امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 3,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد اقتصادی

کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد اقتصادی نوشته امیر خادم علیزاده است، کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم؛ با رویکرد اقتصادی یکی از کتاب های مجموعه آشنایی با منابع اسلامی است که نشر معارف برای علاقه مندان و دانشجویان به درک بهتر و بیشتر قرآن منتشر کرده است.

آیاتی که در قرآن در رابطه با اقتصاد می توان از آن ها استفاده کرد بیشتر به کلیات حقوقی و جهت ها و اهداف اقتصادی نظر دارد که این کلیات و جهت ها و اهداف پایه ها و شاخص های اساسی نظام اقتصاد اسلامی را مشخص می کند. هدف از تدوین کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم؛ با رویکرد اقتصادی تبیین اندیشه ها و آموزه های قرآن در عرصه اقتصاد در راستای تعمیق و پیوند درست آموزه های قرآن با علوم انسانی در عرصه مسائل اقتصادی با بهره گیری از شیوه ای مناسب و زبانی نو است. زیرا مسلمان واقعی آن است که قرآن و شیوه قرآنی در تمام زمینه های زندگی اش نمایان باشد و اقتصاد به عنوان مهم ترین فعالیت زیست اجتماعی در اولویت قرار دارد.

پیشرفت تمدن های بزرگ بشری همواره در سایه تحول های فکری و فرهنگی جامعه بشری رخ داده، تحولاتی براساس متون نوشته شده یا نانوشته آموزه های الهی و غیر الهی. انقلاب اسلامی بزرگی که پانزده قرن پیش به وقوع پیوست و فرهنگ و تمدنی وحیانی را بنیان نهاد و این تمدن در قرن سوم و چهارم به دوران اوج طلایی خود رسید، اما با فاصله گرفتن از آموزه های حیاتی و نجات بخش قرآن و در هم آمیختن با فرهنگ های وارداتی تنها و بی دفاع شد. اینک در آغاز قرن چهارم انتشارات معارف برآن شده است تا با کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم؛ با رویکرد اقتصادی یک بار دیگر حقیقت اقتصاد دینی را برای پیروان اسلام با استناد به متن قرآن و سیره معصومین بیان کند.

درباره ناشر

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانی، بررسی، نقد و تولید اندیشه در عرصه های مختلف بپردازد. از جمله این فعالیت‏ها می توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰ عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامی دانشگاه ها، اندیشه ‏های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین پژوهی، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسایل تربیتی، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد. 

نشرمعارف اخیراً نیز گام‏هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام ‏های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد. آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

گزیده کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد اقتصادی

آیات اقتصادی آیاتی هستند که تماماً یا بعضاً به آموزه و حکمی از احکام اقتصادی قرآن اشاره دارد. دلالت و راهنمایی آیات اقتصادی گاه آشکارا و مستقیم و زمانی از نوع دلالت های تضمنی یا التظامی است که در علم منطق به عنوان یکی از پیش نیازهای فهم آیات قرآن به تفصیل آمده است. گفتنی است در این نوشتار، هر آیه ای که هنجاری اقتصادی (ارزش ها و باید و نباید های اقتصادی) و یا اصل و موضوعی اثباتی را مورد بحث قرار داده، آیه اقتصادی نامیده می شود.

صفحات کتاب :
288
کنگره :
‏‫‭BP98‏‫‭/ع83ت7 1392
دیویی :
‏‫‭297/179
کتابشناسی ملی :
3249942
شابک :
978-964-531-530-4
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد اقتصادی