امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
10,500
10%
ت 9,450
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب یک روایت معتبر درباره انقلاب سفید

کتاب یک روایت معتبر درباره انقلاب سفید نوشته سنا شایان توسط انتشارات به نشر منتشر شده است.
انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم اسمی بود که محمدرضا پهلوی روی اصلاحاتش گذاشت. این انقلاب از اصلاحات ارضی شروع شد و ادامه یافت. اصلاحاتی که ازطرف حکومت بر مردم تحمیل شد و مقدمه ای بود برای یک انقلاب از بالا به پایین.

انقلابی که نسخه آمریکا برای جلوگیری از انقلاب از پایین به بالای مردمی در ایران و کشورهای جهان سوم بود. قرار بود در این انقلاب خونی ریخته نشود و همه چیز در صلح انجام شود. برای همین شاه اسمش را گذاشت انقلاب سفید، اما انقلاب سفید در سکوت و آرامش انجام نشد.

بخشی از متن کتاب یک روایت معتبر درباره انقلاب سفید

شاه همیشه می ترسید که یکی از نخست وزیرهایش از او جلو بزند و جایش را بگیرد. او تجربه تلخ نخست وزیری مصدق را از سر گذرانده بود و چشمش ترسیده بود. امینی از مصدق خطرناک تر بود. او حمایت آمریکا را داشت و به خانواده قاجار وصل بود.

ازطرفی امینی معتقد بود، شاه فقط باید سلطنت کند و تمام اختیارات خود حتی کنترل نیروهای دفاعی را در اختیار او قرار دهد، اما شاه این مسئله را نمی پذیرفت و فکر می کرد پس از اجرای اصلاحات ارضی و تضعیف و سلب موفقیت اقتصادی اش قصد دارند پشتوانه نظامی او - یعنی ارتش و نیروهای مسلح - را هم از او بگیرند.

خلع شاه از اختیاراتش، پایگاه سیاسی انگلیس در ایران را از بین می برد؛ بنابراین اگر این اتفاق می افتاد، شاه دیگر قدرت مانور در میان دو قدرت آمریکا و انگلیس نداشت.

صفحات کتاب :
88
کنگره :
DSR۱۵۵۳‏‫‬‮‭/م۲۲ ج.۱۸ ۱۳۹۷
دیویی :
955/083
کتابشناسی ملی :
5504896
شابک :
9789640231913
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه یک روایت معتبر درباره انقلاب سفید