امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تبلیغ و احکام عزاداری

کتاب تبلیغ و احکام عزاداری به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی دیدگاه رهبر معظم انقلاب پیرامون تبلیغ و احکام عزاداری و اهمیت مجالس عزاداری، روضه‌ خواندن و گریه ‌کردن در قالب کتاب رهیافت منتشر شد. عزاداری‌های سنتی از آیین‌هایی است که باعث تقرب بیشتر مردم به دین می‌شود. لذا بزرگانی همچون امام‌(ره) سفارش زیادی در خصوص برگزاری عزاداری سنتی کرده‌اند.

 رهبر معظم انقلاب نیز پیرامون عزاداری سنتی فرموده‌اند: «در مجالس عزاداری نشستن، روضه‌ خواندن، گریه‌ کردن، به سر و سینه زدن و مواکب و دسته‌های عزا به‌ راه ‌انداختن از اموری است که عواطف عمومی را به خاندان پیغمبر(ص) پر جوش می‌کند و بسیار خوب است». بهره جستن از کلام بزرگانی مثل امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله) در امر برپایی مجالس عزاداری و استفاده از تجربیات آنان، از بهترین شاخصه‌های امر تبلیغ است و توانایی علمی و اخلاقی این بزرگواران بر احدی پوشیده نیست.

معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به ‌منظور انجام رسالت خود مبنی بر اشاعه فرهنگ تشیع و پاسخگویی به سؤالات مردم در حوزه گسترده دین در ایام سوگواری اهل بیت(ع)، اقدام به تهیه و انتشار دیدگاه رهبر معظم انقلاب پیرامون تبلیغ و احکام عزاداری در قالب کتاب رهیافت کرده است.

کتاب تبلیغ و احکام عزاداری در شش فصل تدوین شده است و از جمله سرفصل‌های آن می‌توان به تبلیغ و احکام عزاداری، مفهوم و جایگاه تبلیغ، آسیب‌ها و فرصت منبر، قیام عاشورا و ترویج دین، تکالیف مبلغان، باید و نبایدها در تبلیغ و احکام و آداب اشاره کرد که با رویکرد آشنایی دوستداران اهل بیت(ع) با عزاداری صحیح و مطلوب طبق فتاوای مراجع عظام تقلید، تولید شده است.

اهمیت و وجوب عزاداری، مرثیه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیر‌زنی، قمه‌زنی، لطمه‌زنی، زنجیرهای تیغ‌دار، سینه‌خیز رفتن، علم‌های عزا، حمل وسایلی به شکل صلیب، شبیه‌خوانی، موسیقی در عزاداری، نذر و هدیه، کار کردن در روز عاشورا و... از جمله موضوعاتی است که در کتاب رهیافت به آن پرداخته و پاسخ داده شده است.

کتاب «رهیافت تبلیغ و احکام عزاداری» در شمارگان سه هزار نسخه و در دو بخش تنظیم شده که بخش اول به امر تبلیغ و بیان مستندات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد تبلیغ و احکام عزاداری اختصاص یافته است.

بخش دوم این اثر نیز متشکل از مستنداتی شامل عروه‌الوثقی، تحریر‌الوسیله، منهاج‌الصالحین، توضیح‌المسائل و استفتائات مراجع عظام تقلید حضرت امام (ره) و آیت‌الله خویی، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله تبریزی، آیت‌الله فاضل، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله صافی، آیت‌الله مکارم، آیت‌ا‌لله سیستانی، آیت‌الله وحید، آیت‌الله نوری همدانی و استفتائات رهبر معظم انقلاب است.

گزیده کتاب تبلیغ و احکام عزاداری

تبلیغ یعنی چه؟ تبلیغ یعنی رساندن؛ باید برسانید. به کجا؟ به گوش؟ نه؛ به دل. بعضی از تبلیغ‌های ما حتی به گوش هم درست نمی‌رسد! گوش هم حتی آن را تحمل و منتقل نمی‌کند! گوش که گرفت، می‌دهد به مغز. قضیه اینجا نباید تمام بشود؛ بلکه باید بیاید در دل نفوذ و رسوخ کند و به هویت ما، هویت مستمع، تبدیل شود. تبلیغ برای این است.

ما تبلیغ نمی‌کنیم فقط برای اینکه چیزی گفته باشیم؛ ما تبلیغ می‌کنیم برای اینکه آنچه را که موضوع تبلیغ است، در دل مخاطب وارد شود و نفوذ کند. آن چیست؟ آن، همۀ آن چیزهایی است که در اسلام به عنوان ارزش، مورد حمایت جان و حرم و ناموس حضرت ابی عبدالله (ع) قرار گرفت که همۀ پیغمبران و اولیای الهی دیگر و وجود مقدس رسول الله (ص) هم همین طور عمل کردند که البته مظهرش حسین بن علی (ع) است.

صفحات کتاب :
124
کنگره :
‏‫‬‮‭BP260‏‫‬‭‏‫‬‮‭/ت2 1396
دیویی :
‏‫‬‮‭297/74
کتابشناسی ملی :
4718668
شابک :
‏‫‬‮‭‭978-964-02-2667-4‬
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه تبلیغ و احکام عزاداری