امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تأملاتی در مسائل ادبی و مطالعات میان رشته ای

کتاب تأملاتی در مسائل ادبی و مطالعات میان رشته ای دربردارندة مجموعه گفتارها و پژوهش‌هایی با رویکرد بین رشته‌ای در حوزة ادبیات فارسی است. هدف از تدوین این کتاب، آشنایی بیشتر مخاطبان دانشگاهی و محقّقان در حوزة پژوهش و آموزش زبان و ادبیات فارسی، نسبت به مسایل و مشکلات این رشته و پیشنهاد راهکارهایی برای حلّ این مسایل بوده است. محور اصلی گفتارها و مقالات این مجموعه، غنی‌سازی، نقد و تکمیل منابع درسی دانشگاه‌ها در رشتة زبان و ادبیات فارسی بوده است. مقالات و گفتارها در چهار فصل با عناوین «زبان و ادبیات فارسی و مسایل بین رشته‌ای»، «بازشناسی و تحلیل چند مسئلة اساسی در رشتة زبان و ادبیات فارسی»،‌ »سایر پژوهش‌های ادبی» و «سخنرانی‌های ادبی» سامان‌دهی شده است.

گزیده کتاب تأملاتی در مسائل ادبی و مطالعات میان رشته ای 

شاید بتوان این کتاب را از چند حیث اثری متمایز دانست:

یک:  از این حیث که از گذرگاه تشکل علمی درون زا و خودجوش حاصل شده و نتیجه تأملات دسته جمعی و تبادل نظر گروهی است. 

دو: ثمره فعالیت علمی مداوم و پیوسته در طی سالهای1375 تا کنون است؛ کندوکاوها و مشارکت و همدلی جمعی کثیر از استادان صاحبنظر از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی گوناگون از سراسرکشور با توزیع جغرافیایی متنوع در طول سالیان و به صورتی پایدار این مباحث را پدیدآورده است.

سه: از سر دغدغه مندی و تعهد برای ارتقاء این رشته و اعتلای سرنوشت یکی از عظیم‌ترین و پردامنه ترین میراث ایرانی اسلامی یعنی زبان و ادبیات فارسی بیان شده است.

چهار: پدید آورندگان این اثر، از زوایای گوناگون، تعلق خاطر و تعهد خود را به این میراث گران ارج با نگاهی آینده پژوهانه و مسئله شناسانه نشان داده‌ و به بازشناسی مشکلات و چشم‌انداز این میراث بی‌بدیل پرداخته‌اند.

پنج: اصلی‌ترین محور همۀ دغدغه‌ها و مقاله‌ها و گفتارهای این اثر متوجه نقد، ارتقاء، غنی سازی و تکمیل منابع درسی دانشگاه‌ها در رشته زبان و ادبیات فارسی بوده است و در مجموع، از این جهت که در مسیر ارزیابی وضعیت و موقعیت‌سنجی رشته‌های منابع درسی این رشته با دید انتقادی قرار گرفته است، در تاریخ دانشگاه‌های کشور تدوین اثری با این موضوعات و محورها با پشت سرنهادن فرایند بی سابقه بوده است.

شابک :
‏‫‫‭978-964-426-679-9
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
376
کنگره :
PIR50‏‫‭/ر6ن8 1392
دیویی :
8‮فا‬0
کتابشناسی ملی :
3199079

کتاب های مشابه تأملاتی در مسائل ادبی و مطالعات میان رشته ای