امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 29,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ایجاد رابطه ای صمیمانه

کتاب ایجاد رابطه ای صمیمانه نوشته ی آلبرت الیس و تد کرافورد، هفت رهنمود برای ایجاد روابطی عالی و گفتگوی بهتر با دیگران و شریک زندگیتان را بیان می کند.

کتاب ایجاد رابطه ای صمیمانه (Making intimate connections) راهکارهای مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد که برای رویارویی با مشکلات و مسائل ارتباطی با دیگران و خانواده خود به آن ها نیاز دارید. در این اثر خواهید آموخت که چطور در مقابل موانع ارتباطی رفتار کنید و اگر این موانع بر سر راه شما قرار گرفت، چطور این موانع کنار بگذارید. نگرش آلبرت الیس (Albert Ellis) و تد کرافورد (Ted Crawford) برای ارتباط زوج ها براساس رفتار درمانی عقلانی هیجانی است؛ رویکردی که دکتر آلبرت الیس در دههٔ 1950 آن را معرفی کرد و اکنون یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین روش های درمانی در سراسر جهان است.

هدف رفتار درمانی عقلانی هیجانی در آغاز کمک به اشخاص بود تا بر مشکلات هیجانی شان غلبه کنند، و هدف بعدی این بود که به آن ها نشان دهد، چطور خودشان را خوشحال تر کنند. رفتار درمانیِ عقلانی هیجانی، در مقایسه با دیگر درمان ها بیشتر بر ارتباط با خود تأکید دارد. مبنای اختلال هیجانی بر آنچه دکتر الیس در اصل آن را مناظره ی درونی می نامد تمرکز دارد، که اشخاص به کار می برند تا خودشان را آشفته کنند.

این اصول اولیه نشان می دهد که چطور شما گفتگوها را در ذهنتان نگه می دارید، و چطور در واقع بیشتر افکار، احساسات و اعمال ویران کننده تان را می سازید و خلق می کنید. از این رو، شما همچنین می توانید مانع شکل گیری آن ها شوید و آن ها را کاهش دهید. اصول اولیه ی رفتار درمانیِ عقلانی هیجانی توضیح می دهد که چطور شما با خودتان و دیگران صحبت کنید و چطور استفاده از این اصول به شما در برقراری ارتباط کمک بیشتری می کند.

رویکردهای کتاب ایجاد رابطه ای صمیمانه به شما نشان می دهد که چطور به گونه ای مؤثر با اشخاص مهم زندگی تان، از جمله کسانی که خودشان به خوبی می توانند این روش را به کار ببرند، ارتباط برقرار کنید. با خواندن این کتاب می آموزید به چه صورت با خودتان و دیگران رفتار کنید و عقاید ناگفته، ضمنی و یا ناآگاهانه خود را دریابید، سازمان دهی کنید و به شکلی درست به دیگران منتقل کنید.

گزیده کتاب ایجاد رابطه ای صمیمانه 

بارها و بارها قدردانی تان را ابراز کنید. از انتقاد مداوم بپرهیزید. بیشتر اوقات بابت کارهایی پیش پا افتاده از همسرتان تشکر کنید. خصوصیاتی را که در همسرتان ارزشمند می دانید، کشف کنید یا حتی در او به وجود آورید. آن ها را بازگو کنید. صداقت در این جا مهم است. از عامل کشنده ی ارتباط، یعنی انتقاد مداوم از همسرتان، اجتناب کنید.

روشی به ویژه ساده برای تأثیرگذاری بر دیگران، بیان قدردانی صادقانه است. چه چیزی این را ساده می کند؟ شما به سادگی انتقاد از همسرتان را با قدردانی صادقانه جابه جا می کنید. آیا این اغلب کارایی دارد؟ در واقع، بله، دارد. بیشتر اشخاص به قدردانی صادقانه واکنش مثبت نشان می دهند و به انتقاد، واکنش منفی. روان شناس مشهور آلفرد آدلر متوجه شد که بیشتر اشخاص فقط خواهان قدردانی نیستند، بلکه در واقع آرزوی آن را دارند.

به عنوان مثال، وقتی سلینا بر سر دختر دو ساله اش جیغ می کشید، این کار شوهرش ران را خیلی عصبانی می کرد. در ابتدا، ران او را بابت بدرفتاری با دختر دو ساله شان که به سختی رفتارش دست خودش بود، مورد سرزنش قرار می داد. ران زمانی از جلسات رفتار درمانیِ عقلانی هیجانی سود برد که متوجه شد با این که «اشتباه» است، او خودش انتخاب می کند از دست همسرش عصبانی شود. وقتی ران از آن چه رخ می داد آگاه شد، بیشتر خشمش را کنار گذاشت و آن را با احساسات سالم ناراحتی و ناامیدی جابه جا کرد.

وقتی سلینا به جیغ کشیدن بر سر دخترشان ادامه می داد، ران توانست بگوید: «من خیلی خوشحالم که تو توجه زیادی به دوریس داری و به توانایی اش برای تغییر احترام می گذاری.» سلینا با دیدن قدردانی غیرمعمول ران از رفتار او، رفتارش را تغییر داد و از جیغ کشیدن بر سر دوریس دست کشید و به این ترتیب دید که دخترش چه می کند - رفتار دوریس را مشاهده کرد - و برنامه ریزی کرد که چطور به دوریس کمک کند تا رفتار بهتری داشته باشد.

صفحات کتاب :
272
کنگره :
‏‫‬‮‭RC489/ر73‭‮الف‬7 1390‬
دیویی :
‏‫‬‮‭616/89156
کتابشناسی ملی :
2072334
شابک :
978-964-236-292-9‬
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه ایجاد رابطه ای صمیمانه