کتاب ضوابط عدالت استخدامی pdf

در حقوق اداری ایران و فرانسه

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ضوابط عدالت استخدامی

کتاب ضوابط عدالت استخدامی اثر شاهرخ نیکنام، با بیان مفهوم عدالت استخدامی به ضوابط آن و بررسی برابری حقوقی شهروندان و عدم تبعیض برای آن ها می پردازد. مردم در برابر سازمان های دولتی و عمومی از حقوقی برخوردار هستند که تحقق آن ها مهم ترین هدف حقوق اداری و نظام عدالت اداری به شمار می رود.

عدالت استخدامی به عنوان یکی از شقوق عدالت اداری عبارت است از: عدالت حاکم بر فرآیند استخدام که در قالب شرایط، حقوق و تکالیف مساوی و برابری فرصت ها برای همه واجدان شرایط تجلی می یابد. عدالت اداری مستلزم وجود شرایطی است که از جمله آن ها می توان به مفهوم حاکمیت قانون و نیز کنترل قضایی اشاره کرد. عدالت استخدامی که در اسناد بین المللی حقوق بشری نیز به رسمیت شناخته شده، در نظام داخلی کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در همین راستا، قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان قانون عام استخدامی در جمهوری اسلامی ایران، سه اصل شایسته سالاری، برابری و انضباط استخدامی را مورد شناسایی قرار داده است. در یک نگاه تطبیقی، در قیاس با نظام حقوق اداری فرانسه می توان به این نتیجه رسید که علی رغم این تصریح در قانون مدیریت خدمات کشوری، به نظر می رسد وجود برخی از قوانین خاص استخدامی و نیز حمایت اندک از برخی گروه ها از جمله معلولان و زنان در قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه این اصول را تا حدودی تضعیف نموده است.

برای رفع این کاستی ها و تأمین عدالت استخدامی، شایسته است از یک طرف گروه های در معرض تبعیض از جمله اقلیت های مذهبی، معلولان و زنان مورد حمایت جدی تر قوانین استخدامی قرار بگیرند همچنان که در نظام حقوقی فرانسه چنین حمایتی در نظر گرفته شده و شورای دولتی به عنوان دادگاه عام اداری این اصول را مورد توجه قرار داده و از سوی دیگر مزایای در نظر گرفته شده برای برخی گروه ها مانند خانواده های شهدا و ایثارگران به گونه ای تدوین و تنظیم گردد که ناقض اصل کلی عدالت در استخدام نباشد.

گزیده کتاب ضوابط عدالت استخدامی

در قوانینی استخدامی ایران نه تنها تبعیض مثبتی نسبت به زنان برای ورود به خدمت در نظر گرفته نشده، در برخی آزمون های استخدامی آن ها را از حق استخدام محروم گردانده اند یا اینکه نسبت بسیار کمتری را برای زنان نسبت به مردان در نظر گرفته اند.

از سوی دیگر دستیابی به پاره ای از مشاغل عمومی و به ویژه مشاغل سیاسی برای زنان در ایران محدودیت قانونی و شرعی دارد. در همین رابطه «معاون رئیس جمهور در امور زنان با بیان اینکه رتبه ایران در دسترسی زنان به فرصت های اقتصادی و سیاسی در بین 136 کشور، 130 است، گفت: چنانچه تبعیض مثبت به نفع زنان در نظر گرفته نشود، نمی توانیم شاهد حضور زنان در پست های بالا باشیم». برای برون رفت از چنین شرایطی برخی در نظر گرفتن سهمیه برای زنان در ورود به مشاغل سیاسی را مطرح کرده اند.

با این وجود، در مورد شرایط کاری برخی امتیازات برای زنان در قوانین استخدامی ایران وجود دارد که با تسامح می توان آن ها را تبعیض مثبت قلمداد کرد. از جمله این شرایط می توان به قانون خدمت نیمه وقت بانوان اشاره کرد. ماده واحده این قانون بیان می دارد: «وزارت خانه ها و مؤسسات مشمول قانون استخدام کشوری و شرکت های دولتی و مؤسساتی که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر نام است، می توانند در صورت تقاضای بانوان کارمند رسمی و ثابت خود و موافقت بالاترین مقام مسئول خدمت آن ها را نیمه وقت تعیین نمایند».

صفحات کتاب :
124
کنگره :
‏‫‬‭KMH2720‏‫‭/ن9ض9 1396
دیویی :
‏‫‬‭342/5506‬
کتابشناسی ملی :
4730242
شابک :
978-600-8796-44-2
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه ضوابط عدالت استخدامی