امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 26,180

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب منطق در زبان شناسی


کتاب 
منطق در زبان شناسی، درسنامه ای است برای آموزش منطق جدید به دانشجویان فارسی زبان رشته زبان شناسی که براساس کتاب منطق در زبان شناسی آلوود و دیگران تدوین شده است. فصل نخست این کتاب به معرفی اجمالی نظریه مجموعه ها و روابطی اختصاص یافته که در این نظریه مطرح می شوند. در فصل دوم، به مسئله استنتاج و تحلیل منطقی جمله ها اشاره شده است. تا مشخص گردد آنچه در منطق "استنتاج "نامیده می شود، چیست و "تحلیل منطقی "کدام است.

در فصل های سوم و چهارم به دو سطح اصلی تحلیل منطقی، یعنی سطح جمله و سطح واحدهای تشکیل دهنده جمله توجه شده است که به ترتیب دوگونه "منطق جمله ها "و "منطق محمول ها "را دربر می گیرد. فصل پنجم به معرفی "استنتاج "و "نظام استنتاجی "اختصاص یافته و سومین سطح تحلیل منطقی که منطق موجهات را پدید می آورد، در فصل ششم معرفی شده است.

 

گزیده کتاب منطق در زبان شناسی

مجموعه‌ای که تنها یک عضو داشته باشد، مجموعه‌ی تک‌عضوی و مجموعه‌ای که هیچ عضوی نداشته باشد (دارای صفر عضو باشد)، مجموعه‌ای تهی نامیده می‌شود. البته بهتر است گفته شود «مجموعه‌ی تهی» و نه «یک مجموعه‌ی تهی»؛ زیرا تنها یک مجموعه‌ی تهی وجود دارد، که آن را با نماد Ø نشان می‌دهند. دلیل این‌که می‌گوییم تنها یک مجموعه‌ی تهی وجود دارد، این است که در نظریه‌ی مجموعه‌ها، اصلی کلی به ‌نام اصل هم‌مصداقی وجود دارد، که می‌گوید: برای آن‌که دو مجموعه از یک‌دیگر متمایز باشند، باید حداقل یک چیز داشته باشیم که عضو یکی از آن‌هاست، اما عضو دیگری نیست.

صفحات کتاب :
238
کنگره :
P39‭/ص‌7م‌8
دیویی :
410/151
کتابشناسی ملی :
‭م‌80-21209
شابک :
‎964-471-673-6
سال نشر :
1380

کتاب های مشابه منطق در زبان شناسی