نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران

کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران نوشته جواد منصوری توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است. مطالعه و تحقیق در مبانی فکری و اجتماعی انقلاب اسلامی ایران، به اندازه ای گسترده شده است که در بیشتر کشور های جهان، مراکز پژوهشی و مطالعاتی درباره ی ایران، اسلام، تشیع، بازتاب انقلاب اسلامی در جهان و موضوعات مشابه تاکنون هزاران اثر علمی تألیف، ترجمه و منتشر کرده اند.

در کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران سعی بر تبیین و تحلیل فشرده ای از روند تحولات یک قرن اخیر ایران از ابعاد متعدد و چگونگی نفوذ، حضور، سلطه‌ی استعمار و مبارزات ضداستعماری بوده است و بسیاری از مطالب مهم برای جلوگیری از حجیم شدن اثر، به اختصار مطرح شده و بعضی از منابع معتبر موجود برای مطالعه‌ی بیشتر معرفی شده است. همچنین فصلی به تحولات، پی آمدها، آسیب ها و چالش های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص داده شده که دانشجویان عزیز و محققان ارجمند بتوانند تا اندازه ای با وضعیت موجود و ابعاد انقلاب آشنا شوند.

گزیده کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران 

در سال ۱۳۱۰ درآمد ایران از نفت بسیار کاهش یافت و این موضوع با توجه به وابستگی به درآمد نفت و طرح های متعدد نظامی و غیرنظامی برای رضاخان ناراحت کننده بود. او به کابینه دستور داد تا مذاکرات رسمی را با شرکت آغاز کنند. رئیس هیئت نمایندگی  ایران قدرتمندترین مرد کشور، بعد از شخص شاه بود. عبدالحسین تیمورتاش، وزیر دربار، در واقع از دیدگاه رادیکال تری به اوضاع می نگریست و حتی معتقد بود که حکومت ایران باید هم برای هراساندن انگلیس و هم بهبود روابط با شوروی، رویه‌ی دوستانه تری را با شوروی در پیش بگیرد. 

مذاکرات به طول انجامید و شاه کنترل اعصاب خود را از دست داد. یک روز غرش کنان به جلسه هیئت دولت وارد شد و پرونده‌ی نفت را داخل بخاری پرتاب کرد. با گفتن اینکه «نمی روید تا امتیاز را لغو کنید» به آنها دستور داد که بیانیه‌ی لغو یکجانبه‌ی امتیاز دارسی را آماده کنند. رضا شاه پایش را از گلیمش بیرون گذاشته بود و نمی توانست حرفش را تماما و به شیوه هایی که به آن خو گرفته بود، به کرسی بنشاند. 

صفحات کتاب :
282
کنگره :
DSR1553‫‬‭/‏م8آ5
دیویی :
‏‫‬‭‬‭955/083
کتابشناسی ملی :
‏‫‬‮‭1238747
شابک :
‫‬‭978-964-531-024-8
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه آشنایی با انقلاب اسلامی ایران