امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,800
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب صد و یک پیش درآمد

کتاب صد و یک پیش درآمد، متنی مرجع در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران است که به اهتمام ارشد تهماسبی تدوین شده است. این اثر حاوی مجموعه کاملی از پیش درآمدهایی است که توسط اساتید بزرگ موسیقی ایرانی همچون درویش خان، مرتضی نی داوود، علی اکبر شهنازی، علی نقی وزیری، ابوالحسن صبا و... ساخته شده است. 

پیش درآمد یکی از فرم های رایج در موسیقی سنتی ایران است که ابداع آن به شکل امروزی را به غلامحسین درویش، معروف به درویش خان نسبت می دهند و بنا به تعریف، قطعه ای ریتمیک، با ضرب پایین و یا متوسط است که در آن اشاره ای به تمام گوشه های موجود در آن دستگاه می شود.

 ارشد تهماسبی در کتاب صد و یک پیش درآمد، از علامت های خاص هیچ یک از سازهای ایرانی استفاده نکرده و نوازندگان را در استفاده از تزئینات و تکنیک های ساز خود، آزاد گذاشته است. قطعات، بر اساس نام دستگاه ها مرتب شده اند و نت نگاری کتاب نیز بسیار دقیق و با وسواس انجام شده است. 

تهماسبی که با همت و تلاشی ستودنی، دست نوشته ها و آثار ضبط شده اساتید بزرگ موسیقی سنتی ایران را جمع آوری و منتشر کرده با این اثر، گنجینه ای ماندگار از  تاریخ موسیقی ایران را در دسترس علاقه مندان قرار داده است که می تواند در ارتقا سطح کیفی آثار موسیقایی هنرجویان جوان موثر باشد.

گزیده کتاب صد و یک پیش درآمد

پیش درآمد های هر دستگاه یا آواز را در یک مایه نوشته ام بنابراین خیلی از آن ها از مایه اصلی خود به مایه دیگری منتقل شده اند. پیش درآمدهای دستگاه شور در مایه سل، آوازهای ابوعطا و بیات ترک و افشاری و دشتی در مایه های مربوط به شور ر، دستگاه سه گاه در مایه می کرن، دستگاه های چهارگاه و ماهور در مایه دو، دستگاه های همایون و نوا و آواز بیات اصفهان در مایه سل، و تنها پیش درآمد دستگاه راست پنجگاه در مایه فا نگارش و اجرا شده اند.

تمپوی بیشتر آهنگ ها بر اساس سرعت متعارفی که نسبت به میزان شان دارند، نوشته شده است؛ زیرا معروفی و عدالت منش سرعت آن ها را ثبت نکرده اند.

صفحات کتاب :
208
کنگره :
‏‫‭MT85‏‫‭/ط9ص2 1388
دیویی :
‏‫789/74‬
کتابشناسی ملی :
‎1‎6‎4‎0‎7‎9‎1
شابک :
M-9014514-3-8
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه صد و یک پیش درآمد