امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,450
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب طنز (جلد هفتم)

کتاب طنز (جلد هفتم)، مجموعه مقالات پژوهشی در حوزه طنز فارسی است که آن را سید عبدالجواد موسوی پژوهشگر طنز گرد آورده است. مجموعه حاضر مجموعه مقالات است در حوزه طنز نه کتاب طنز. مقاله اول کتاب مربوط به منوچهر احترامی است، تحت عنوان انوشیروان هم معقول برای خودش آدمی بوده است.

احترامی در مقدمه مقاله اش می نویسد: طز یک ویژگی است که مانند آب زیر کاه همواره در حال حرکت و نفوذ است و لذا در یک محدوده ساکن نمی ماند. هرگونه تغییر موقعیت در مکان، زمان ؟، عادت، آیینها و باورهای جامعه در ذات خود این ظرفیت را دارد که ماهیت پدیده های طنزآمیز جامعه را تغییر بدهد یا در این پدیده ها جنبه های طنزآمیز تازه ای به وجود بیاورد یا حتی جنبه های طنزآمیز تازه ای در آن کشف کند. با این دیدگاه طنز در متون کلاسیک و کهن زبان فارسی، مصادیق بسیار متنوعی پیدا می کند و فقط محدود به لطیفه گویی و حاضرجوابی و نظایر آن نمی شود.

در این مقاله احترامی به طنز در گفت روکردار انوشیروان که معروف به عادل بوده پرداخته است و در جایی آورده است: هر که را مال نه، کامرانی نه، هر که را زن، که خدایی نه، هر که را فرزند نه، شادمانی نه، هر که را این سه نه، هیچ غم نه، مقاله دوم از آن یوسفعلی میرشکاک است تحت عنوان «طعن و طنز در گفتار ایزدی» که به کلام طنزآمیز همراه با طعن در سخن پروردگار عالمان پرداخته است «الله یَسْتَهِزی بهم و َ بمدهم فی طُغْیانهم یَعْمَهون» مقاله سوم از آن سید عبدالجواد موسوی درباره ایرج میرزا و پایان تاریخ است که به زندگی و جنبه های طنز در شعرهای ایرج پرداخته است.

گزیده کتاب طنز (جلد هفتم)

شوخ طبعی، خصوصیتی روانشناختی است که به روش های گوناگونی بررسی شده و به افراد کمک می کند به شکل های مختلفی به محرک های خنده پاسخ دهند. تا کنون پژوهش هایی در این زمینه صورت گرفته که آیا بین حس خنده (ابزار آن) و سلامت شخصی (پیامدهای آن) ارتباط معناداری وجود

دارد یا خیر؟ بر اساس تجزیه و تحلیل ها در فرایند خنده می توان دریافت که یک محرک خنده (برای مثال یک فیلم کمدی)بر روی افراد مختلف به میزان متفاوتی تأثیر خواهد داشت چرا که در این میان تفاوت های فردی نقش مؤثری ایفا می کنند. خنده به مرور مهارت ارتباطی مطلوبی را به وجود می آورد، مهارتی که کاربرد و آموزش آن نیازی به صرف زمان و هزینۀ هنگفتی ندارد و چنانچه کسانی در ابراز این حس شادی بخش ضعیف هستند می توانند به کمک افراد شو خ طبع و کاربرد راهکارهایی، خنده را در وجود خود تقویت کنند.

صفحات کتاب :
180
کنگره :
PN6149 ‭‬ ‭/ط9‏‫‬‮‭م79 1393
دیویی :
809/7
کتابشناسی ملی :
2864247
شابک :
978-600-175-411-1
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه کتاب طنز (جلد هفتم)