کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابرکتاب

برساخت اجتماعی واقعیت

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 19,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابرکتاب

کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابرکتاب نوشته حامد حاجی حیدری است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. فکر می کنم که بازخوانی کتاب مهم "بر ساخت اجتماعی واقعیت رساله ای در  جامعه شناسی معرفت " مستلزم فاصله گرفتن از برخی گرایش های محافظ کارانه  کتاب است که مانع از فهم درست آن می شود.

چه چیز باعث شده است که دو دانشمند بزرگ علوم اجتماعی موضعی اختیار کنند که الزاما مواضع خود را در لفافه و  طعنه بیان نمایند؟ما در این کتاب هیچ قصد و شوق مشاجره نداشته ایم. نکته این است که در دهه 1960 یعنی زمانی که اغلب جامعه شناسان دنبال تبیین های کلان و ساختارهای کلان (مانند سرمایه داری ) یا فرآیندهای کلان (مانند مدرنیزاسیون ) اجتماعی بودند برگر و لوکمان جامعه را نه یک ساختار ابژکتیو و جبری بلکه یک، برساخته انسانی تلقی کردند. این ایده خصوصا در آن مقطع، بسیار  خلاقانه و نامتعارف و رایدکال به نظر می رسید.

گزیده کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابرکتاب

فضامندی

ـ «دنیای زندگی روزمره ساختاری هم فضایی، و هم زمانی دارد. ساختار فضایی ... به اعتبار اینکه مناطق مورد دسترس من با مناطق مورد دسترس دیگران تلاقی می کنند، دارای بعد اجتماعی است».

ـ البته از نظر برگر و لوکمان، «ساختار فضایی واقعیت برای آنچه فعلاً مورد نظر است، از اهمیت کاملاً فرعی برخوردار است. ... برای منظور فعلی ما، ساختار زمانی زندگی روزمره دارای اهمیت بیشتری است».

ـ البته در پدیدارشناسی و تحلیل زندگی روزمره، ساختار فضایی به اندازه ساختار زمانی اهمیت دارد، و قابل تقلیل به آن نیست. ساختار فضایی در جای خود لازم به تحلیل است.

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
99
کنگره :
‫‬‭BD175
دیویی :
‏‫‬‭306/42
کتابشناسی ملی :
5280719
شابک :
‏‫‭978-600-03-2768-2‬‬

کتاب های مشابه بیست و چهار تز در بازخوانی ابرکتاب