کتاب تجربه گرایی رادیکال

درباره‌ی کار و نوشتار اتنوگرافیک

امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تجربه‌گرایی رادیکال

اتنوگرافی یا قوم نگاری پژوهشی است که آن را باید زیست. در این کتاب، مایکل د. جکسون استاد ممتاز دانشگاه هاروارد علاقه مندان به این حوزه و دانشجویان رشته علوم اجتماعی و انسان شناسی را به دنیای اتنوگرافی می برد. ایزدی جیران، مترجم کتاب تجربه‌گرایی رادیکال عقیده دارد که جکسون یکی از نمونه های تحسین برانگیز یک اتنوگرافر قدرتمند، خلاق و الهام بخش است.

او ۴۵ سال است در میان کورانکوهای آفریقای غربی در عرصه اتنوگرافی قلم می زند، شاعر و رمان نویس است و در میان انسان شناسان دیگر، به منابع فلسفی و ادبی تسلط کم نظیری دارد. دو اثر اتنوگرافیک او «مسیرهایی رو به یک روشن گاه (۱۹۸۹)» و «در سیرالئون (۲۰۰۵)» برندهٔ «جایزهٔ ویکتور ترنر برای نوشتار اتنوگرافیک» شده اند.

این اثر جکسون، «تجربه گرایی رادیکال؛ درباره ی کار و نوشتار اتنوگرافیک» پر از نکات تأمل برانگیز است، نکاتی که می توانند به ما بگویند حقیقت اتنوگرافی چیست و چگونه باید در این عرصه کار کرد.

گزیده کتاب تجربه‌گرایی رادیکال

کورت وانگوت تخصص انسان شناسی را در دانشگاه شیکاگو دقیقاً پس از پایان جنگ جهانی دوم گرفت. بیست و سه سال بعد، در سلاخ خانة شمارة پنج، روح نسبی گرایانة دروسی که گذرانده بود را به یاد آورد: «در آن زمان، آن ها یاد می دادند که مطلقاً تفاوتی بین هیچ کس نیست ... چیز دیگری که تدریس می کردند این بود که هیچ کس مسخره یا بد یا منزجرکننده نیست».

اما این نگرش انسان گرایانه به وانگوت هنگام ارائة تز کارشناسی ارشدش «نوسانات بین خوب و بد در داستان های ساده» در امتحان گروه انسان شناسی کمک نکرد. تز متفق القول رد شد. وانگوت انسان شناسی را رها کرد و برای مدتی به عنوان مسئول روابط عمومی جنرال الکتریک در شنکتادی و سپس به عنوان نویسنده ای آزاد کار کرد. وانگوت پس از بیست و پنج سال از ناکامی از گرفتن درجة کارشناسی ارشدش در انسان شناسی در شیکاگو، درجه ای افتخاری از همان دانشگاه به خاطر خدماتش به رشتة انسان شناسی دریافت کرد. 

اما این خدمات، تک نگاری های اتنوگرافیک یا یافته های تجربی نبودند، بلکه رمان هایش بودند، به ویژه یک کتاب علمی تخیلی هجوآمیز بنام گهوارة گربه (1963) که از طریق گزارشی از یک دین جعلی سرخپوستان غربی به نام بوکونونیسم، به موضوع رسالة ردشده اش ـ ابهام خوب و بد ـ بازمی گشت. بوکونون با مسئلة حقیقت سرگرم شده بود. او می گوید پیروانش واژه ای که او می گوید را باور ندارند. اولین جملة کتاب بوکونون چنین است: «کل چیزهای حقیقتی ای که می خواهم به شما بگویم، دروغ های بی شرمانه ای هستند». 


سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
185
کنگره :
1396 2 ک 8 ج / 21 GN
دیویی :
092/301
کتابشناسی ملی :
4604450
شابک :
978-600-7683-71-2

کتاب های مشابه تجربه گرایی رادیکال