امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 32,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پاره های انسان شناسی جنگ و شهادت

کتاب پاره های انسان شناسی جنگ و شهادت هشت مقاله ترجمه و یک تألیف در کنار هم قرار گرفته‌اند. وجه مشترک این مقالات علاوه بر قلمرو آنان، یعنی مقوله جنگ و مفهوم شهادت در ایران، روش آن هاست. عمده این مقالات ذیل روش نشانه‌شناسی و زیبایی‌شناسی انتقادی قرار می‌گیرند و در برخی از مقالات نویسندگان تلاش کرده‌اند رویکردی پدیدارشناسانه در فهم مقوله دفاع مقدس/ جنگ هشت‌ساله ایران از طریق تحلیل بازنمایی آن در ادبیات، هنرهای تجسمی و نیز فرهنگ و هنر عامه اتخاذ کنند.

در مقاله اول، «شهادت در فرهنگ سیاسی ایرانیان»، پیشینه مفهوم شهادت در ادبیات کلاسیک و معاصر و دیدگاه روشن‌فکران معاصر ایرانی بررسی شده است. مقاله دوم، «خاطرات رستگاری‌بخش: پرتره‌نگاری در مراسم یادبود»، به بررسی  پیشینه پرتره‌نگاری در سنت شیعی و تداوم آن در دفاع مقدس پرداخته است. «هنر دیواری در ایران پس از انقلاب» عنوان مقالة سوم این مجموعه است که در آن سنت دیوارنگاری در ایران بعد از انقلاب و تطورات و نسبت آن با قدرت با  بررسی نمونه‌هایی از آن در شهر تهران از سوی نویسنده تحلیل شده‌است.  

در مقاله چهارم، «‌پوسترهای ایرانی دربارۀ جنگ ایران و عراق»، نیز سه پوستر از مجموعه پوسترهایی که در زمانه جنگ از سوی هنرمندان ایرانی تهیه  شده‌اند از طریق نوعی نشانه‌شناسی و زیبایی‌شناسی انتقادی بررسی شده‌اند. مانند سه مقاله قبلی، «مطالعات تمثیل‌شناسی بر روی پیکر شهدا» شش پوستر از پوسترهای انقلاب و دفاع مقدس را که مربوط به قبل، حین و بعد از انقلاب  بوده به صورت تطبیقی تحلیل و بررسی کرده است. 

در مقاله ششم، «نقاشی‌های مربوط به جنگ و سفر زیارتی در ایران»، نقاشی‌های دیواری ناصر  پلنگی در مسجد جامع خرمشهر، که از مناطق زیارتی کاروان‌های راهیان نور در  ایران است، به صورت تطبیقی با نقاشی‌های دهه بیست در آلمان پس از جنگ جهانی اول بررسی شده است. مقاله «تفاوت‌ها در نحوه نمایش تصاویر شهدا در فضاهای خصوصی و عمومی جنوب تهران» به بررسی تطبیقی دیوارنگاره‌ها و بیلبوردهای منطقه علی‌آباد (خزانه) در جنوب تهران با آلبوم‌های خصوصی و  فضاهای خانوادگی خانواده شهدا پرداخته است. 

مقاله هشتم تلخیصی از  کتاب نفیس راز جعبه آئینه است که در آن نویسنده با رویکردی انسان‌شناختی و  با روش نشانه‌شناسانه به بررسی جعبه آئینه‌های مزار شهدا در جامعه ایرانی  پرداخته است. در مقاله آخر، «موزۀ شهدا در تهران، تجسم خاطرات در ایران پس  از انقلاب»، نیز کارکردهای فرهنگی و اجتماعی موزه شهدا و تفاوت‌های آن با  مفهوم مألوف موزه مدرن بررسی شده است.

گزیده کتاب پاره های انسان شناسی جنگ و شهادت

در سال های اخیر، محققان و دانشمندان تلاش کردند فاصلۀ بین کارهای هنری و غیر هنری و محصولات هنری و کالاهای عادی را از میان بردارند تا بتوانند نقش سمبلیک آن ها را بر شکل دهی فرهنگ و هویت بررسی کنند. تصاویر و محصولات مختلف، از واقعی تا مجازی، متعلق به یک مُد بصری بزرگ ترند که با عوامل تاریخی، اجتماعی و دینی محصور شده اند و اعتقاد بر این است که در دامنۀ بزرگ تر فرهنگ بصری عمل می کنند. دامنه ای که خود یک حوزۀ بسیار مؤثر است که در آن هویت در مقیاس محلی، ملی و جهانی شکل می گیرد. 

برای پرداختن به اهمیت و همه گیری تصاویر در عصر رسانه های جمعی بدون مرز و مدرن، رشتۀ مطالعات بصری به منزلۀ یک زمینۀ علمی بین رشته ای کارآمد، ولی پر دردسر، شامل حوزه های مرتبط تاریخ هنر، زیبایی شناسی، مطالعات رسانه، انسان شناسی، جامعه شناسی و... به وجود آمده تا به بررسی چگونگی ابراز، طراحی و تعلیق هویت های فردی و جمعی از طریق نشانه های بصری و نمادها بپردازد.

صفحات کتاب :
336
کنگره :
‏‫‬‭DSR1601‏‫‭‭
دیویی :
‏‫‬‭955/0843
کتابشناسی ملی :
5856815
شابک :
978-600-03-2943-3
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه پاره های انسان شناسی جنگ و شهادت