نظر شما چیست؟

مبانی روانشناختی آموزش زبان

در کتاب مبانی روانشناختی آموزش زبان، ژان ایون لانشک سعی دارد تا ابعاد گوناگون آموزش زبان دوم را نشان دهد. همچنین موضوعات را بر مبنای اهمیت اساسی شان گردآوری کرده تا معلمین پاره ای از مقدمات نظری را در اختیار داشته باشند، چرا که بدون آنها در تدریس خود با اشکالاتی مواجه خواهند شد.

در عصر ما، یعنی در مرحله ای از زمان که ارتباطات بین قاره ای به سرعت رو به افزایش بوده و تبادلات بین المللی گسترش می یابند، لزوم شناخت یک یا چند زبان خارجی امری است بدیهی. بنابراین آموزش های رده ی دوم ما، به ویژه زبان ادبی بیش از پیش اهمیت یافته و تلاش های معلمین را متوجه زبان محلی - و یا زبان محاوره ای روزمره - ساخته است.

به عنوان مثال چگونه می توان متدی را بدون اطلاع از تمامی اصول مربوط به زبان و روانشناسی که لازمه ی آن هستند و نیز آشنایی از ایجاد راه های کنترل حواس، ارزیابی نمود؟ در کتاب مبانی روانشناختی در آموزش زبان مشاهده می شود پس از گذشت بیست سال، تحول تئوری ها و پیشرفت های تکنیکی تدریس موجب شده تا بسیاری از معلمین به علت ضیق وقت و دور بودن از منابع لازم نتوانند در جریان دگرگونی های اساسی متدهای تدریس زبان های زنده قرار گیرند. تحولات جنبه های روانی دانش آموزان به طور همزمان متاثر از رسانه های گروهی مستقیماً محسوس بوده است زیرا این تحولات همواره در کلاس و در تغییرات رفتاری و انگیزه ای تاثیر دارند و عدم تبیین صحیح اصطلاحات نیز سر درگمی معلمین را افزایش می دهد؛ به نحوی که اغلب، متدهای «شنیداری– گفتاری» را با «روش مستقیم» که اسویت از بنیانگزاران آن در سال ١۸۹۹ بوده، اشتباه می گیرند!

در کتاب مبانی روانشناختی در آموزش زبان، با ارجاع به تحقیقات آمریکایی ها - که نقش محرک و بسیار مهمی را طی دهه ۶۰ در احیای تدریس زبان ها داشته اند - مبانی نظری لازم را برای معلمین عرضه خواهیم داشت تا قادر گردند درس های زبان را بهتر از پیش اداره کنند. پس از چند سال نیز، موضوعاتی مشابه اشتیاقی همانند را به ارمغان خواهند آورد.

در کتاب مبانی روانشناختی در آموزش زبان، لازم دیده شده ضمن اطلاق اهمیتی ویژه برای مطالعه و بررسی عوامل ادراک و روابط موجود بین انگیزه ی دانش آموزان و نقش معلمین که غالباً به علت مهم شمردن «متد» فراموش می شوند، تئوری های روانشناسی و مربوط به زبان را معرفی شوند، چراکه این تئوری ها زیربنای متدهای گوناگون محسوب می شوند. در وهله ای دیگر، به مسئله ی دو زبان و نتایج مثبتی که آموزش زبان از سنین کودکی به همراه دارد، پرداخته شده. در زمینه ی متدهای آموزش زبان نیز، بی آنکه کمک های آموزشی سمعی و بصری و آموزش برنامه ریزی شده فراموش شود، متدهای گوناگون آموزش و ویژگی های آنها را شرح داده شده اند. دست آخر نیز به چگونگی کنترل حواس که عموماً معلمین شناخت درستی از آن ندارند، پرداخته شده است. زیرا هنوز از امکانات و راه های فردی در این مورد بهره می جویند که فاقد کارآیی لازم است.

صفحات کتاب :
162
کنگره :
‏‫‬‮‭PB35‏‫‭‏‫‬‮‭/ل2م2 1394
دیویی :
‏‫‮‬‮‭407
کتابشناسی ملی :
4142636
شابک :
978-600-95680-4-8‬‬‬
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه مبانی روانشناختی آموزش زبان