کتاب عوامل رشد رکود انحطاط - صفایی حائری (چاپی و pdf)

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 31,000
خرید چاپی
115,000
10%
ت 103,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط

کتاب "عوامل رشد، رکود، انحطاط" نوشتۀ علی صفایی حائری است که توسط انتشارات لیله القدر به چاپ رسیده است. این کتاب که سلسله مباحث و سخنرانی‌های استاد علی صفایی حائری در دهۀ 60 است، مشتمل بر یک مقدمه و سه فصل است. با مطالعۀ این اثر ارزشمند می‌آموزید که بر اساس سورۀ عصر، رشد عواملی دارد و مسائلی به رکود و انحطاط آن منجر می‌شود. کتاب حاضر، به مباحث مهمی هم‌چون استعدادها، سرمایه‌ها، نیازها، مفاهیم رشد و ضرر، انحطاط و انحراف و موانع پیش‌روی مسیر کمال می‌پردازد و برای هر کدام راهکاری کاربردی در نظر دارد. کتاب عوامل رشد، رکود، احطاطا در دوره‌ای نگاشته شده که ایران نخستین قدم‌های رشد و پیشرفت را برمی‌داشته است.

شرح کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط

در کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط با توجه به سرمایه‌ها، نیازها و استعدادهای هر فرد، مفاهیم رشد، رکود، انحطاط، ایستایی، انحراف، عوامل، زمینه‌ها و راهکارهای هر کدام مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب پیش رو، بر اساس سلسله سخنرانی‌های استاد علی صفایی حائری در دهۀ 60 گردآوری و تنظیم شده است.
در طول کتاب، با عنایت به سورۀ عصر، دو عامل از مجموعه عوامل رشد توضیح داده شده است و در همان‌جا اعلام شده که عوامل رشد به این دو عامل محدود نمی‌شود. در حقیقت عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید به‌طور کامل به آن‌ها پرداخته شود. در این اثر، استاد حائری به وعدۀ خود جامه عمل پوشانده و عوامل رشد، رکود، انحطاط را توضیح داده است.
همان‌طور که اشاره شد، این کتاب مشتمل بر یک مقدمه، سه فصل اصلی و جمع‌بندی است. مقدمه به توضیح معنای رشد و ضرورت آن پرداخته است. در ادامه، در هر فصل به ترتیب از عوامل رشد (توحید، ایمان، تواصی و تذکر، شکر و صبر، امام و پیشرو، دعا و طلب)، عوامل رکود (جهل به استعدادها، اسارت‌ها، یأس، ترس، غرور و غفلت) و عوامل انحطاط (نبود مدیریت، نبود تقدیر و طرح جامع، شک، کفر، نفاق) صحبت به میان آمده است.

کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط اثر کیست؟

نویسندۀ کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط، علی صفایی حائری فرزند شیخ عباس صفایی حائری از علما و مجتهدان بزرگ قم است. علی صفای حائری در سال 1320 در شهر قم چشم به جهان گشود. پدر ایشان عالم مجتهد و از اساتید زبده حوزوی در سطوح عالی بودند. استاد صفایی حائری در سن 13 سالگی و پس از اتمام کلاس ششم نظام قدیم، به تحصیل علوم دینی پرداختند و وارد حوزه علمیه قم شدند. ایشان، از هوشی بسیار بالا و استعدادی فوق‌العاده برخوردار بودند.
دروس حوزوی را تا درس خارج فقه و در کمتر از 4 سال، نزد اساتیدی چون پدرش، حجج‌الاسلام بنی فضل، اعتمادی، آمیرزا ابوالفضل موسوی تبریزی، فاضل هرندی، فاضل قفقازی، سیدمهدی روحانی، سیدمحسن حسابه‌ای، میرزاحسن نوری، نصرت‌الله بناروانی، محمد فاضل لنکرانی، مصطفی اعتمادی‌، سیداسدالله مدنی، حسین نوری همدانی، مرتضی حائری یزدی، جعفر سبحانی، محقق داماد و ... گذراندند.
استاد علی صفایی حائری، به ادبیات و هنر علاقه‌ زیادی داشت و در کنار تحصیل علوم حوزوی، به مطالعۀ تاریخ ادبیات ایران، عرب، یونان، ژاپن، چین، آمریکای لاتین، اسپانیا، آفریقا و سایر کشورهای غربی پرداختند.

بهترین کتاب علی صفایی حائری

استاد علی صفایی حائری در آستانۀ پیروزی انقلاب و همزمان با تدریس در حوزه علمیه قم، نوشتن را آغاز کردند و با نثری شیوا و قلمی رسا، آثار زیادی در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی پدید آوردند. در سال‌های اخیر انتشارات لیله القدر به جمع‌آوری آثار به‌جا مانده از ایشان پرداخته و مجموعه کتاب‌های عین صاد را منتشر کرده است:
•    کتاب انسان در دو فصل؛ از بهترین کتاب‌های صفایی حائری در مورد تربیت
•    کتاب مسئولیت سازندگی؛ کتابی در باب اصول و روش تربیت در اسلام
•    کتاب حرکت؛ آشنایی با ضرورت، جهت و نیازهای حرکت انسان
•    کتاب رشد؛ از مشهورترین آثار عین صاد در باب هدف زندگی انسان
•    کتاب نامه‌های بلوغ؛ کتابی برای تحولات دوران بلوغ
•    کتاب تربیت کودک؛ کتابی در مورد نقش معلم و روش تربیتی کودک
•    کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط؛ کتابی در مورد مباحث و سخنرانی‌های استاد علی صفایی حائری در دهۀ 60

برشی از کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط

تفاوت جهان‌بینی اسلامی با جهان‌بینی مادی
اگر این بینش و جهان‌بینی اسلامی را نداشتیم و به آن بینش مادی معتقد شدیم که می‌گوید: ماده براساس قانون‌هایی مراحلی را طی کرده است و در یک مقطع به شعور رسیده و شعور، شعاع ماده شده است و از سویی دیگر نقش انسان در این هستی، بهره‌برداری از قانون‌های حاکم بر این هستی و شناخت این قوانین و حتّی بالاتر، در نگاه مارکس، نه تنها شناخت، که تسخیر آنها و تغییر هستی است، بر این ‌اساس در این نگاه شناخت جهان مهم نیست؛ مهم تغییرات آن است. حال اگر کسی به چنین فلسفه‌ای معتقد باشد، بر فرض که هیچ اشکالی هم به این جهان‌‌بینی و بینش نباشد، این اشکال را دارد که با این دید، چرا «من» باشم؟! در این هستیِ احمق، چرا من زندگی کنم؟! و حالا که زنده هستم، چرا انسان باشم؟! بگذار بدزدم، بگذار خلق را بُکشم تا از رنج و غم آزادشان کنم!
بر فرض که انسان بودن مطلوب باشد، چه فرقی بین کشتن و محبت کردن است؟ ملاک کارهای انسانی چیست؟ اصلاً ظلم چیست؟ حقّ چست؟ باطل چیست؟ اگر آن میزان و نور حق را کنار بگذاریم، دیگر چه میزانی برای ما باقی می‌ماند؟! می‌توان خوبی و بدی را مطرح کرد؟
آنها که می‌‌گویند: هستی براساس قوانین دیالکتیکی و طبیعی و تکاملی در جریان است و در مقطعی به انسان می‌رسد و نقش انسان را این‌گونه تعریف می‌کنند، باید این سؤال‌ها را پاسخ بدهند: چرا انسان باید بماند؟ چرا انسان، انسان باشد؟ چرا نمیرد؟ چرا خودش را نکشد؟ چرا نباید این پالایشگاه کثافت را زودتر خلاص کند؟ انسان بودن با انسان نبودن چه تفاوتی دارد؟ «آنجا که بَصَر نیست، چه خوبی و چه زشتی؟!»
جایی که چشم نیست، دیگر خوبی و بدی تفاوتی ندارند. درست است که عقل به خوبی‌ها شهادت می‌دهد و بدی‌ها را می‌سنجد، ولی این سنجش و این شهادت در آن لحظه‌ای است که نوری در این هستی باشد. اگر این نور را از هستی منها کنیم، دیگر چشم عقل چیزی را نمی‌بیند. خوبی و بدی، تفاوتی نخواهند داشت و حسن و قبح بی‌معنا خواهند بود.
بعد از اینکه مذهب در غرب محکوم شد و انسان به آزادی رسید، این آزادی، انسان را به مسابقه با حیوان واداشت و انسان در این مسابقه پیروز هم شد. اینجا بود که برای محدود کردن این انسان روشی اندیشیدند و اخلاق عقلی را پایه گذاشتند. اخلاق عقلی دیگر تابع اعتقاد نبود. نمی‌گفت: خوبی کن، چون خدا گفته است؛ می‌گفت: خوبی کن، چون خوبی خوب است؛ همین.

کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط را به تمام فعالان و پژوهشگران اقتصاد، پیشنهاد می‌کنیم.

دانلود کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط

جهت دانلود کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط، می‌توانید با نصب اپلیکیشن فراکتاب نسخۀ الکترونیکی این کتاب را دانلود و مطالعه کنید. این کتاب با قیمت مناسب در فروشگاه اینترنتی فراکتاب موجود است. به یاد داشته باشید که تنها با نصب اپلیکیشن فراکتاب، خرید و دانلود نسخۀ الکترونیک این کتاب برای‌تان میسر خواهد بود.

خرید کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط

شما می‌توانید نسخۀ چاپی و الکترونیکی کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط از انتشارات لیله القدر را از فروشگاه اینترنتی فراکتاب تهیه کنید. نسخۀ چاپی این کتاب با قیمت مناسب و تخفیف ویژه در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کنند.

خرید کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط

مشخصات کتاب عوامل رشد، رکود، انحطاط در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: لیله القدر
نویسنده: علی صفایی حائری
تعداد صفحه: 288
موضوع: اسلام و معارف، اعتقادی
قالب: الکترونیک و چاپی

 

کتابشناسی ملی :
7669965
شابک :
‏‫‬‭978-964-7803-81-6
سال نشر :
‏‫1400
صفحات کتاب :
288
کنگره :
‏‫‬‭BP10/5
دیویی :
297/08

کتاب های مشابه عوامل رشد رکود انحطاط - صفایی حائری