امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 13,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب به روی چشم

کتاب به روی چشم شامل تاریخ شفاهی اسماعیل جمالی که به کوشش خانم سمیه سروش نژاد گردآوری شده و توسط انتشارات صریر منتشر شده است.

بررسی ریشه‌ها و شرح وقایع جوامع بشری با نگرش تاریخی، یکی از کارکردهای متأخر تاریخ است. البته روشن است که علم تاریخ برای رسیدن به این هدف، در گردآوری داده‌ها و پردازش آن‌ها از روش‌های تازه‌ای بهره برده است که «تاریخ شفاهی» یکی از آن‌ها است. 

تاریخ شـفاهی که روشی تازه برای گرد‌آوری خاطرات و روایت‌های شفاهی رخدادهای تاریخی است، شاید از جهاتی کهن‌ترین شیوه‌ی تاریخ‌نگاری نیز به‌شمار آید و با تعیین معیارها و استاندارد‌های لازم برای این روش تازه که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ‌نگاری یافته می‌توان آن را شاخه‌ای از «علم تاریخ‌نگاری» قلمداد نمود. در حقیقت محتوای تاریخ شفاهی از طریق فرآیند مصاحبه به‌دست می‌آید که شامل مشاهدات و تجربه‌های تاریخی اشخاص یا نقل قول‌های آنان از دیگر حاضران در صحنه‌ی تاریخ است.

گزیده کتاب به روی چشم

من را به اورژانس امام‎ حسین بردند. آنجا چشمانم نمی‌دید و بدنم سوزش شدیدی داشت. یک‌ لحظه احساس کردم بدنم مثل توپ باد کرده است و فکر کردم سرم گیج می‌رود. دست زدم، دیدم کل بدنم باد کرده است. وحشت‌زده شدم و داد زدم: «پرستار مردم. به دادم برس.» پرستار آمد و گفت: «چه شده؟»
گفتم: «به بدنم نگاه کن.» وقتی به بدنم نگاه کرد هراسناک شد، سروصدا کرد و گفت: «بیایید و ببینید چه خبر است.» هرکس وضع بدنم را می‌دید وحشت می‌کرد. تمام بدنم آبسه زده بود و هیچ کاری نمی‌توانستم بکنم. زیر پوستم لایه‌ای آب جمع شده بود. تشنه بودم و داد و بیداد می‌کردم، ولی به من آب نمی‌دادند.

صفحات کتاب :
396
شابک :
978-622-269-024-3
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه به روی چشم