امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 29,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آشتی با کودک درون

هدف کتاب آشتی با کودک درون نوشته علی شمیسا، توضیح انواع و اشکال کودک درون است، به طور مثال وقتی شما نشانه و نشانی های کودک درون لجباز خود را بشناسید و بدانید که حضور او در رفتارهای شما می تواند ضربه زننده باشد، طبیعی است که او را تحت نظارت بالغ درون خود قرار می دهید و او را کم کم مهار می کنید.

دیر نشده، شاید بگویید، دیگر از من گذشته، اما برای احیا، رشد و بالندگی، بازیابی و شفای کودک درون، هر زمانی می تواند خوب باشد. شاید کتاب آشنایی با کوک درون بتواند در حد تلنگری باشد که با کودک درون تان، آشتی و سعی کنید او را در وجود خود پیدا کنید، روحیات و احساساتش را بشناسید و همچنین او را در لایه های مختلف زندگی تان تجربه کنید. واژهٔ کودک درون، درواقع بیان کنندهٔ حالتی از روحیات شماست که با احساسات و لذت شما سروکار دارد.

دکتر اریک برن رهبر فکری مکتب روان شناسی تحلیل رفتار (TA)، اعتقاد دارد شخصیت ما، ترکیبی از سه جزء والد، بالغ و کودک است که والد بیان گر روحیات امرونهی ها و باید و نبایدهای پدرانه و مادرانه ماست. افکاری که شما از فرهنگ و مذهب و عقاید گذشته گرفته اید و بالغ حالتی است که شما را در هر موضوعی کمک می کند که ابتدا جمع آوری اطلاعات بکنید و بعد به تحلیل سود و زیان بپردازید و من کودک هم همان تجربیات ضبط شده هر انسانی است که از دوران کودکی خود آموخته است.

درواقع هر فردی این سه حالت را با درجات خفیف، متوسط و شدید در خود دارد. گاهی یک فرد، والد سرزنش گر پررنگی دارد. گاهی یک فرد، بالغ قوی و قدرتمندی دارد و گاهی در یک فرد، کودک بازیگوش یا عاشق پیشه تسلط دارد یا در موقعیت های زمانی و مکانی یکی از آن سه بیشتر خودنمایی می کند. یا زمانی که شما با روحیات کودک آزرده و افسرده آشنا بشوید، طبیعی است که به سمت راه های درمان آن خواهید رفت یا زمانی که متوجه شدید که کودک بازیگوش خود را بایستی همیشه فعال نگه بدارید، شما به سمت راهکارهای خلاقانه آن می روید یا زمانی که از کودک فلسفی خود باخبر می شوید، تازه متوجه می شوید که دوباره بایستی روحیهٔ پرسش گری خود را بازیافت و فعال بسازید یا زمانی که درک کنید بایستی کودک خود را آزادانه رها کنید تا او بتواند خود را تجربه کند و درک عمیقی از خلاقیت به دست آورد.

به هر حال شناخت این حالت های روان شناختی کودک درون خود، شما را به این درک و فهم آگاهانه می رساند که در هر سنی که هستید، دوباره به آن توجه کنید، او را نوازش بدهید و اجازه بدهید او در قسمتی از زندگی شما حضور جدی داشته باشد تا روزها و شب های زندگی شما معنا و مفهومی دیگر به خود بگیرد.

گزیده کتاب آشتی با کودک درون

در یک جامعه یا خانوادهٔ کامل گرای عصبی و روان پریش، گاه باورهایی صددرصد مطلق گرایانه وجود دارد. برای مثال برخی افراد به یکدیگر می گویند: «تو بایستی دکتر یا مهندس بشوی» یا «تو حق نداری اشتباه بکنی». از این رو به نوعی آزادی عمل و انتخاب فردی کودک به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد.

کودکی که از اندامی متناسب برخوردار نیست یا بیش از حد کوتاه یا چاق است، به صورت های مختلف مورد تحقیر و توهین های فرهنگی قرار می گیرد. کودکی که نتوانسته طبق معیارهای کامل گرایانهٔ جامعه جلو برود و خانواده و دوستانش به شدت او را با دیگران مقایسه می کنند، کودکی که از لحاظ اقتصادی یا اجتماعی در رده های پایین جامعه است و همسالان تحقیرش می کنند، این موضوع برایش به صورت عقده در می آید.

صفحات کتاب :
182
کنگره :
BF698/35‭‬‏‫‬‭/ش8آ5 1393
دیویی :
158/1
کتابشناسی ملی :
3303327
شابک :
978-964-236-542-5
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه آشتی با کودک درون