و شیکاگوتریبیون مطلب نوشته. به اتفاق شوهرش گِلِن دیوید گلد، در کالیفرنیا زندگی می کند.

سبالد و در حومه فیلادلفیا بزرگ شد. او در سال ۱۹۸۰ پس از آن که از دبیرستان گریت والی در مالورن پنسیلوانیا دانش آموخته شد به دانشگاه سیراکوز رفت. سبالد مدتی در روزنامه های نیویورک تایمز و شیکاگو تریبیون، مقاله می نوشت. نخستین رمان او به نام خوش شانس است. دومین رمان او به نام استخوان های دوست داشتنی به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و به زبان های گوناگون از جمله زبان فارسی ترجمه شد. که فیلمی به همین نام، در سال ۲۰۰۹ بر پایه این رمان توسط پیتر جکسون ساخته شد.

استخوان های دوست داشتنی، به طرز دردناکی سرگرم کننده، به طرز نشاط آوری خشن و فوق العاده اندوه آور است. کار بزرگی در زمینه ی خیال پردازی و نشانه ی بارزی از قدرت شفادهندگی اندوه است.

در بهشتی که به اندازه ی معما و متغیر بودن زمین، واقعی است، قرار دارد. استخوان های دوست داشتنی، با دلبستگی چشمانی تیزبین و ظرافت طبع، زندگی خانوادگی خیال پردازانه، پریشانی مضحک دوره ی بزرگسالی و رد دردناکی را که عشق و ناکامی در جهان ما به جا می گذارند، کندوکاو می کند.

استخوان های دوست داشتنی، از آن نوع کتاب هایی است که وقتی خواندی اش ممکن است به کتابفروشی بروی و در آن پرسه بزنی و شیرازه ی کتاب را لمس کنی تا فقط هیجانی را که در زمان خواندن آن به تو دست داده بود، به یادآوری. عمیقاً خردمندانه است و فوق العاده خوب نوشته شده که صفحاتی دلخراش دارد.

در بخشی از کتاب استخوان های دوست داشتنی می خوانیم:

وقتی مرده ها تصمیم می گیرند واقعاً ترکتان کنند، متوجه ترک کردنشان نمی شوید. تصمیم ندارید آن کار را انجام بدهید. در بهترین حالت آن ها را مثل یک نجوا یا موجِ یک نجوا هنگامی که موج زنان پایین می آیند، حس می کنید. آن را با یک زن در پشت یک سالن سخنرانی یا تأتر مقایسه می کنم که هیچ کس متوجه اش نمی شود تا این که به بیرون می لغزد. بعد آن هایی که خودشان نزدیک در هستند، مثل مادر بزرگ لین، متوجه آن می شوند. برای بقیه مثل یک نسیم مبهم در یک اتاق بسته هستند.
صفحات کتاب :
495
کنگره :
‏‫PS۳۶۱۲ ‭/ب۲‏‫‭‮الف‬۵ ۱۳۸۶
دیویی :
‏‫‬‭‬‮‭۸۱۳/۵۴‬‬
کتابشناسی ملی :
2236258
شابک :
964-374-028-5
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه استخوان های دوست داشتنی