کتاب بررسی گروه اسمی زبان ترکی آذربایجانی pdf

و مقایسه آن با زبان فارسی بر اساس نظریه مینیمالیست یا کمینه گرا

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟
کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی (بر اساس نظریه مینیمالیست)نوشته ی زهرا وثوقی، تئوری زبان را منطبق با برنامه کمینه گرا بر روی گروه های اسمی زبان ترکی پیاده کرده تا میزان مطابقت و تعمیم آن با این زبان را مشخص نماید.

با توجه به اینکه ساختارهای پیچیده، فراگیری را سخت تر می سازد، در طول چند سال گذشته نوآم چامسکی که از او به عنوان پدر زبان شناسی نوین یاد می شود، به دنبال ارائه برنامه ای بود که توصیف و فراگیری زبان را تا حد امکان ساده تر مطرح کند. به همین علت تئوری زبان را منطبق با برنامه کمینه گرا ارائه و آن را یک برنامه جهانی تلقی کرده است که کلیه زبان های دنیا با آن مطابقت دارند.

بر اساس عقیده چامسکی، زبان سیستم جامعی است با طراحی بهینه به صورتی که با استفاده از مقولات نحوی، ساختارهایی را می توان تولید کرد که با بخش های دیگر مغز بالاخص گفتار و تفکر ارتباط داشته باشند. به گفته وثوقی آشنایی با قواعد برنامه کمینه گرا برای دوره کارشناسی ارشد زبان شناسی بسیار پراهمیت است و این برنامه در تجزیه و تحلیل ساختمان جملات مفید واقع شده و نیز هر چه قواعد فاقد تکرار باشد جهت آموزش مناسب تر خواهند بود.

اگر قانون یا نظریه ای با تحول طبیعت خود را سازگار نکند از بین رفته و نابود می شود و قانون یا نظریه دیگری جای آن را می گیرد. از آغاز دهه نود دگرگونی هایی در تنه اصلی دستور زایشی رخ داده و پیش درآمد این دگرگونی ها نیز مقاله (1991) چامسکی با عنوان «نکاتی در اقتصاد اشتقاق و نمودهای زبانی» بوده است که در فصل دوم کتاب (1995) او تجدید چاپ شده است.

این دگرگونی ها از پایان سال 1992 با ارائه مقاله چامسکی با نام «برنامه کمینه گرا» برای نظریه زبانی توجه زبان شناسان را به خود معطوف کرد، نوید تحولی تازه در دستور زایشی تلقی گردید (دبیر مقدم، 1383). برنامه کمینه را می بایست چهره امروزی بدنه اصلی دستور زایشی دانست. شاید این برنامه منشاء تحولی نو در زبان شناسی امروزی باشد.

در بخشی از کتاب گروه اسمی در زبان ترکی آذربایجانی می خوانیم:
ردفورد عمده ترین رویکرد زبانی در نیمه دوم قرن بیستم میلادی و آغاز هزاره سوم را دستور زایشی دانسته است. دستور زایشی مکتبی مسالط و غالب در زبان شناسی نظری امروز است و مجموعه ای از نظریه های زبانی را که جملگی بر دو باور فلسفی و زبان شناختی زیر استوارند دربرمی گیرد:

الف) برخی از ویژگی های زبان زیستی و فطری اند و از این رو کودک هنگام تولد مجهز به آن هاست ب) بارزترین جنبه زبان ساختار صوری و ریاضی گونه آن است.

دستور زایشی از پیشینه ای کهن برخوردار است زیرا ریشه در مطالعات زبانی دستور نویس هندی پانینی (قرن چهارم پیش از میلاد)، آراء فلسفی افلاطون (قرن چهارم پیش از میلاد)، و تفکرات عقل گرایانه دکارت (قرن هفدهم میلادی) دارد. احیا کننده این آراء و افکار در قرن بیستم نوام چامسکی زبان شناس شهیر آمریکایی است (دبیر مقدم، 1383)
صفحات کتاب :
92
کنگره :
PL۳۱۲‏‫‬‮‭/و۳گ۴ ۱۳۹۶
دیویی :
۴۹۴/۳۶۱۵‭‮‬‬
کتابشناسی ملی :
4804193
شابک :
978-600-8774-51-8
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه بررسی گروه اسمی زبان ترکی آذربایجانی