امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,400
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تجلی نور در هنرهای سنتی ایران

کتاب تجلی نور در هنرهای سنتی ایران در نه فصل به بررسی جلوه هایی از زلال ترین هنرهای این مرز و بوم با عناوین خوشنویسی، نگارگری، فلزکاری، هنرهای چوب و. . . می پردازد.

کتاب حاضر پژوهشی است در تجلی نور در هنرهای سنتی ایران که آن را حسین یاوری پژوهشگر هنرهای سنتی در 216 صفحه نوشته است.

در این دفتر توضیحاتی پیرامون خوشنویسی، نگارگری و هنرهای مرتبط، فلزکاری و هنرهای مرتبط، هنرهای چوب، بافته های داری، سفال و کاشی، نساجی سنتی، صحافی و تجلید و شیشه گری و هنرهای مرتبط آورده شده اند.

با عنایت به موضوع و در ارتباط با جلوه هایی که برخاسته از اعتقاد هنرمندان مؤمن عرصه های سنتی، این مجموعه به تجلی نور و انکشافات شهودی در هنرهای سنتی اختصاص یافته است.

با این رویکرد هنر سنتی، هنرها و صنایع بدیعی است که جوهر آن برگرفته از مبدأ وحیانی بوده و دارای صورتی متناسب با آن گوهر است. با این باور از هنرهای سنتی طبعاً منشأ و تأسیس آن به نحوی با اولیاء دین و یا تجلیات باطنی هنرمندان برمی گردد.

هنرهایی که طی قرون و اعصار متمادی از طریق استادان متعهد و وارسته، فنون و رموز تولیدی را با حفظ آداب معنوی، معرفت و کرامت انسانی به صورت سینه به سینه و نسل به نسل به شیفتگان و مشتاقان ارائه داده است. بی شک پس از ظهور اسلام، هنرهای ایرانی، مناسب ترین عرصه، نه تنها برای بروز ذوق و اندیشه خلاق هنرمندان بلکه بستر گسترده برای تجلی ایمان و اخلاص و بیان اعتقادات عمیق پاک و زلال استادان و صنعتگران بوده است.

اینان زیباترین آثار را با رنجی مقدس و به شوق بیان ارادت به خالق همه زیباییها و خدمت به اجتماع پدید آورده اند.

 کتاب تجلی نور در هنرهای سنتی ایران تلاش مؤمنانه و رنج مقدس هنرمندان هنرهای سنتی کشور را که با اخلاص کامل، پیوسته و مستمر در خلق آثار با ارزش و ماندگار کوشیده اند را درج کرده است. خوانش این کتاب برای جست وجوگران هنر و تجلی معنویات در هنرهای سنتی بسی سودمند خواهد بود.

صفحات کتاب :
200
کنگره :
‏‫‭N7280‏‫‭/ی2ت3 1388
دیویی :
‏‫‭709/55
کتابشناسی ملی :
‎1‎8‎0‎1‎9‎5‎5
شابک :
978-964-471-969-1
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه تجلی نور در هنرهای سنتی ایران