امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب درآمدی اجمالی بر پسا استعمارگری

کتاب درآمدی اجمالی بر پسا استعمارگری اثر رابرت جی سی یانگ توسط انتشارات پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی منتشر شده است. هدف این کتاب بحث و استدلال درباره‌ی شیوه‌های متعارف ـ اروپامدار یا غربی ـ همیشگی نگرش به جهان است و نشان دادن نمونه‌هایی قابل گسترش و نامحدود از نگرشی متفاوت به مسائل و مشکلات از منظر آنانی که دیدگاهشان در رسانه‌های بین‌المللی یا نهادهای سیاسی رسمیّت و وجهه نیافته و ارزش‌های سیاسی و فرهنگی آن ها عملاً نادیده گرفته شده است. 

کتاب درآمدی اجمالی بر پسا استعمارگری، علی‌رغم این نسبی‌گرایی سنجیده، از برخی ارزش‌های سیاسی جهانشمول دفاع می‌کند و مهم‌تر از همه در برابر ظالمانه بودن سلسله مراتب جهانی ملل به اعتراض برمی‌خیزد، که، در آن، بعضی از ملّت‌ها در رفاه و تنعّم به سر می‌برند، در حالی که گروهی دیگر همواره دچار کمبود ضروری‌ترین وسایط و وسایل حیات چون غذا، آب و دارو می‌باشند. 

در‌باره‌ی نویسنده کتاب درآمدی اجمالی بر پسا استعمارگری

رابرت جی. سی. یانگ مورّخ، نظریّه‌پرداز پسااستعمارگری، منتقد فرهنگی، استاد ادبیّات تطبیقی و انگلیسی دانشگاه نیویورک و سردبیر مجله‌ی اینترونشن (Intervention) و مجله‌ی بین‌المللی مطالعات پسااستعمارگری (International Journal of Postcolonial Studies) متولّد سال 1950 است.

 یانگ، پس از گذراندن دوره‌ی تحصیلات خود در کالج اکستر در آکسفرد، به تدریس در دانشگاه ساوثمتن (Southampton) پرداخت. پس از مدّتی به آکسفرد بازگشت و، به عنوان استاد نظریّه‌پرداز نقد و ادبیّات انگلیسی و عضو کالج وادام (Wadham Collge)، زندگی علمی او وارد مرحله‌ی جدیدی شد. در سال 2005 به دانشگاه نیویورک رفت و هم اکنون در آنجا استاد ادبیّات تطبیقی و انگلیسی است. یانگ آثار زیادی نوشته ‌است و کتاب‌هایش به بیست زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده‌اند.

گزیده کتاب درآمدی اجمالی بر پسا استعمارگری

نظریّه‌‌ی به اصطلاح پسااستعمارگری، درواقع، به مفهوم علمیِ کلمه، نظریه نیست، یعنی مجموعه‌ای منسجم و مبسوط از اصولی نیست که می‌تواند پیامد مجموعه‌ی معینّی از پدیده‌ها را پیش بینی بکند، بلکه متشکّل از مجموعه‌ای وابسته از دیدگاه‌هایی است که کنار هم، گاهی به صورت متناقض، قرار می‌گیرند.

 این نظریّه در بردارنده‌ی موضوعاتی است که اغلب موجب مشغله‌ی ذهنی رشته‌های تحصیلی و دیگر فعالیّت‌هاست، به ویژه در پیوند با جایگاه زنان، توسعه، بوم‌شناسی، عدالت اجتماعی، و سوسیالیسم به مفهوم وسیع آن. مهّم تر از این، پسااستعمارگری می‌کوشد تا دانش‌های نامتعارف خود را به هر طریق به ساختارهای قدرت دنیای غرب و همچنین دنیای غیر غرب وارد کند؛ شیوه‌ی‌اندیشه‌ی مردم و نحوه‌ی رفتار ایشان را تغییر دهد تا رابطه‌ی درست تر و عادلانه‌تری میان مردمان متفاوت دنیا پدید آید. 

سال نشر :
1390
صفحات کتاب :
217
کنگره :
JV51‏‫‭/ی2د4 1390
دیویی :
809/93358
کتابشناسی ملی :
2646268
شابک :
978-964-426-569-3

کتاب های مشابه درآمدی اجمالی بر پسا استعمارگری