نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فلسفه شناخت

کتاب فلسفه شناخت، علاوه بر تبیین یک دوره مباحث معرفت‌شناسی با رویکرد و ساختاری جدید و ارزیابی دیدگاه‌های دیگران، در نهایت به نظریه برگزیده نگارنده پرداخته است.

معرفت‌شناسی در فلسفه غرب جایگاه ویژه‌ای داشته است. غرب مدرن با مبنای سوبجکتیویسم و سکولاریسم و اومانیسم، توانست معرفت‌شناسی مدرن را جایگزین معرفت‌شناسی پیشامدرن نماید. معرفت‌شناسی پیشامدرن بر اصالت واقعیت تمرکز داشت و ذهن را ابزاری برای کشف واقع می‌دانست. معرفت‌شناسی مدرن بر اصالت ذهن تأکید داشته و درصدد کشف متصرفانه یا ساخت واقع است.

معرفت ‌شناسی را نباید تنها یک شاخه‌ای از فلسفه یا یک دانش مستقل دانست و با آن به صورت یک تفرّج معرفتی برخورد کرد. معرفت‌شناسی مدرن، مبنای نگرش و بینش و منش و کنش انسان مدرن است که تمامی دستاوردهای تمدن مدرن از جمله فلسفه مدرن، علوم طبیعی مدرن، علوم انسانی مدرن، مهندسی مدرن، صنعت مدرن، فرهنگ مدرن و سبک زندگی مدرن بر آن مبتنی است. معرفت‌شناسی حِکْمی و اسلامی نیز باید این چنین باشد. همه متفکران علوم فلسفی و علوم طبیعی و علوم انسانی و علوم مهندسی و صنایع و فرهنگ و سبک زندگی در جوامع اسلامی، باید بر اساس این مدل از معرفت‏ شناسی پیش روند. ساختن تمدن نوین اسلامی بر اساس معرفت‌شناسی ایده ‏آلیستی مدرن در حکم ساختن مثلث هشت ضلعی است که تحقق‌اش، نشاید.

گزیده کتاب فلسفه شناخت

معرفت شناسی در فلسفه غرب جایگاه ویژه ای دارد. غرب مدرن با مبنای سوبجکتیویسم و سکولاریسم و اومانیسم، توانست معرفت شناسی مدرن را جایگزین معرف تشناسی پیشامدرن نماید. معرفت شناسی پیشامدرن بر اصالت واقعیت تمرکز داشت و ذهن را ابزاری برای کشف واقع می دانست. معرفت شناسی مدرن بر اصالت ذهن تأکید داشته و درصدد کشف متصرفانه یا ساخت واقع است.

معرفت شناسی را نباید تنها یک شاخه‌ای از فلسفه یا یک دانش مستقل دانست و با آن به صورت یک تفرّج معرفتی برخورد کرد. معرفت شناسی مدرن، مبنای نگرش و بینش و منش و کنش انسان مدرن است که تمامی دستاوردهای تمدن مدرن از جمله فلسفه مدرن، علوم طبیعی مدرن، علوم انسانی مدرن، مهندسی مدرن، صنعت مدرن، فرهنگ مدرن و سبک زندگی مدرن بر آن مبتنی است.

سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
652
کنگره :
BD168‭‬ ‭/ف2‏‫‭خ5 1396
دیویی :
121
کتابشناسی ملی :
4218052
شابک :
978-964-531-929-6‬

کتاب های مشابه فلسفه شناخت