امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 26,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب موسیقی و اندیشه ها

در کتاب موسیقی و اندیشه ها، موسیقی در آغاز دوره اسلامی با توجه به پیشینه هنر در عصر جاهلی و نوع برخورد و مواجهه اسلام با پدیده جاهلی و بررسی تاریخی آیات و احادیث پیامبر اسلام (ص) پژوهش شده و نشان داده شده که اساساً موسیقی در یک فضای سیاسی در صدر اسلام مورد بهره برداری مشرکان قرار می گرفت تا با موسیقی نگذارند مردم به اسلام ایمان بیاورند که مواجهۀ به موقع پیامبر اعظم با آنان موجب شد که به اهداف خود نرسند.

گزیده کتاب موسیقی و اندیشه ها

آهنگ و موسیقی باطنی قرآن چنان است که تجربه آن برای غیر اهل قرآن و غیر اولیاء خدا ممکن نیست. گرچه قافیه ندارد ولی مزایای بهترین نثر و شعر را داراست. وزن ندارد ولی نظم دارد، سجع ندارد ولی فاصله دارد. لذا نثری است شعرگونه و کلامی است مسجّع و این ساختار مخصوص قرآن است. موسیقی باطنی قرآن از ابهّت بیان، حسن تعبیر، زیبایی لفظی و معنوی واژه ‏ها منشأ می‏گیرد. موسیقی از مغز و معانی نغز آن ظاهر می‏ شود و در الفاظ تجلی می‏کند. صفت جلال در معانی و جمال در الفاظ، شکوه و عظمت و فصاحت و بلاغت موسیقی باطنی قرآن را تشکیل می‏ دهد و به همین دلیل بود که عرب جاهلیت عاشق آهنگ قرآن شد و چون عاجز از آوردن نظیر آن گردید، تسلیم شد.

قرآن کریم در وصف مؤمنان راستین می ‏فرماید:

«اِنّما المُؤمنونَ الَّذینَ اِذا ذُکِرَ اللهُ وَجِلَت قُلوبُهم وَ اِذا تُلِیتَ عَلَیهِم آیاتُهُ زادَتْهُم ایماناً»

(همانا مؤمنان حقیقی کسانی هستند که هرگاه یاد خدا رود، قلوبشان خاشع گردد و هر زمان که آیات کلام او بر آنان تلاوت شود، بر ایمانشان افزوده گردد.)


دیویی :
297/4878
کتابشناسی ملی :
5388797
شابک :
978-600-03-2810-8‬‬
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
285
کنگره :
BP232/82‏‏‫‭/‮الف‬9م9 1398

کتاب های مشابه موسیقی و اندیشه ها