امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کابوس در بیداری

کتاب کابوس در بیداری روایتی از حج خونین سال ۱۳۶۶ به قلم جواد موگویی و هانیه سادات حسینی زاده است. در روز ۹ مرداد سال ۱۳۶۶ در ایام حج، در مکه کشتاری رخ داد که بیشتر قربانیان آن ایرانی بودند. این اتفاق که در زمان پادشاهی ملک فهد روی داد، مدتی رابطه ایران با عربستان را پرتنش کرد. ۲۷۵ نفر از حجاج ایرانی در این حادثه کشته شدند.

کتاب کابوس در بیداری که مستند آن هم از سیما پخش شده است درواقع ادامه پژوهش های نویسندگان اثر درباره این کشتار بزرگ است. در این کتاب به سوالات مهمی درباره این واقعه پاسخ داده شده و بسیاری از مسائل پشت پرده آن فاش شده است.

گزیده کتاب کابوس در بیداری

شکست علمیات مونیخ آنقدر برای وگنر سخت و ناراحت کننده بود که تا سال ها بعد نیز از یادآوری آن ناراحت و خشمگین می شود. او معتقد است یکی از بزرگ ترین اشتباهات این بود که نیروهای امنیتی المپیک مسلح نبودند. وگنر می گوید: «در آن زمان پیشنهاد استفاده از کمک نیروهای اسرائیلی برای حل بحران در بین وزرا مطرح شد ولی این پیشنهاد به دلایلی رد شد.

باید کار فلسطینی ها را در همان دهکده المپیک یکسره می کردند؛ نمی خواهم ادعا کنم که اگر این اتفاق می افتاد به هیچ کس آسیبی نمی سید، اما هرچه بود از کمتر از آنچه پیش آمد بود. اینکه می دیدم هیچ اقدامی به نتیجه نمی رسد، بدترین لحظات زندگی من بود.»

چند هفته پس از این عملیات، اعضای دستگیر شده گروه سپتامبر سیاه در جریان ربوده شدن هواپیمای خطوط هوایی «لوفت‌هانزا» توسط دیگر فلسطینی‌ها آزاد شدند و به لیبی فرستاده شدند؛ اما چندی بعد نیروی ویژه سایرت ماتکل اسرائیل دست به تلافی زد و عملیات «بهار جوانی» و «خشم خدا» را اجرا کرد که طی آن ها سازمان جاسوسی و نیروهای ویژه آن به‌طور برنامه‌ریزی‌شده فلسطینی های مظنون به دست داشتن در این کشتار و برخی افراد بی ارتباط با موضوع را یافتند و کشتند.


سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
768
کنگره :
BP262/2‏‫‬‭/م9ک2 1396
دیویی :
‏‫‬‭297/761
کتابشناسی ملی :
4985127
شابک :
978-600-8200-97-0

کتاب های مشابه کابوس در بیداری