نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ماتیلدا

کتاب ماتیلدا، یکی از برترین کتاب‌های کودک و نوجوان در سراسر دنیا است و در رتبه‌ی سوم فهرست صد رمان برتر کودک و نوجوان  دنیا قرار گرفته است. رولد دال در کتاب ماتیلدا داستان دخترکی کوچک و شجاع را تعریف می‌کند که در حل مشکلاتش به خودش تکیه می‌کند. اگرچه ماتیلدا یک داستان فمینیستی نیست اما قطعا الگوی مناسبی  برای دختران کوچک است تا خودشان را جدی بگیرند و به توانایی‌های خودشان تکیه کنند.

کتاب صوتی ماتیلدا روایتگر زندگی دختربچه نابغه‌ای به نام ماتیلدا است. علی‌رغم اینکه ماتیلدا از هوش سرشاری برخوردار است و در سه‌سالگی موفق به خواندن و نوشتن شده است، اما والدین وی صفت ابله را به فرزند خود نسبت داده و دل خوشی از او ندارند. دختربچه‌ای که مدام به دنبال مطالعه کتاب‌های مختلف است، اما پدر و مادرش او را از این کار منع کرده و در عوض به او پیشنهاد می‌دهند که همچون آن‌ها تلویزیون تماشا کند.

ماتیلدا همیشه در رویارویی با مشکلات بهترین تصمیم را می‌گیرد. داستان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ماتیلدا وارد مدرسه شده و با معلم خود به نام هانی دوست می‌شود. در طرف دیگر داستان مدیر مدرسه قرار دارد که فردی بسیار خشن و سختگیر است. در واقع مدیر مدرسه عمه خانم معلم است که همه اموال او را بالا کشیده و به همین دلیل هانی مجبور است که در خانه‌ای محقر زندگی کند. ماتیلدا با فهمیدن این موضوع در پی انتقام از مدیر مدرسه بر می‌آید... .

درباره نویسنده کتاب ماتیلدا

رولد دال؛ نویسنده انگلیسی در 13 سپتامبر 1916 در ویلز چشم به جهان گشود. وی در طول جنگ جهانی دوم به نیروی هوایی انگلستان پیوست و سپس به عنوان خلبان جنگی خدمت نمود. وی در طول جنگ جهانی یک‌بار با هواپیما سقوط کرد، اما در کامل ناباوری جان سالم به در برد. رولد دال در سال 1942 مشغول به نوشتن اولین آثار خود نمود و در آن‌ها به شرح تجربیات به دست آمده خود در طول جنگ پرداخت.

از دیدگاه مجله تایمز، رولد دال یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان جهان به شمار می‌رود، به طوری که نویسندگان بسیار زیادی از سبک نگارش او تاثیر پذیرفتند. قابل‌ذکر است که از او به عنوان یکی از نویسنده‌های پرفروش کتاب‌های کودکان یاد می‌کنند. بسیاری از کارشناسان و کتاب‌خوانان توصیه نموده‌اند که کتاب‌های رولد دال از جمله کتاب‌هایی هستند که حتما باید در زمان کودکی خوانده شوند. رولد دال در سال 2000 به عنوان بهترین نویسنده کودکان انتخاب شده است.

چیزی که بیش‌ از پیش موجب جذابیت کتاب‌های وی می‌شود، آشنایی باورنکردنی دال با ذهنیات و تخیلات کودکان است، چیزی که باعث شده لحظات شیرین و به‌یادماندنی برای کودکان به ارمغان بیاورد. در نهایت رولد دال در سال 1990 میلادی درحالی‌که از بیماری نادری رنج می‌برد، دار فانی را وداع گفت.

گزیده کتاب ماتیلدا

خانم هانی ادامه داد:« دلم می‌خواهد تا وقتی توی این کلاس هستید، هرچه می‎‌توانید چیزهای بیشتری یاد بگیرید. چون بعدا کارتان آسان‌تر می‌شود. مثلا ازتان انتظار دارنپم تا آخر هفته، جدول ضرب دو را یاد بگیرید و امیدوارم تا آخر سال جدول ضرب را تا دوازده یاد بگیرید. اگر این کار را بکنید، واقعا به دردتان می‌خورد. خب، حالا بین شماها کسی هست که اتفاقی، همین الان جدول ضرب دو را بلد باشد؟»

تنها کسی که دستش را بلند کرد ماتیلدا بود. خانم هانی بادقت به دخترکوچولوی مو سیاهی که با صورت گرد و جدی‌اش در ردیف دوم نشسته بود، نگاه کرد و گفت:«عالیه! لطفا بلند شو و هرقدرش را بلدی بگو.»

ماتیلدا ایستاد و شروع کرد به گفتن. وقتی به دوتا دوازده تا، بیست و چهارتا رسید، مکث نکرد و همچنان ادامه داد:«دو سیزده تا، بیست و شش تا. دو چهارده تا ، بیست و هشت تا. دو پانزده تا سی تا. دو شانزده...» خانم هانی گفت:«صبر کن!» او که با تعجب به این جدول ضرب بدون تپق گوش داده بود، پرسید :«تا چند بلدی؟» ماتیلدا گفت:«تا چند؟ خب راستش نمی‌دانم خانم هانی. گمانم خیلی زیاد.» خانم هانی چند لحظه مکث کرد تا منظور ماتیلدا را فهمید. بعد پرسید:« یعنی می‌دانی دو بیست و هشت تا چند می‌شود؟»

-بله خانم هانی

- چند می‌شود؟

-پنجاه و شش تا خانم هانی-عددهای بزرگتر چی؟! مثلا دو تا چهارصد و هشتاد و هفت تا؟ می‌توانی بگویی؟ماتیلدا گفت:«بله، فکر کنم می‌توانم.»-مطمئنی؟

-بله خانم هانی کاملا مطمئنم.

-خب چند می‌شود؟! دو تا چهارصد و هشتاد و هفت تا چند می‌شود؟ ماتیلدا فوری گفت:«نهصد و هفتاد و چهار تا.» او بسیار آرام، مودب و بی‌افاده حرف می‌زد.


صفحات کتاب :
276
کنگره :
PZ7‭‮‬‬‏‫‬‭‭/د2م2 1392
دیویی :
[ج]823/914
کتابشناسی ملی :
3524346
شابک :
978-964-369-361-9
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه ماتیلدا