امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,500
نظر شما چیست؟
در کتاب حاکمیت فناوری اطلاعات و COBIT، چهارچوب کوبیت توضیح داده شده و به حوزه های اجرایی، برنامه ریزی، پشتیبانی و ارزیابی این موضوع پرداخته شده است.

در سال های اخیر مدیران ارشد به اهمیت فناوری اطلاعات در موفقیت سازمان ها بیش از پیش پی برده اند. آنان به این امر واقف شده اند که می بایست با نحوه ی حاکمیت فناوری اطلاعات در سازمان، آگاهی لازم داشته باشند.

در راستای پاسخگویی به اهدافی نظیر برقراری ارتباط با الزامات سازمان، بهره گیری از یک مدل مشخص، شناسایی منابع اصلی، تعریف اهداف کنترلی مدیریتی و... چارچوبی به نام COBIT ایجاد شد که از ویژگی های اصلی آن می توان به تمرکز بر کسب و کار، فرآیند محوری بر پایۀ کنترل و با قابلیت اندازه گیری اشاره نمود. این واژه مخفف اهداف کنترل کننده در فناوری اطلاعات و علوم مرتبط است.

در بخشی از کتاب حاکمیت فناوری اطلاعات و COBIT می خوانیم:

اجرای COBIT 5 با تعیین اینکه کدام علاقه های ذینفعان اولویت دارند، انتظارهای آن ها چه چیزهایی است، قابلیت های کاری فناوری اطلاعات برای برآورده سازی این انتظارها چیست و چه کسی برای انجام آن پاسخگو است و موارد از این دست، آغاز می شود.

شرط لازم تحقق این موضوع، کسب دانش درباره فرایندهای اساسی و سیستم مدیریتی خواهد بود که بتواند کار فناوری اطلاعات را در خصوص تحویل خدمات و عملکرد مورد انتظار، پشتیبانی نماید. به علاوه، اجرای COBIT 5 موضوع هایی همچون تثبیت موقعیت نظام راهبری فناوری اطلاعات سازمان در سازمان، اتخاذ مراحل ابتدایی به سوی بهبود نظام راهبری فناوری اطلاعات سازمان، چالش های اجرا و عوامل موفقیت، راه اندازی تغییر رفتاری و سازمانی مرتبط با نظام راهبری فناوری اطلاعات سازمان، اجرای بهبود دائمی شامل مدیریت برنامه و راه اندازی تغییر، استفاده از COBIT 5 و اجزای آن را پوشش می دهد.

نظر به اینکه سازمان ها نیاز دارند که به سمت فرایندگرایی حرکت کنند و آنچه که به سازمان ها در این راه کمک کرده، آن ها را پشتیبانی می کند فناوری اطلاعات است، لذا برای اینکه فناوری اطلاعات در سازمان ها وارد شود و همینطور برای ایجاد یکپارچگی و بهبود در سازمان ها لازم است برای کنترل و نظارت روی آن، راهبری فناوری اطلاعات پیاده سازی شود. در این راستا همان طور که قبلاً اشاره شد، COBIT 5 نیز مانند نسخه پیشین فرایندگرا است.
صفحات کتاب :
258
کنگره :
QA76/9‭‬ ‭/س85‏‫‭ج9 1394
دیویی :
005/8
کتابشناسی ملی :
4011005
شابک :
978-964-2695-61-4
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه حاکمیت فناوری اطلاعات و COBIT