امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نهم اردیبهشت

کتاب نهم اردیبهشت نوشته مجید صفاری‌نیا و زهرا نوربخش، فیلم‌نامه‌ای روان‌شناسانه است؛ داستان زن متأهلی را به تصویر می‌کشد که به علت اختلافات زیاد قصد جدایی از همسرش را دارد اما اتفاقاتی مانع از طلاقشان می‌شود. زنی 29 ساله به نام نوشین، دو سال پیش با فرهاد که دوست برادرش و دانشجوی دکترای داروسازی بود، ازدواج کرد. او از دوران کودکی‌اش به دلیل آزار جنسی‌ای که دیده خاطره خوشی ندارد، و همین اتفاق علائم وسواس عملی و اضطراب را در وی ایجاد کرده است.

نوشین چندین سال بعد در رشته تغذیه در همان دانشگاهی که برادرش نیما و فرهاد نیز در آن‌جا مشغول تحصیل بودند، پذیرفته می‌شود. روابط پنهانی نوشین و فرهاد دور از چشم برادرش ادامه می‌یابد. نیما، برادر نوشین، به دلیل اهمال‌کاری در تحصیل و بی‌علاقگی به درس و تلاش برای رفتن از ایران در کسب نتایج تحصیلی ناموفق است و از دانشگاه اخراج می‌شود.

به‌تدریج حسادت نیما به فرهاد شروع می‌شود. نوشین و فرهاد سرانجام با هم ازدواج می‌کنند. بعد از مدتی با شدت گرفتن علائم وسواسی نوشین، فرهاد که دانشجوی سایکو فارماکولوژی است و از رفتارهای وسواسی نوشین خسته شده، دست به درمان غرقه‌سازی همسرش می‌زند. نوشین از این روش وحشت‌زده می‌شود و مقاومت می‌کند و این موضوع به درگیری بین این زوج منتهی می‌گردد. کمی بعد نوشین با حمایت خانواده تقاضای طلاق می‌کند و چند روز مانده به تشکیل جلسه دادگاه برای اطمینان از تصمیمش نزد یک روان‌شناس می‌رود. روان‌شناس با برگزاری جلسات و تحلیل اتفاقات روی‌ داده می‌کوشد تا به نوشین در رفع مشکل وسواس و اضطراب‌هایش یاری کند و این زوج را مجددا به زندگی مشترک بازگرداند.

درباه مجید صفاری‌نیا نویسنده کتاب نهم اردیبهشت

او سال 1345 در تهران به دنیا آمد؛ در سال 1385 دکترای روانشناسی خود را از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرد. پس از آن به ژاپن رفت و دوره‌های کوتاه‌مدت مدیریت بهره‌وری را آموزش دید و بعد از آن نیز در کشور چین دوره حفظ محیط زیست را پشت سر گذاشت. او در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، شهیدبهشتی و آزاد اسلامی در مقطع دکترا به تدریس می‌پردازد.

صفاری‌نیا تاکنون بالغ بر 35 عنوان کتاب ترجمه، تألیف و ویراستاری کرده است. از مهم‌ترین آثارش می‌توان به کتاب دوجلدی مقدمه‌ای بر روانشناسی شهری، روانشناسی سلامت اجتماعی، آزمون‌های روانشناسی اجتماعی و شخصیت، نظریه‌های روانشناسی شخصیت و روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت اشاره کرد. او در حوزه ترجمه نیز کتاب‌های روانشناسی اجتماعی ارنسون و همکاران، روانشناسی حفاظت از محیط زیست و روانشناسی اجتماعی کاربردی را منتشر کرده است. صفاری‌نیا را می‌توان معرف رشته روانشناسی شهری و روانشناسی حفاظت از محیط زیست در جوامع دانشگاهی ایران دانست.

گزیده کتاب نهم اردیبهشت 

نوشین صندلی جلو نشسته است و بیرون را نگاه می‌کند. آهنگی در ماشین شنیده می‌شود و بعد آهنگ بعدی شروع می‌شود.

نوشین: ممکنه اینو بزنید عقب.

فرهاد: [رو به نوشین می‌کند.] بزنم بغل؟

نوشین: نه. خیلی این آهنگ قشنگ بود. ممکنه بزنید عقب؟ تکرارش کنید.

فرهاد چشم کوتاهی می‌گوید و دوباره آهنگ را پلی می‌کند و گوشی‌اش را در دست می‌گیرد و دوباره نگاهی به نوشین می‌اندازد.

فرهاد: می‌گم هر چقدر نیما پرجنب‌وجوش و پرسروصداست، شما ساکت و کم‌حرفید.

نوشین: مامان همیشه می‌گه تو و نیما اصلاً به هم نرفتید. می‌دونید من عاشق بابام بودم. بعد از مرگش خیلی احساس تنهایی می‌کنم.

فرهاد: خدا رحمتشون کنه. چه زود دو سال گذشت!!

نوشین: بعد از رفتن بابا همۀ امید مامانم شد نیما. خیلی امیدواره که نیما درسش رو تموم کنه.

فرهاد: راستش نیما خیلی به درس علاقه‌مند نیست. حتی ترم پیش چند واحد رو پاس نکرد.

صفحات کتاب :
136
کنگره :
PN1997/2
دیویی :
791/4372
کتابشناسی ملی :
7362855
شابک :
978-622-220-675-8
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه نهم اردیبهشت