امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 66,000
نظر شما چیست؟
کتاب نگرشی به مدیریت اسلامی، نوشته نویسندگانی چون هادی پورشافعی و عبدالرضا خدری خان آبادی، مدیریت در اسلام را هنر کشف استعدادها و فرایند تجهیز، تعلیم و هدایت نیروها در جهت اهداف سازمانی می داند که به تعالی انسان منجر می شود.

هدف در مدیریت اسلامی، «انسان» و رشد او به­ سوی الله است. پس مدیریتی که زمینه رشد انسان را به سوی الله فراهم کند و مصادیق کتاب، سنت و سیر و روش پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) جهت رسیدن به اهداف یک نظام در ابعاد مختلف، همانند یک محور، مدار و قطب عمل کند، مدیریت اسلامی نامیده می­ شود.

همچنین در کتاب نگرشی به مدیریت اسلامی، مدیریت، هدف اساسی رشد انسان و تعالی وی است. انسانی که سیر استکمال و صعودی­اش در گرو قرب خداوندی است که معنی می‏ یابد. هر بیان و گفتاری، هر نیّتی هر اقدام و رفتاری که سمت و سوی خداوند نداشته باشد، مطرود است. همه این ها، از او، برای او و بسوی اوست. فرهنگ اسلامی سرشار از مهم ترین روش های خوب مدیریت بوده و قدرت و تأثیر این مدیریت بسیار عالی است تا آنجایی که در عصر پیامبر اعظم (ص) و دوران ائمه معصومین (علیهم السلام) از جامعه ای فقیر و ناتوان که گرفتار جنگ های قبیله ­ای بر سر مسائل کم ارزش قومی بود، جامعه­ ای نوین و متعالی ساخت به طوری که طی مدت زمانی کوتاه بر بزرگ ترین امپراتوری ­های زمان خود پیروز شد و تمدن عظیم و ماندگاری را بنیان گذاشت.

به نظر می ‏رسد مسأله نخست انسان امروز در این جهان متحول، توسعه پایدار و همه جانبه و رها ساختن از جهل و فقرآموزشی، تربیتی و فرهنگی است. بدیهی است رهایی از مشکلات و دست یابی به سطح قابل قبولی از پیشرفت، امکان پذیر نیست مگر با اندیشه، تفکّر و مدیریت صحیح. مدیریتی که ارزش ها و آرمان های تعالی جویانه دارد. در واقع بدون مدیریت صحیح، هرگونه تلاشی بیهوده خواهد بود. به همین دلیل و با پیچیدگی مسائل و گسترش روز افزون سازمان ‏های با ماهیّت و اهداف گوناگون و چالش‏ های آن، مدیریت بیش از پیش اهمّیّت یافته است.
کنگره :
‏‫‭BP232/67‏‫‭/پ93ن8 1393
دیویی :
‏‫‭297/658
کتابشناسی ملی :
3322486
شابک :
‭978-600-309-075-0
سال نشر :
1393
صفحات کتاب :
367

کتاب های مشابه نگرشی به مدیریت اسلامی