نظر شما چیست؟

معرفی کتاب من ملاله هستم

کتاب من ملاله هستم، دربارۀ دختری است که برای به دست آوردن حق تحصیل مبارزه کرده و توسط طالبان ترور شده است. داستان واقعی زندگی دختری پاکستانی به نام «ملاله یوسف‌‏زی» است که به قلم خود وی و با همکاری روزنامه‌‏نگار و نویسنده‌‏ی بریتانیایی، «کریستینا لَمب» نوشته شده است.

گزیده کتاب من ملاله هستم

هنگامی که مدارس برادرانم پس از تعطیلات زمستانی بازگشایی شد خوشحال گفت که مانند من به مدرسه نخواهد رفت. با عصبانیت به او گفتم: «می‌دونی چه‌قدر خوشبختی؟» حتی تلویزیون نیز نداشتیم زیرا وقتی در اسلام‌آباد بودیم آن را دزدیده بودند.
شخصی نسخه‌ای از کتاب «کیمیاگر» اثر پائولو کوئلیو را به من داد، داستانی درباره پسرکی چوپان که در جست‌وجوی گنج به اهرام سه‌گانه سفر می‌کند در صورتی که این گنج درون خود اوست. به این کتاب خیلی علاقمند شدم و بارها آن را مطالعه کردم. در این کتاب گفته شده است: «وقتی چیزی را می‌خواهید تمام دنیا برای کمک به شما دست در دست هم می‌دهند تا به آن دست یابید.» گمان نمی‌کنم که پائولو کوئلیو تاکنون به دره ما آمده و سیاست‌مداران بی‌کفایتمان را دیده باشد. نمی‌دانستم که آیا حی‌آکر پنهانی با فضل‌الله و فرماند‌ه‌های او تماس می‌گیرد. حی‌آکر در مصاحبه‌ها با آنان آشنا شده بود و ترغیبشان می‌کرد که درباره ممنوعیت تحصیل دختران تجدید نظر کنند.
او به فضل‌الله گفت: «مولانا گوش بدهید. شما جان مردم را گرفتید، قتل عام کردید، سرشان را بریدید، مدارس را تخریب کردید و با این حال هیچ اعتراضی علیه شما در پاکستان دیده نشد. ولی وقتی دختران را از تحصیل محروم کردید صدای مردم شنیده شد و حتی رسانه‌های پاکستان خشمشان را نسبت به شما نشان دادند.»
فشار از سوی کل کشور عمل کرد و فضل‌الله اعلام کرد که دختران تا ده سالگی یعنی کلاس چهارم می‌توانند به مدرسه بروند. من کلاس پنجم بودم ولی تعدادی از ما کوچک‌تر از سنمان می‌نمودیم. آنگاه در حالی که لباس ساده پوشیده و کتاب‌هایمان را زیر شالمان پنهان می‌کردیم دوباره به مدرسه رفتیم. کار خطرناکی می‌نمود ولی این تنها آرزوی من در آن روزها بود. بسیار خوشحال بودیم زیرا خانم مریم با وجود همه فشارها شغلش را ترک نکرد و هنوز به ما درس می‌داد. او از ده سالگی پدرم را می‌شناخت و به یکدیگر اعتماد داشتند.

درباره نویسندگان کتاب

ملاله یوسف زی: در سال 1997 میلادی در سوات پاکستان متولد شد. او هم‌‏اکنون در بیرمینگهام انگلستان سکونت داشته و ملیت افتخاری کانادایی کسب نموده است. پدر او، ضیاءالدین یوسف‌‏زی، فعال سیاسی پاکستانی است که در سازمان ملل مشغول به کار است. ملاله در سن 12 سالگی و تحت تاثیر افکار و فعالیت‌‏های پدرش، شروع به نوشتن وبلاگی برای بی‌‏بی‌‏سی به زبان اردو کرد. ملاله در وبلاگش، جزئیات زندگی در دره‌‏ی سوات، که تحت کنترل طالبان بود را تشریح می‌‏کرد. در تابستان سال بعد خبرنگار آمریکایی آدام بی. اِلیک، مستندی درباره‌‏ی زندگی ملاله برای روزنامه‌‏ی نیویورک تایمز ساخت. این مستند، باعث شهرت ملاله شد. او به مصاحبه‏‌های تلویزیونی و روزنامه‌‏ای دعوت می‌‏شد و نامزد جایزه‏‌ی صلح بین‌‏المللی کودکان شده بود.

کریستینا لمب: خبرنگار و نویسنده‌‏ی سرشناس بریتانیایی و دانش‏‌آموخته‏‌ی دانشگاه آکسفورد انگلستان است. او در سال 2013 به پاس خدماتش در عرصه‏‌ی خبرنگاری، مفتخر به دریافت نشان امپراتوری بریتانیایی از جانب ملکه‌‏ی انگلستان شد. وی در سال 1988، جایزه‏‌ی خبرنگار جوان سال را به ‏خاطر فعالیتش در افغانستانِ تحت حکومت شوروی، کسب نمود. او علاوه بر افغانستان، در پاکستان، لیبی، عراق، سوریه، آنگولا و بسیاری از کشورهای دیگر نیز فعالیت داشته است.
لمب در سال 2013، کتاب پرفروش من ملاله هستم را با همکاری ملاله یوسف‌‏زی نوشت. او 7 کتاب دیگر نیز نوشته که از میان آن‌‏ها می‌‏توان به «خداحافظ کابل» و «خانه‌‏ی آفریقایی» اشاره کرد.

خرید کتاب من ملاله هستم

این کتاب را در فراکتاب با تخفیف دریافت کنید.

صفحات کتاب :
344
کنگره :
LC2330‏‫‭/ی9م8 1393
دیویی :
371/822095491092
کتابشناسی ملی :
3393835
شابک :
978-600-6687-89-6
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه من ملاله هستم