امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب راهنمایی و مشاوره از منظر اسلام و قرآن

کتاب راهنمایی و مشاوره از منظر اسلام و قرآن اثری از عزیز الله سهرابی بوده و توسط نشر متخصصان به چاپ رسیده است. در این کتاب به اهمیت مشورت و شرایط آن از نظر دین و قرآن پرداخته شده است. از مطالب بسیار جالب این کتاب شرایط مشاور است که به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است.
دین مبین اسلام اهمیت خاصی برای موضوع مشورت و راهنمایی قائل است و آن را کمک کننده به انسان برای رسیدن به کمال و ارزشهای والا می‌داند. پیامبر اسلام با همه ارج و منزلتی که داشتند از کمک مشاوران استفاده می کردند و خود را بدور از راهنمایی و مشورت نمی دیدند. در قرآن کریم نیز آیات بسیاری بر اهمیت مشورت و مشاوره تاکید دارد و بر مسلمانان گوشزد می‌کند که خود را از مشورت با دانایان محروم نسازند و از صحبت با جاهلان و نادایان بدور باشند.
در این کتاب نویسنده ابتدا به تبیین مفهوم مشاوره می پردازد و بیان می کند که چرا این موضوع اهمیت بالایی در اسلام دارد. نویسنده در ادامه آیات و روایاتی از قرآن و اهل بیت را در مورد راهنمایی و مشاوره ذکر می‌کند و بیان می‌دارد که اساس اسلام نیز همین مشاوره به انسان ها برای رسیدن به سعادت است.
این کتاب دربردارنده مطالب محکم و معتبری در مورد مشاوره و راهنمایی از منظر اسلام و قرآن است که براساس تحقیقات و مطالعات فراوان بدست آمده است.


گزیده کتاب راهنمایی و مشاوره از منظر اسلام و قرآن


مشاوره از دیدگاه اسلام به سه معنا به کاررفته است:

۱-به معنای مشورت در امور شخصی

۲-به معنای نظرخواهی از دیگران برای تصمیم گیری اجتماعی و سیاسی

۳-به معنای فرایندی برای کمک به حل مشکلات.

بنابراین مشاوره در اسلام دامنه وسیعی داشته و می تواند فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد. برای مشاور، در منابع اسلامی، ویژگی های متعددی مانند رازدار بودن، با تجربه بودن، صداقت داشتن، و صمیمی و صاحب رأی و اهل نظر بودن تعیین شده است. در اسلام، مشاوره و مشورت با افراد حریص، ترسو، بخیل، نادان، لجوج و دروغ گو منع شده است. حضرت علی (ع) می فرماید به هنگام رایزنی، مرد بخیل را از خود دور بدار که تو را از بخشش و کرامت بازمی‌دارد. مردان ترسو را به مشورت مخوان که اراده‌ات را در کارها سست می‌کنند. آزمندان را نیز به مشاوره مپذیر، زیرا چهره زشت حرص آور را در نظرت زیبا جلوه دهند. از میان مردم، رازدارانی را برگزین که در انجمن های مشورتی با آنان باشی.

شابک :
978-622-292-433-1
سال نشر :
‏‫1400
صفحات کتاب :
22
کنگره :
‏‫‭BP230‬‬
دیویی :
‏‫‭297/483‬‬
کتابشناسی ملی :
7652256

کتاب های مشابه راهنمایی و مشاوره از منظر اسلام و قرآن