امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 39,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بازار شش میلیارد نفری

کتاب بازار شش میلیارد نفری (در دنیای تجارت الکترونیک) نوشتۀ پورتر اریسمن، شما را از میان بازارهای بزرگ در حال ظهور عبور خواهد داد تا ببینید آن ها کار خود را از کجا شروع کردند، اکنون در کجا قرار دارند و احتمالاً به کجا خواهند رسید.

کتاب بازار شش میلیارد نفری (Six billion shoppers) به این پرسش که آیا بعد از تشکیل شرکت در حوزه تجارت الکترونیک، می توان به بازارهای نو ظهوری مثل جنوب شرقی آسیا و حتی امریکای لاتین راه پیدا کرد؟ پاسخ می دهد. پورتر اریسمن (Porter Erisman) با مطالعه بر روی تاریخچه شرکت های موفق در کشورهای متفاوت، مانند شرکت علی بابا در چین و آمازون در امریکا، نشان می دهد که موفقیت تصادفی و رایگان حاصل نمی شود.

نکته شایان تأمل برای راه اندازی تجارت الکترونیک، انتخاب شیوه به سبک آمازون در امریکا یا به سبک علی بابا در چین است. با مطالعه کتاب بازار شش میلیارد نفری می توانید شیوه مناسب را برای فعالیت در کشورمان در حوزه تجارت الکترونیک انتخاب کنید. مثل کار آفرینان هندی که شیوه دوم را انتخاب کردند.

مهم این است که برای رشد و توسعه تجارت الکترونیک، سیستم پرداخت آنلاین و موضوع حمل و نقل و ارسال کالا نقشی مهم دارند. این موارد در ایران، حتی در شهرهای کوچک، شرایط به نسبت پذیرفتنی دارند. به همین دلیل چند سالی است شرکت هایی در زمینه تجارت الکترونیک فعال شده اند و رشد خوبی هم داشته اند. تجارت الکترونیک ثابت کرد بدون اینکه آسیبی به صاحبان خُرده فروشی سنتی بزند، آنگونه که در غرب رخ داد، می تواند با ایجاد فرصت در بازارهای نو ظهور، خلاقیت ها را شکوفا کند.

به طور قطع ایجاد فرصت برای مردم به منظور خرید و فروش ساده تر کالایشان، به بهبود شرایط اقتصاد جهانی کمکی نخواهد کرد؛ اما تجارت الکترونیک برای نجات از فقر، بهتر از هر صنعت دیگری به بازارهای نو ظهور کمک خواهد کرد. گوشی هوشمند فقط بازار خرید را وارد جیب مشتری نکرده است، بلکه ویترین خرده فروشی را هم در جیب افراد کارآفرین جا داده است. اتصال کارآفرینان خرده در بازارهای نوظهور به اقتصاد جهانی، به آن ها کمک خواهد کرد از فقر نجات پیدا کنند.

داستان بیست سال نخست تجارت الکترونیک، داستان تلاشی بود که برای خدمت به یک میلیارد خریدار در جهان توسعه یافته صورت گرفت. داستان بیست سال دوم جالب تر از آن خواهد بود، زیرا بازارهای تجارت الکترونیک از چین تا هند و آفریقا به کارآفرینان کمک می کنند تا به جایزه بزرگ تر دست پیدا کنند که همانا شش میلیارد مشتری جهان است که قرار است از این بازارها خرید کنند.

برخی از نکاتی که در کتاب بازار شش میلیارد نفری به آن اشاره می شود:

- در واقع شرط اصلی رونق تجارت الکترونیک، وجود اعتماد در جامعه است.

- شکوفایی تجارت الکترونیک در چین شرایط را برای ورود شرکت های کوچک تر خارجی نیز فراهم کرده است.

- از تجربه چین می آموزید که هر بازاری منحصر به فرد است و هیچ مدل تجاری برای همه جا مناسب نیست.

- مدل چین برای تجارت الکترونیک کشفی مهم بود که بازارهای در حال ظهور برای پیشرفت تجارت الکترونیک به آن نیاز داشتند.

- چین ثابت کرد که تجارت الکترونیک می تواند در بازار کشورهای در حال توسعه موفق باشد. تجارت الکترونیک زندگی هر انسانی را متحول خواهد کرد و اکنون زمان این تحول فرا رسیده است.

گزیده کتاب بازار شش میلیارد نفری

اگر در زمان مونتگومری وارد اینترنت وجود داشت به احتمال زیاد بیشتر خرده فروشی ها به سرعت از روش او استفاده می کردند که ابداعی بزرگ بود و آنلاین محصولات خود را می فروختند؛ اما اینگونه نبود و زیرساخت های خرده فروشی در امریکا آهسته و تدریجی شکل گرفتند.

فهرست های مونتگومری با منافع مغازه های خرده فروشی در مناطق روستایی امریکا تضاد داشت؛ اما در شهرها از فروشگاه های بزرگ استقبال شد. وقتی سال 1878 فروشگاه بزرگ مِیسیز برای تجارت و خرید و فروش تأسیس شد، نشریه نیویورک تایمز با عنوانی بزرگ اعلام کرد که «بازار بزرگ به نام میسیز اَند کوز گشایش یافت؛ جایی که می توان همه چیز در آن خرید.» دیگر فرشگاه های بزرگ یکی پس از دیگری تأسیس شدند. این فروشگاه های بزرگ و پر زرق و برق با تزیین ویترین های جذاب خود قصد داشتند شهروندان و مسافرانی را که برای خرید می آمدند برای سرگرمی و خوردن چای، شام و ناهار جذب کنند.

انقلاب صنعتی تمایل برای مصرف کالاهای جدید را به شدت افزایش داد. مونتگومری وارد و رقیب او، ریچارد سیرز، با مشاهده این روند کسب و کار خود را از تهیه فهرست فراتر بردند و اقدام به تأسیس مغازه های خرده فروشی کردند. مونتگومری وارد سال 1926 هیچ مغازه ای نداشت؛ اما فقط سه سال بعد پانصد مغازه داشت. سیرز هم به سرعت سازمان و تشکیلات خرده فروشی خود را گسترش داد و فروشگاه های بزرگ ساخت. پس از سال 1950، تمام بازارهای خرید، همچنین فروشگاه های سیرز اهمیت روزافزون یافتند. گسترش فرهنگ مصرف در امریکا بعد از رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم ادامه یافت و بعد از شکوفایی پس از جنگ به اوج خود رسید. امریکایی ها بعد از رکود بزرگ و دو جنگ پس از آن تمایل بیشتری برای خرید پیدا کرده بودند.

صفحات کتاب :
207
کنگره :
‏‫HF5548/325‭‬ ‭/ک5‏‫‭‮الف‬4 1398
دیویی :
‏‫‬‮‭381/142091724
کتابشناسی ملی :
5564550
شابک :
978-622-220-026-8
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه بازار شش میلیارد نفری