کتاب ایدئولوژی های سیاسی pdf

کنکاشی بر طرح تحول در رشته علوم سیاسی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000
نظر شما چیست؟
بحث از تحول و ارتقا در علوم انسانی به صورت عام و علوم سیاسی به صورت خاص، مستلزم توجه به آسیب ­هاست. علاوه بر اینکه در این علوم، از آنجا که با مقوله انسان سروکار داریم و افراد انسانی دارای تعلقات، نیازها، خواسته­ ها و اندیشه های متفاوت و متنوع هستند، لذا نمی توان یک ایده را به صورت چارچوب ثابت و لایتغیر در این علوم حفظ نمود یا به آن دیکته کرد.

علوم سیاسی به عنوان علمی که با مقوله دولت، حکومت، نسبت مردم با این دو مقوله، آزادی، عدالت و … سروکار دارد، با وجود دارا بودن سابقه یکصدساله در ایران، هنوز نتوانسته آن گونه که باید، به جایگاه شایسته دست یابد و این عدم دستیابی به جایگاه شایسته، ناشی از آسیب ها و اشکالاتی است که در این رشته وجود دارد.

در کتاب حاضر به برخی از این آسیب ها و اشکالات پرداخته شده است.


ای مردم! همانا برای شما از جانب پروردگارتان برهانی آمده است، و ما نوری روشنگر (قرآن) به سوی شما فرو فرستادیم. (نساء-174)

سپاس خداوندی را که بشر را به برهان حقانیت وجود ذی جود آخرین فرستاده اش و نور روشنی بخش کلام الله مجید هدایت کرد و ملت شریف ایران را با هدیه آسمانی انقلاب اسلامی و حیات در ذیل نعمت ولایت، در مسیر رشد و تعالی قرار داد.

انقلاب اسلامی نعمت بی بدیلی بود که رهین ملت ایران شد تا مسیر تمدن سازی اسلامی و الگو شدن برای جهان بشریت را بپیماید و البته در این طریق، راه ناپیموده هنوز زیاد است و نیازمند گام هایی استوار و خردورزانه هستیم. اندیشکده برهان که متشکل از جمعی از فرزندان انقلاب اسلامی است، کانونی است فعال در زمینه تبیین گفتمان تمدن ساز انقلاب اسلامی. تلاش این مؤسسه اندیشه محور بر این است که با تکیه بر سرمایه و استعداد معرفتی-علمی نیروهای فرهیخته جریان انقلابی و ارزشی، به تبیین گفتمان انقلاب کمک کند و در مسیر تربیت نیروهای فکری تراز انقلاب اسلامی و یا به تعبیری «مؤمن اندیشه ورز جهادی» بکوشد.

این مؤسسه مسیر مطلوب خود را حرکت در چارچوب الگوی امام-امت می داند و بر این اساس، مبنای گفتمان سازی جهادگران فکری این اندیشکده برپایه تبیین بیانات و دغدغه ها و مطالبات سیاسی-فرهنگی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تولید پژوهش های معرفتی و راهبردی معطوف به این مهم است. اندیشکده برهان برآن است که در مسیر یک جهاد فکری و اعتقادی منسجم و متقن، با پاسخ گویی مستدل و منطقی به پرسش ها و مسئله های کنونی جامعه، گره گشایی از معضلات فکری و نظری و شبهه زدایی و تولید تحلیل و تأملات سالم و پالوده از کج اندیشی و انحراف، گام بردارد.

اندیشنامه حاضر که به قلم جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان به رشته تحریر درآمده است، طرح تحول در علوم سیاسی و چالش های پیش روی آن را بررسی می کند؛ علمی که با مقوله ی دولت، حکومت، نسبت مردم با این دو مقوله، آزادی، عدالت و... سروکار دارد و با وجود دارا بودن سابقه ی یکصدساله در ایران، هنوز نتوانسته آن گونه که باید، به جایگاه شایسته دست یابد.

لازم است از تمامی پژوهشگران عزیزی که در تهیه این مجموعه همکاری کردند، تشکر کنیم.
صفحات کتاب :
100
کنگره :
‮الف‬9‏‫‭‮الف‬9
دیویی :
‏‫‬‮‭320/50955
کتابشناسی ملی :
5038939
شابک :
978-600-8734-24-6
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه ایدئولوژی های سیاسی