امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا توسط محسن نصری با نگاهی به ایران و تحولات آن پیش از انقلاب و پس از آن به نگارش در آمده و نشر معارف نیز آن را به چاپ رسانیده و روانه ی بازار کتاب کرده است.

معرفی کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا

انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید. اکنون که در چهارمین دهه ی پیروزی آن قرار داریم، شاهد دستاوردها و شکوفایی آن در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی هستیم. با وجود این، تبیین ریشه‌ها و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی امری ضروری است، زیرا همان عواملی که رمز پیروزی این انقلاب به شمار می‌ روند، رمز بقا و دوام آن نیز می‌ باشند. علاوه بر آن، تبیین دستاوردهای انقلاب در عرصه‌های مختلف از ضرورت‌های تحقیق در حوزه انقلاب اسلامی می‌ باشد. 
کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران، که به قلم استاد ارجمند آقای محسن نصری که خود از اساتید درس انقلاب اسلامی بوده و این اثر حاصل تدریس ایشان در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی است، نگارش یافته، تحلیلی است بر فرآیند گذار تحولات سیاسی_اجتماعی ایران که از حدود صد سال پیش آغاز و پس از فراز و فرودهای گوناگون به انفجار نور انجامید.
نویسنده محترم فرایند تحولات سیاسی_اجتماعی ایران را در سه مرحله مورد بررسی قرار می ‌دهد. مرحله اول «ایران دیروز» مربوط به تحولات سیاسی_اجتماعی ایران در عصر پهلوی است. در این دوره رخدادهای مهمی که هر یک به مثابه ی نقطه ی عطفی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی به شمار می ‌رود، مورد تحلیل قرار گرفته است. مرحله دوم «ایران امروز» مربوط به دوران جمهوری اسلامی است. از مهم‌ترین مباحث در بررسی این دوره، دستاوردشناسی، امام شناسی و آسیب شناسی انقلاب اسلامی است. مرحله سوم «ایران فردا» که آینده شناسی انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار می ‌دهد.

خلاصه کتاب ایران دیروز امروز فردا

انقلاب اسلامی ایران با سه رکن «مکتب اسلام»، «رهبری حضرت امام خمینی قدس سره» و «فداکاری مردم» بی ‌گمان نقطه ی عطفی گردید، در پی ریزی عصری جدید، به نام «عصر امام خمینی قدس سره». این انقلاب با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به نفی استعمار خارجی، استبداد داخلی و نظام شاهنشاهی پرداخت و اینک برای تداوم تعالی و گستردن خود، نیازمند بصیرت و شناخت نسل جوان و آحاد مردم است. این کتاب برای آشنایی جوانان این مرز و بوم، ایران را در سه مرحله بازکاوی کرده است: 1.ایران دیروز در رژیم پهلوی ۲.ایران امروز در جمهوری اسلامی و تحولات و تغییرات و دستاوردهای عظیم آن ۳.ایران فردا در تمدن ایرانی_اسلامی.
بدین منظور کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا مباحثی را در شش فصل پی ‌گیری کرده است:
در فصل اول به ضرورت و مفهوم شناسی انقلاب اسلامی ایران ‌پرداخته است. در فصل دوم ریشه‌های انقلاب اسلامی و در فصل سوم نیز دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را بررسی می‌ کند در فصل چهارم با عنوان امام شناسی انقلاب اسلامی ایران از اندیشه رفتار و مکتب حضرت امام خمینی (قدس و سره) و سیر زندگی و سیره خلف صالح ایشان، حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) را باز می ‌گوید.
از آن جا که تهدیدات دشمنان خارجی و داخلی و توطئه ‌های آنان در برابر انقلاب اسلامی هنوز هم ادامه دارد. در فصل پنجم به آسیب شناسی انقلاب اسلامی ایران ‌پرداخته شده و سرانجام در فصل ششم آینده شناسی انقلاب اسلامی ایران را با موضوعاتی درباره فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران و بررسی سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران به پایان می‌برد.

برشی از متن کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا

خانواده پهلوی نه تنها امکانات گسترده نظامی اداری و قانونگذاری را در اختیار داشت، بلکه از نظر اقتصادی نیز بزرگترین قدرت کشور به شمار می‌رفت. در سال ۱۳۳۰ محمدرضا شاه برای به جریان انداختن پول‌های حاصل از فروش املاک سلطنتی اداره‌ای به نام «دفتر املاک اختصاصی» تاسیس کرد. هفت سال بعد، سازمانی به نام «بنیاد پهلوی» جایگزین آن شد و در مدتی کوتاه به بزرگ‌ ترین تشکیلات اقتصادی و مالی ایران بدل گردید. به دست دادن میزان دقیق یا حتی نسبتاً دقیق سرمایه و دارایی بنیاد پهلوی ناممکن است. در سال ۱۳۵۶ بنیاد پهلوی، ۲۷ واحد صنعتی و زراعی از جمله ۸ مزرعه، ۱۰ کارخانه سیمان، ۱۷ بانک و شرکت بیمه، ۲۳ هتل،  ۲۵ شرکت فلزکاری، ۲۵ شرکت کشت و صنعت، ۴۵ شرکت ساختمانی، ۱۷ شرکت صنایع غذایی، ده ‌ها شرکت بازرگانی سرمایه‌گذاری کرده بود. از سال ۱۳۵۲ به بعد بنیاد پهلوی به خرید اموال غیرمنقول در خارج از کشور اقدام کرد. بدین رو در ایران هیچ موسسه اقتصادی و مالی مهمی وجود نداشت که شاه و فامیلش در آن سهیم نباشند.
انقلاب اسلامی ایران با استقرار جمهوری اسلامی از این گونه غارت‌ها جلوگیری کرد. امروز کافی است کاخ‌های رضا شاه و محمدرضا شاه را با منزل اجاره‌ای ۶۰ متری امام خمینی (قدس سره)، حسینیه جماران و یا زندگی ساده و استثنایی مقام معظم رهبری مقایسه کنیم تا حقیقت روشن‌تر گردد. اگر رضا شاه پس از حدود ۱۷ سال سلطنت از سربازی فقیر به بزرگ‌ترین سرمایه‌دار ایران تبدیل شد، امام خمینی (قدس سره) بعد از ۱۰ سال رهبری، چیزی به دارایش افزوده نشد و حتی ایشان چند قطعه زمینی را که از پدرشان به ارث رسیده بود، در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به محرومان شهرستان خمین بخشیدند. زندگی ساده روسای جمهور و نخست وزیرانی همانند شهیدان رجایی و باهنر، مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری و دکتر محمود احمدی نژاد در تاریخ سیاسی ایران بی‌سابقه است.

...

چندسال پس از نهضت تحریم تنباکو، در پی کشته شدن ناصرالدین شاه به دست میرزا رضا کرمانی- از شاگردان سیدجمال الدین اسآبادی- مظفرالدین شاه به سلطنت رسید. در دوره وی نهضت دیگری بنام عدالت خانه شکل گرفت ...

دانلود کتاب ایران دیروز امروز فردا

کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا pdf در نرم افزار فراکتای در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. جهت  دانلود به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کرده و پس از دانلود آن را در کتاب خوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود نمونه سوالات تستی کتاب ایران دیروز امروز فردا

از آن جهت که کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا از لحجاظ تاریخ نگاری معاصر غنی می باشد، منبع دروس امتحانی و آزمون ها و حتی مسابقه کتابخوانی قرار گرفته و می گیرد. بدیهی است که سوالاتی به انواع گوناگون از آن وجود داشته باشد.

خرید کتاب ایران دیروز امروز فردا محسن نصری

نسخه چاپی کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا را می توانید از طریق نرم اقزار و یا سایت فراکتاب با تخفیف سفارش داده و خریداری کنید.

خرید کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا محسن نصری

مشخصات کتاب ایران دیروز امروز فردا در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: معارف
نویسنده: محسن نصری
تعداد صفحه: 352
موضوع: تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران
قالب: pdf و چاپی با تخفیف

کتابشناسی ملی :
2965981
شابک :
978-964-531-431-4‬
سال نشر :
1391
صفحات کتاب :
352
کنگره :
DSR1553‭‏‫‭/ن57‮الف‬9 1391
دیویی :
955/083

کتاب های مشابه ایران؛ دیروز، امروز، فردا