کتاب اندیشه مقاومت

از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

امتیاز
5 / 0.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
55,000
10%
ت 49,500
نظر شما چیست؟

در کتاب اندیشه مقاومت از نشر انقلاب اسلامی، سخنان مقام معظم رهبری (مدظله) در یازده فصل جمع‌آوری و تنظیم و تدوین شده‌است و به مباحثی همچون باور مقاومت، اهمیت آن، عرصه‌های مختلف مقاومت، عوامل تقویت مقاومت و ... می پردازد.

معرفی کتاب اندیشه مقاومت

مقاومت، واکنش طبیعی هر موجود زنده‌ای در برابر تهدید است و انسان این مزیّت را دارد که میتواند در مقابل تهدیدهایی بمراتب بزرگتر از قدرتش، مقاومت کند و موجودیّت خود را حفظ کند. و از همه بالاتر انسان مؤمن انقلابی است که با مقاومت خود، امدادهای الهی را نیز دریافت میکند و ناممکن‌ها را ممکن میکند.
انقلاب اسلامی از همان روز نخست نهضت در سال 42 ذلّت استبداد و استعمار و استکبار را برنتابید و کتاب مقاومتش از آن زمان، نوشته شد. در زمانه‌ای که جنگ نظامی به جنگ اقتصادی و فرهنگی و از همه مهم‌تر به جنگ اراده‌ها تبدیل شده است، ارزش مقاومت بیش از پیش معلوم میگردد.
بر این اساس است که رهبر معظّم انقلاب اسلامی به جوانان دانشجو توصیه کردند که اندیشه‌ی مقاومت را تبیین و ترویج کنند.
انتشارات انقلاب اسلامی جهت تسهیل کار مبلّغان و مبیّنان کتاب اندیشه‌ی مقاومت را به علاقمندان معارف فکری معظّمٌ‌له تقدیم میکند. این کتاب جامع شامل تمامی بیانات ایشان در این زمینه می‌باشد.
بخش اوّل کتاب، به اصول، باورها و مبانی مقاومت و در بخش دوّم به اهمّیّت مقاومت پرداخته شده است. بخش سوّم درباره‌ی عرصه‌های مختلفی که مقاومت در آنها لازم است همچون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیّت میباشد. بخش چهارم به آثار و فواید مقاومت اختصاص دارد و در بخش پنجم، شانزده عاملی که باعث تقویت مقاومت میگردد، بیان شده است. بخش ششم و هفتم به مباحث سلبی نسبت به مقاومت مرتبط است. در بخش ششم، هشت عامل که باعث از بین رفتن یا کاهش مقاومت میگردد مورد اشاره قرار گرفته است و بخش هفتم نیز زیانهای ترک مقاومت و تسلیم شدن در برابر خواست دشمن را بر میشمرد. در بخش هشتم به‌طور مختصر به الگوهای مقاومت و در بخش نهم به مثالهای تاریخی برای مقاومت و سازش در بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی اشاره شده است.
در بخش دهم با استقرای نسبتاً تام در بیانات معظّمٌ‌له در موضوع اقدامات دشمن، با تقسیم کردن این اقدامات به دو دسته‌ی کلّی سخت و نرم، به ده نوع شیطنت دشمن پرداخته شده است.
بخش یازدهم به مسئولیّت‌های همگانی و اختصاصی اقشار مختلف در زمینه‌ی مقاومت اختصاص دارد و بخش دوازدهم بر موضوع آینده‌ی روشن جریان مقاومت متمرکز شده است. آینده‌ی روشن، ترجیع‌بند اکثر بیانات و پیامهای معظّمٌ‌له است، و خود تصریح کرده‌اند که این امید، براساس بررسی تمام متغیّرهای دخیل در تحقّق آینده‌ی مشعشع انقلاب اسلامی حاصل شده و صرفاً یک آرزوی احساسی نیست.

برشی از متن کتاب اندیشه مقاومت

وعده‌ی الهی به پیروزی اهل مقاومت
وعده‌ی الهی این است که اگر اهل حق پای حقّ خودشان بایستند، حق پیروز خواهد شد. در همه‌ی مراحل این‌طور است. در دوران انقلاب این را تجربه کردید، در دوران جنگ تجربه کردید، در دوران اسارت تجربه کردید، در دوران بعد از پایان جنگ که ملّت ایران در صدد بنای دوباره‌ی کشور خود برآمد این را تجربه کردید؛ در آینده هم باید این را یقین داشته باشید که عملی است.
هرجا دیدید که دشمنی زورگویی میکند، در مقابل او بایستید. این، وظیفه‌ی آحاد مردم، دولتمردان، نمایندگان مردم و کسانی است که این مملکت مسئولیّتی را به آنها سپرده است. در مقابل دشمن متجاوز، در مقابل زورگوی ظالم، در مقابل استکباری که امروز بر ارزشهای الهی و معنوی طغیان کرده است که مظهرش هم دولت طاغوت و طغیان‏گر آمریکا است کوتاه نیایید. قدرتهای مادّی، هیچ غلطی نمیتوانند بکنند. با ملّتی که ایستاده و به نیروی خود تکیه کرده است، هیچ کاری نمیتوانند بکنند. همه‌ی راه‏ها به روی آنها بسته است. ص16

جهاد امروز ما، جهاد کبیر
[امروز] جنگ نظامی مطرح نیست؛ امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است لکن جهاد باقی است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به معنای قتال نیست، فقط به معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: «و جاهدهم به جهاداً کبیراً»؛ ... ایستادگی و مقاومت‏ و عدم تبعیّت [است‏]. «فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهاداً کبیراً» از مشرکین اطاعت نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر... در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر». ص88

هدف دشمن در جنگ نرم؛ دور کردن مردم از جهاد و مقاومت‏
امروز هدف جنگ نرم دشمن و جنگ پنهان دشمن، این است که مردم را از عرصه‌ی جهاد و مقاومت دور کند، مردم را نسبت به آرمانها بی‌تفاوت کند؛ هدفشان این است. تبلیغات وسیعی که میلیاردها دارند خرجش میکنند، با این هدف انجام میگیرد که ملّت ایران را _ که با مقاومت خود، با ایستادگی خود توانسته قدرتهای جهانی را، سلطه‌های بزرگ را در بسیاری از خواسته‌هایشان ناکام بگذارد _ مأیوس کنند و از صحنه خارج کنند؛ هدف این است. حتّی اگر فشار اقتصادی هم می‌آورند، هدف این است؛ اگر فشار سیاسی هم می‌آورند، هدف این است؛ اگر فشار امنیّتی هم می‌آورند، هدف این است.

اینکه ما خیال کنیم دشمن یک جنگی را میخواهد شروع کند و یک بخشی از کشور را تصرّف کند، اینها یک چیزهای قدیمی‌ای است؛ امروز اینها مطرح نیست و دشمن این را نمیخواهد. امروز دشمن اگر هم به فرض، یک کار نظامی را انجام میدهد، با آن هدف است؛ با هدف تصرّف فضای فکری و روحی کشور است؛ [اگر] کار اقتصادی میکنند به این نیّت است؛ [اگر] کار امنیّتی میکنند، کار روانی میکنند، از فضای مجازی استفاده می‌کنند، از ماهواره استفاده میکنند، از رادیوها و تلویزیون‌ها استفاده میکنند، از مبلّغان دهان‌به‌مزد و سخن‌به‌مزد در اطراف دنیا استفاده میکنند، همه با این هدف است.

خرید کتاب اندیشه مقاومت

این کتاب را با تخفیف از فراکتاب دریافت کنید.

شابک :
978-600-8218-46-3
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
562
کنگره :
‏‫DSR1692 ‭/س9‏‫‭‮الف‬8 1398
دیویی :
955/0842092
کتابشناسی ملی :
5569230

کتاب های مشابه اندیشه مقاومت