کتاب نشانگان بالغ درون pdf

می خواهم یک فرد بالغ باشم

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نشانگان بالغ درون

علی شمیسا در کتاب نشانگان بالغ درون: می خواهم یک فرد بالغ باشم، بر اساس دیدگاه تحلیل رفتار متقابل TA به شما کمک می کند که ویژگی های یک فرد بالغ را بشناسید و از قدرت و تاثیر شگفت انگیز بالغ درون در ارتباطات اجتماعی آگاه شوید.

کتاب نشانگان بالغ درون بر مبنای ادبیات تحلیل رفتار متقابل (TA) به طرح مفهوم بالغ می پردازد؛ واژه ای که در این کتاب از زوایای واژگانی تحلیل رفتار مورد بررسی قرار می گیرد. باید بدانید که این دیدگاه بر سه واژه کلیدی استوار است: 1- من کودک 2- من بالغ 3- من والد

بدین معنی که هر فرد سه حالت شخصیتی را در طول زندگی خود تجربه می کند؛ یعنی شما در برخی مواقع و زمان ها چون یک کودک بازیگوش، خلاق، خشمگین، لجباز و... هستید؛ پر از احساسات رنگارنگ می شوید، گریه می کنید، قهقهه می زنید و... اینجاست که حالت کودک را تجربه می کنید که در مواقعی بسیار هم عالی است، اما مواقعی که وارد دنیای بزرگسالان می شوید، می تواند خطرناک باشد، طوری که آمادگی ضربه خوردن دارید.

اما حالت دیگر هرکدام از شما حالت منِ والد است که به دو شکل خودش را نشان می دهد. والد ناجی حمایتگر که این بخش مثبت داستان است؛ همان جا که چون یک مادر و پدر با خودتان یا دیگران گفتگو می کنید. همان جا که می گویید نگران نباش درست می شود، صبر داشته باش، مراقب خودت باش. از زاویه دیگر، والد سرزنشگر و انتقادگر است که خودتان را سرزنش می کنید و اجازه نمی دهید کودک احساساتش را بروز دهد. اساساً وقتی والدتان بسیار پررنگ باشد مشکل عزت نفس و اعتماد به نفس پیدا می کنید.

اما حالت منِ بالغِ شما بسیار حیاتی و مصمم است و اگر ضعیف باشد و رشد نکند، فرد به سمت شکست سوق پیدا می کند. وقتی گفته می شود بالغ یعنی کلید تعادل و موفقیت هر فرد، که اگر آموزش نبیند، تعادلش به هم می خورد، یا به سمت حالت والد حرکت می کند یا به سمت حالت کودک می رود و فرد را در انتخاب ها و تصمیم گیری هایش به چالش عمیق می کشد. ممکن است بسیاری از شما گمان کنید که فردی بالغ هستید، اما وقتی کتاب نشانگان بالغ درون: می خواهم یک فرد بالغ باشم را تا آخر بخوانید، تازه متوجه می شوید که بالغ یا عاقل بودن به آن راحتی هم که فکر می کنید، نیست و فرد باید روی خود کار کند، خودشناسی کند و همانند یک سنگ گران قیمت تراش بخورد تا شکل زیبا بگیرد.

بالغ هر یک از ما هر روز به آموزش و تربیت های دقیق نیاز دارد، در غیر این صورت گاهی شبیه یک کودک احساساتی می شوید و گاه چون یک والد عقل کل که ادعا می کند همه چیز را می داند و در ارتباطاتش، هم خود و هم دیگران را آزار می دهد.

 انسان بالغ به چه معناست؟

اساساً فرد بالغ خصوصیاتی دارد که او را از فرد کودک یا فرد والد جدا می کند. فرد بالغ به دو موضوع واقف است، زمان و مکان؛ یعنی وقتی قصد دارد کاری را انجام دهد ابتدا به زمان انجام آن کار فکر می کند و بعد به مکان انجام آن و این دو واژه آن فرد را به مسیر تعادل می کشانند. اگر فرد حرفی زد و بعد متوجه شد که نباید آن حرف را در آن زمان می زد، می داند که باید هزینه آن را پرداخت کند. بالغ مکان، عمل و رفتار فردی و اجتماعی خود را آنالیز می کند و از خود می پرسد که آیا باید در این مکان این عمل را انجام دهم یا نه.

بالغ جزء یا بخشی از حالات و شخصیت هر فرد است که در گام اول می خواهد نقش تعادلی و توازنی بین کودک و والد درون شما را رعایت کند، بدین معنی که اجازه نمی دهد والد و کودک توازن قدرت او را بر هم زنند و همیشه الاکلنگ را در تعادل نگه می دارد.

چرا باید کتاب نشانگان بالغ درون: می خواهم یک فرد بالغ باشم را بخوانیم؟

این کتاب شما را آگاه می کند که هر اندازه که بالغ تان را تقویت کنید در تجربه های سخت و دشوار زندگی موفق تر خواهید بود و اگر بالغ ضعیف و سستی داشته باشید، کودک و والد انتقادگرتان انتخاب های زندگی را برایتان دشوار خواهند ساخت. در آموزه های تحلیل رفتار متقابل TA این هدف دنبال می شود که شما توانایی شناخت بالغ درونتان را پیدا کنید و با او هر روز زندگی کنید. اگر یک بالغ قوی و قدرتمند داشته باشید، همیشه مشاور خوبی در کنار خود خواهید داشت. این کتاب مباحثی نوین و علمی دارد و راه شناخت، تامل و تحقیق بیشتر را برای علاقه مندان به این مفهوم هموار می کند.

گزیده کتاب نشانگان بالغ درون

بالغ قوی و قدرتمند اصلاً اعتقادی به ورود به بازی های روانی مردم ندارد، زیرا می داند بازی پایانی خوش ندارد. لذا خیلی راحت در همان ابتدا نوع، جنس، شکل بازی، حقه و کلک ارتباط را تشخیص می دهد و هیچ تلاشی هم نمی کند که بدین شیوه وقت خود را پر کند؛ درصورتی که کودک و والد حیله گر بسیار پررنگ، زمان های خود را با انواع بازی سازمان می دهند، چون با بازی و کلک هویت می گیرند و به تعریف از خود می رسند. وقتی بالغ شما به مرور قوی و باتجربه شود، بدون بدبینی بیمارگون، با تشخیص درست و بجا به سمت فریب و بازی نمی رود.

همه انسان ها از بازی خوردن خود یا بازی دادن دیگران تجربه و خاطره دارند و این همان جایی است که بالغشان ضعیف و کم رنگ بوده یا اصلاً حضور نداشته است، وگرنه بالغ اساساً برای ورود به بازی های روانی خطرناک اجازه، دستور و توصیه ای نمی دهد. البته بالغ مواقعی سیاست به خرج می دهد و برای جلوگیری از ضربه خوردن و زخمی شدن و برای تقابل منطقی، درجاتی از سیاست و نیرنگ آگاهانه را شکل می دهد، اما این فقط برای پیشگیری از اتفاقات ناخوشایندی است که می تواند اتفاق بیفتد.

صفحات کتاب :
215
کنگره :
‏‫‭‭‭BF724‮‬‏‫‭/ش84ن5 1395‬‬‮‬
دیویی :
‏‫‭‭‭155/5‮‬
کتابشناسی ملی :
4421524
شابک :
978-964-236-758-0
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه نشانگان بالغ درون