کتاب آوای درد (چاپی و pdf)

قدیمی ترین ترجمه ی فارسی به دست آمده از اللهوف علی قتلی الطفوف؛ مقتل امام حسین (ع) به روایت سیدبن طاووس

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 24,000
خرید چاپی
35,000
10%
ت 31,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آوای درد

کتاب آوای درد قدیمی ترین ترجمه ی فارسی به دست آمده از اللهوف علی قتلی الطفوف؛ مقتل امام حسین (ع) به روایت سیدبن طاووس می باشد. درباره اهمیت این مقتل باید گفت دست یابی به مقتلی جامع و صحیح السند و معتبر برای جامعه ی شیعه ی ایران، دغدغه ای به جا بوده است و گویا تا پیش از ترجمه ای که در کتاب آوای درد منتشر شده، اللهوف سید بن طاوس به طور کامل، به فارسی ترجمه نشده بوده است. آن چه مسلم است این که کتاب آوای درد را قدیمی ترین و شاید نخستین ترجمه ی فارسی از لهوف دانسته اند.

رضاقلی خان شقاقی تبریزی سرابی، مترجم این اثر، شاعر و تاریخ نویس دوره ی قاجار و از منشیان ناصرالدین شاه بوده است. در مقدمه ی کتاب آوای درد، از فضل و دانش نویسنده، سخن به میان آمده و او را در ریاضی و جبر و هندسه و اخترشناسی سرآمد زمان خویش دانسته اند. تسلط بر زبان فرانسه و انگلیسی از دیگر مفاخر نویسنده ذکر شده است. «بیان شیرین» و «لسان نمکین» از جمله صفت هایی است که نخستین ناشر کتاب، به نویسنده نسبت داده است و این کتاب را شاهدی گویا بر آن دانسته است.

آن گونه که پسرش، میرزا مهدی ممتحن الدوله، در مقدمه آورده، نویسنده در هفتاد و شش سالگی در سحر نوزدهم ماه رمضان سال 1283 در سجاده ی نمازش، در تهران فوت کرده و در وادی السلام مدفون است. دست نوشته های او چندی بعد، به همت پسرش به چاپ سنگی رسیده است. او این کتاب را منتشر کرده که «بر منابر بخوانند و رحمت به روح آن موحد صادق و مؤمن موافق فرستند».

مترجم، لهوف سیدبن طاوس را به دقت و ظرافت، به نظم و در جاهایی به نثر ترجمه کرده است.

گزیده کتاب آوای درد

علی بن موسی بن جعفر بن محمّد بن طاوس، مؤلّف متن این کتاب، روایت می‎کند: نظر به آنچه ما یقین و محقّق کرده‎ایم که جناب امام، عالم بود بر عواقب امور خویش. علی هذا تکلیف آنجناب همان بوده و او نیز  از پدر و او نیز از جد خویش(عهم) نقل کرده که: حضرت امام حسین(ع) روزی به نزد امام حسن بیامد. چون بر وی نگاه کرد بگریست. حضرت فرمود: یا حسین، باعث گریه ی تو چیست؟ گفت: گریه می‎کنم بر آن مصائبی که بر سر شما می‎آورند. حضرت امام حسن فرمود: مصیبتی که به من می‎رسد آن است که پنهانی به مشروب من زهر داخل می‎کنند و من به خوردن آن کشته می‎شوم و لیکن روزگاری صعب‎تر از روزگار تو نخواهد بود، یا ابا عبدالله.

سی هزار نفر مرد جنگی که جملگی ادّعای امّتی و پیروی جدّ ما دارند به جنگ تو می‎آیند و دین اسلام را بر خود می‎بندند و بر قتل تو جمع می‎شوند و در سفک دم و اسیر حرم و هتک حرمت و قتل ذریّت و نهب  اموال و غارت اثقال تو کوتاهی و خودداری نمی‎کنند. در این وقت خداوند ذوالجلال لعنت را بر بنی امیه حلال می‎فرماید و از آسمان خون و خاکستر می‎بارد و وحوش صحرا و ماهیان دریا مر تو را گریه می‎کنند.

صفحات کتاب :
224
کنگره :
‏‫‬‬‭BP230/18‏‫‭/‮الف‬2ل9041 1396‬
دیویی :
070/4
کتابشناسی ملی :
5497845
شابک :
978-600-96030-5-3
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه آوای درد