نظر شما چیست؟


چلچراغ حکمت، مجموعه‌ای با تکیه بر تمام آثار منتشر شده استاد شهید مطهری، در چهل دفتر مستقل فراهم آورده شده است. این مجموعه اثر جمعی از نویسندگان است و انتشارات کانون اندیشه جوان انتشار آن را به عهده داشته است.

معرفی کتاب چلچراغ حکمت

مهمترین ویژگی آثار استاد مطهری، سادگی بیان در عین عمیق بودن محتوای آنهاست به گونه ‏ای که همه اقشار یا گروه‏ های سنی متفاوت به مطالعه آن می پردازند و در سایه آن به پاسخ‏ های خود یا نظام فکری منسجم می‏ رسند. استاد مطهری از فکر عمیق به اسلام‏ شناسی دست یافت و بر خلاف بعضی‏ ها که اسلام را به صورت سطحی و گذرا مطالعه کرده ‏اند، آثار ایشان، اسلام‏ شناسی به معنای واقعی است. نظم محتوایی آثار استاد به گونه ‏ای است که در تعاملی سازنده قرآن، سنت، عقل و اجماع را در موضوعات مختلف به کار گرفته و نظام فکری منسجمی ارائه می‏دهد و از سویی، پاسخگوی شبهات و ابهامات نیز می ‏باشد. به همین دلیل و در راستای ضرورت نظام فکری اصیل اسلامی، پاسخگویی به سؤالات و شبهات، مطالعه کتب استاد برای همه اقشار جامعه ـ به ویژه طلاب جوان ـ الزامی است و به همین جهت، غالب بزرگان و اندیشمندان معاصر، مطالعه کتاب‏ های علامه شهید مطهری را توصیه می‏ کنند.
برای مطالعه آثار شهید مطهری سیرهای مختلفی ارائه شده است، ولی اخیراً کانون اندیشه جوان زیر نظر دکتر عبدالحسین خسروپناه به اقدامی ماندگار در این زمینه دست زده است و با انتشار مجموعه چهل جلدی «چلچراغ حکمت»، پلی برای ورود به بوستان سبز اندیشه های استاد شهید مطهری فراهم ساخته است. کتب این مجموعه با موضوعات مختلف و قلم نویسندگانی متفاوت، بر مبنای دیدگاه‌های شهید مطهری به رشته تحریر درآمده‌ است. نقطه اشتراک هر یک از جلدهای این مجموعه که در موضوع و عنوانی متمایز خلق شده‌اند، استواری آنها بر پایه دیدگاه‌ ها، آرا و تفکرات شهید مطهری است.
مجموعه چلچراغ حکمت با تکیه بر تمام آثار منتشر شده استاد، در چهل دفتر مستقل فراهم آورده شده است. 
با مطالعه این مجموعه، خواننده خود را از مطالعه آثار استاد بی ‏نیاز نمی‏داند، بلکه پس از یافتن نظام فکری استاد و شناخت کلیات اندیشه این متفکر، در گامی فراتر به مطالعه کتاب‏ های ایشان و انس بیشتر با آنها، ترغیب خواهد شد.

خلاصه کتاب چلچراغ حکمت

چلچراغ حکمت بهترین راهکار برای دریافت نظام فکری و اندیشه شهید مطهری است و برای طلاب و دانشجویانی که شاید خیلی حوصله مطالعه همه آثار این اندیشمند بزرگ را نداشته باشد، بهترین راهکار است و بدین گونه مخاطب می‏تواند در یک دفتر و در کوتاهترین و مطمئن ‏ترین شکل، به موضوع مورد علاقه خود دسترسی پیدا کند و آن را مطالعه نماید. خلاصه اینکه، مجموعه «چلچراغ حکمت» را مطالعه کنید که پلی است برای شناخت نظام فکری و اندیشه اصیل اسلام.

در این کتاب کوشش شده است:
1. هر کتاب به تنهایی یک موضوع مستقل را دنبال کند؛
2. اصل بر به گزینی باشد و دیدگاه استاد به صورت موضوعی، از تمام آثار مکتوب و همچنین یادداشت‌های منتشر شده، چکیده‌سازی شود؛
3. دخل و تصرف نگارنده در حد گردآوری، اقتباس، تلخیص، تلفیق و تنظیم مطالب، در ساختاری مشخص و با یک فصل بندی نو و جذاب باشد؛
4. برای اتقان و اعتبار اثر، همه مطالب به آثار مکتوب شهید مطهری مستند شود و در پاورقی‌ها، خواننده بر حسب مورد به مجموعه آثار (م. آ)، یادداشت‌ها (یا) و یا آثار مستقل استاد ارجاع داده شود؛
5. توضیحات نگارنده، جدای از متن و در مقدمه یا پس گفتار ارائه شود.
دفتر اول: شناخت جهان بینی و ایدئولوژی/ حسن پناهی – دفتر دوم: انسان شناسی/ حسن اسماعیل پورنیازی – دفتر سوم: خداشناسی/ مهدی عبدالهی – دفتر چهارم: عدل الهی/ سیدمصطفی حسینی نسب – دفتر پنجم: نبوت/ امین عابدی نژاد – دفتر ششم: امامت و رهبری/ رضا میزایی – دفتر هفتم: دین شناسی/ عبدالحسین خسروپناه – دفتر هشتم: روشنفکری و روشنفکران/ عبدالحسین خسروپناه- دفتر نهم: فلسفه اسلامی و غربی/ علی دژاکام – دفتر دهم: مهدویت/ بهروز محمدی – دفتر یازدهم: پیامبر اسلام(ص)/ محمدباقر پورامینی – دفتر دوازدهم: امیر مؤمنان علی(ع)/ عبدالله محمدی – دفتر سیزدهم: اهل بیت(ع)/ اکبر پیروزی – دفتر چهاردهم: تربیت/ عباس چشم چراغ – دفتر پانزدهم: اخلاق و فرااخلاق/ احد ایمانی – دفتر شانزدهم: عرفان/ محمدجواد رودگر – دفتر هفدهم: معاد/ حمیدرضا شاکرین – دفتر هجدهم: تاریخچه تشیع/ محمدحسین پورامینی- دفتر نوزدهم: عقاید تشیع/ محمدصفر جبرئیلی – دفتر بیستم: اسلام شناسی/ محمدصفر جبرئیلی – دفتر بیست و یکم: ایمان / سیدمحمدعلی داعی نژاد – دفتر بیست و دوم: قرآن شناسی/ علی نصیری – دفتر بیست و سوم: تحجر/ سیدرضا کلوری – دفتر بیست و چهارم: عقلانیت/ سیدمحمدعلی داعی نژاد – دفتر بیست و پنجم: انقلاب اسلامی / علی ذوعلم – دفتر بیست و ششم: آزادی/ شریف لک زاده – دفتر بیست و هفتم: روحانیت و حوزه ها / سلیمان خاکبان – دفتر بیست و هشتم: امر به معروف و نهی از منکر/ غلامرضا بهروز لک – دفتر بیست و نهم: سیاست و حکومت / محمد حسن قدردان قراملکی – دفتر سی ام: عدالت اجتماعی / نجمه کیخا – دفتر سی و یکم: حکمت احکام/ حمیدرضا شاکرین – دفتر سی و دوم: اقتصاد اسلامی/ سعید فراهانی فرد – دفتر سی و سوم: حماسه عاشورا / محمدباقر پورامینی – دفتر سی و چهارم: تمدن اسلامی / محمدباقر پورامینی – دفتر سی و پنجم: جوان / عباس رضوانی نسب – دفتر سی و ششم: اسلام و دنیای متجدد / حسین سوزنچی – دفتر سی و هفتم: پوشش و حجاب / علی محمدی آشنانی – دفتر سی و هشتم: منزلت و حقوق زن/ سیدابراهیم حسینی – دفتر سی و نهم: نهج البلاغه / محمدمهدی رضایی – دفتر چهلم: غرب شناسی / حسن ابراهیم زاده .

 بخشی از متن چلچراغ حکمت  

  نخستین شناختی که هرکس از خدا دارد، غنا و بی‌نیازی او است. انسان‌ها خدا را به‌عنوان موجودی می‌شناسند که همه چیز به او نیازمند است و از او مدد می‌گیرد و او از همه بی‌نیاز است و به تعبیر فلاسفه، واجب‌الوجود است. از سوی دیگر، خدا مبدأ و خالق موجودات دیگر است و موجودات همه «از او» هستند. همه مخلوق اویند، ولی او مخلوق کسی نیست و به تعبیر فلاسفه، «علت اولی» است.

خرید کتاب چلچراغ حکمت

برای خرید کتاب چلچراغ حکمت چاپی با تخفیف ویژه به سایت و نرم افزار فراکتاب مراجعه و آن را تهیه کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

کتاب چلچراغ حکمت pdf

pdf کتاب چلچراغ حکمت در سایت فراکتاب موجود نمی‌باشد.

خرید چلچراغ حکمت مشخصات مجموعه کتاب چلچراغ حکمت در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مشخصات
ناشر: کانون اندیشه جوان
نویسنده: حسن پناهی آزاد
تعداد جلدها: 40 جلد
موضوع: خلاصه ای از آثار شهید مطهری
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

دیویی :
297/48
شابک :
9789642788088

کتاب های مشابه چلچراغ حکمت