امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 38,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اقتصاد سیاسی دولت ها در جمهوری اسلامی ایران

کتاب اقتصاد سیاسی دولت ها در جمهوری اسلامی ایران نوشته شده توسط اندیشکده برهان است که توسط انتشارات دیدمان منتشر شده است. انقلاب اسلامی، نعمت بی بدیلی بود که رهین ملت ایران شد تا مسیر تمدن سازی اسلامی و الگو شدن برای جهان بشریت را بپیماید و البته در این طریق، راهِ ناپیموده هنوز زیاد است و نیازمند گام هایی استوار و خِردورزانه هستیم.

 اندیشکدۀ برهان که متشکل از جمعی از فرزندان انقلاب اسلامی است، کانونی است فعال در زمینۀ تبیین گفتمان تمدن ساز انقلاب اسلامی. تلاش این مؤسسۀ اندیشه محور بر این است که با تکیه بر سرمایه و استعداد معرفتی علمیِ نیروهای فرهیختۀ جریان انقلابی و ارزشی، به تبیین گفتمان انقلاب کمک کرده، در مسیر تربیت نیروهای فکریِ تراز انقلاب اسلامی و یا به تعبیری «مؤمن اندیشه ورز جهادی» بکوشد.

مؤسسه برهان مسیر مطلوب خود را حرکت در چارچوب الگوی امام امت می داند و بر این اساس، مبنای گفتمان سازی جهادگران فکری این اندیشکده بر پایۀ تبیین بیانات و دغدغه ها و مطالبات سیاسی فرهنگی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تولید پژوهش های معرفتی و راهبردی معطوف به این مهم است. اندیشکدۀ برهان بر آن است که در مسیر یک جهاد فکری و اعتقادی منسجم و متقن با پاسخگویی مستدل و منطقی به پرسش ها و مسئله های کنونی جامعه، گره گشایی از معضلات فکری و نظری و شبهه زدایی و تولید تحلیل و تأملات سالم و پالوده از کج اندیشی و انحراف، گام بردارد. کتاب حاضر با عنوان «اقتصاد سیاسی دولت ها در جمهوری اسلامی ایران»، به قلم جمعی از پژوهشگران اندیشکدۀ برهان است که به نقد و بررسی مبانی نظری و رفتارهای اقتصادیِ دولت های پس از انقلاب می پردازد.

گزیده کتاب اقتصاد سیاسی دولت ها در جمهوری اسلامی ایران

انقلاب اسلامی، هم زمان با جنگ سرد بین دو ابرقدرتِ شرق و غرب اتفاق افتاد. در این دوران هر کدام از این دو ابرقدرت با توجه به مبانی هستی شناسی و معرفت شناسیِ خود، تئوری خاصی جهت ادارۀ امور اقتصادی و برنامه ای برای اقتصاد جهانی داشتند. ابرقدرتِ غرب، مدعی نظام مبتنی بر آزادیِ فردی و اقتصاد مبتنی بر بازار و لیبرالیسم اقتصادی بود به نحوی که بازار را تعیین کنندۀ قیمت ها و تعادل ها می دانستند و چنین شعار می دادند که «اجازه دهید بشود»! اما نظام شرق که خود را مبتنی بر نظام فکری «مارکس» و بر اساس ماتریالیستِ دیالکتیک که از مبدعات مارکس و برگرفته از آموزه های «هگل» و «فویرباخ» بود می دانست، داعیه دار ادارۀ جهان بر اساس نظام مبتنی بر برنامه ریزی بود.

مبنای این نظام بر اساس برنامه ریزیِ متمرکز بوده که همۀ عناصر نظام اقتصادی از جمله قیمت ها و توزیع، تحت یک حکومت مقتدر مرکزی اداره می شد. در چنین شرایطی که دو ابرقدرت در نزاع بوده و هرکدام داعیه دار ادارۀ جهان بودند تا بدین طریق تفوّق خود را بر دیگری بیان دارند، در زمانی که منطقۀ خاورمیانه مِن جمله عراق، افغانستان، جمهوری های عربی منطقه و نیز کشورهای شمال ایران تحت نوذ و کنترل ابرقدرتیِ شرق و کمونیسم جهانی بود، جرقه های انقلاب اسلامی در ایران شروع شد.

صفحات کتاب :
158
کنگره :
‏‫‬‮‭HC475
دیویی :
‏‫‬‮‭330/955
کتابشناسی ملی :
5778572
شابک :
978-622-6311-50-2
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه اقتصاد سیاسی دولت ها در جمهوری اسلامی ایران