کتاب مجموعه آثار نقاشی های محمدعلی شیخی pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,250
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مجموعه آثار نقاشی های محمدعلی شیخی

کتاب مجموعه آثار نقاشی های محمدعلی شیخی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. علی شیخی سال ها است که در حوزه نقاشی فعال است. اکثر کارهای او مربوط به ایام جنگ است و بخش مهمی از آن ها – شاید اکثریت قریب به اتفاق آن ها – با المان ها و نقش مایه هایی از نمادهای مربوط به عاشورا و یا خطوطی مبین نام ائمه تزیین شده است. روح پر نشاط کودکانه، رنگ های تند و پرانرژی و گاه فام گونه را در اکثر نفاشی های شیخی حضوری جدی می بخشد. آثار وی رامی توان در دو دوره تقسیم بندی کرد. دوره اول آثار وی متعلق به دوره انقلاب و جنگ تحمیلی است و با موضوعاتی از این دست به ساخت ترکیبی نقاش خیالی نگاری و نقاشی معاصر می پردازد.

 وی بیش از آنکه به ساختار فنی و تکنیکی کار توجه داشته باشد سعی دارد تا فصای ایرانی – اسلامی را با به کارگیری عناصر بصری موضوع را با زبانی روایی عینیت بخشد. دوره دوم آثار وی متأثر از نقاشی های به شدت انتزاعی است و بعضاً از هنرمندان پیشکسوت خود بهره هایی برده است. به کارگیری موتیف های تزئینی، استفاده بجا از خط نوشته ها و تزئینات معماری اسلامی و مصنوعات هنری و بومی از ویژگی های این دوره است.

گزیده کتاب مجموعه آثار نقاشی های محمدعلی شیخی

علی شیخی از جمله نقاشانی است که دل در گرو اه لبیت عصمت و طهارت علیه مالسلام دارد و آثارش پیرامون موضوعاتی این چنین ظهور و بروز می یابد. بهتر است در یک کلام بگوییم با نقاش یهایش مرثیه سرایی می کند. شیخی با تکیه بر سنت های گذشته در نقاشی مذهبی و حماسی ایران و نقاشی معاصر جهان سعی بر این دارد تا با تلفیق نگرش های متفاوت به شیوه ای شخصی دست یابد.

 اما باید دید که در این راه توفیقی حاصل شده یا خیر، تقسیم بندی دوره ای آثار شیخی کاری است دشوار. پس از پیروزی انقلاب اسلامی او همانند دیگر هنرمندان انقلاب، سعی دارد با خلق آثار نقاشی در کنار مردم با این حرکت توفنده همراهی کند. گرچه تفاوت های بسیاری به لحاظ توانایی تکنیکی و دید زیبایی شناسانه با دیگران دارد. 

صفحات کتاب :
64
کنگره :
ND989‭‬ ‭/ش88آ4
دیویی :
‏‫‭‭759/955
کتابشناسی ملی :
2‎0‎4‎9‎1‎4‎8
شابک :
‫‬‮‭‫‭‭978-964-506-999-3
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه مجموعه آثار نقاشی های محمدعلی شیخی