امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مختصر حقوق اساسی و آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

کتاب مختصر حقوق اساسی و آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اثر محسن ملک افضلی اردکانی است. این اثر بررسی کاملی بر حقوق و قانون اساسی اسلامی ایران است و انواع نیروها، قواها و نهادهای مرتبط با قانون را بررسی می کند. تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد، از مهم ترین دستاوردهای انقلاب محسوب می شود. قانون اساسی را می توان چکیده ای از اهداف، آرمان ها، اصول، ارزش ها، حقوق اساسی، ساختارهای کلان و نهادهای کشور دانست و از همین رو آشنایی با اصول و مبانی آن و فهم دقیق آن به خصوص برای دانشجویان بسیار مهم است. 

محسن ملک افضلی اردکانی، کتاب مختصر حقوق اساسی؛ آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به منظور آشنایی دانشجویان و به عنوان کتاب درسی تالیف کرده است. این اثر رویکرد توصیفی و تحلیلی به تبیین مفاهیم، مبانی و اصول قانون اساسی دارد. این کتاب سیزده فصل دارد. در ادامه به بررسی موارد و مباحث مطرح شده در هر فصل می پردازیم. در فصل اول کتاب کلیات شامل ویژگی ها و تاریخچه قانون اساسی در ایران بررسی شده است. فصل دوم، مبانی نظام جمهوری اسلامی (جمهوریت و اسلامیت نظام، پایه های ایمانی و مردمی، حاکمیت الهی) را بررسی می کند و در فصل سوم با اهداف و سیاست های نظام (داخلی و خارجی) آشنا می شویم. فصل های چهارم و پنجم به حقوق ملت شامل مفهوم حقوق و آزادی های عمومی، اسلام و حقوق شهروندی، حقوق شهروندی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حقوق قضایی، حقوق شهروندی اقتصادی و حقوق شهروندی فرهنگی می پردازد. فصل ششم بررسی شکل حکومت و قوای سازنده آن است.

فصل های هفتم و هشتم، رهبری را بررسی می کند. در این دو فصل با مباحثی از جمله جایگاه رهبر، ویژگی های رهبر، گزینش رهبر، پایان دوره رهبری و مسئولیت های رهبر و همچنین ولایت مطلقه در قانون اساسی، وظایف و اختیارات رهبر در قانون اساسی آشنا می شویم. در فصل های نه و ده، قوه مقننه بررسی می شود و نگاهی به جایگاه مردمی قوه مقننه، ترکیب قوه مقننه، وظایف مجلس شورای اسلامی و رکن دوم قوه مقننه، شورای نگهبان، می اندازیم. فصل یازدهم به قوه مجریه و مباحث مرتبط با آن، یعنی نوع قوه مجریه در جمهوری اسلامی ایران، ارکان قوه مجریه، مقامات سیاسی قوه مجریه می پردازد و فصل دوازدهم به قوه قضائیه و اهمیت و جایگاه و اعمال قوه قضائیه، وظایف قوه قضائیه، مقامات قوه قضائیه اختصاص دارد. در فصل سیزدهم با نهادهای خاص همانند مجلس خبرگان، شوراها، مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان صدا و سیما، شورای عالی امنیت ملی، شورای بازنگری قانون اساسی آشنا می شویم. کتاب مختصر حقوق اساسی؛ آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمیمه ای هم دارد که قانون اساسی جمهوری اسلامی در آن، آمده است.

گزیده کتاب مختصر حقوق اساسی و آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

یکی از مباحثی که با گسترش روز افزون جوامع بشری و پیچیده تر شدن روابط بین افراد با دولت ها اهمیت ویژه ای یافته، بحث حقوق شهروندی است. در جهان معاصر مفهوم حقوق شهروندی از جذابیت زیادی برخوردار است که انسان که تأمین و تضمین آن از سوی دولت ها به ملاک سنجش مشروعیت حکومت های مردم سالار بدل گردیده است.

کنگره :
‏‫‬‮‭KMH2064/51368‏‫‬‮‭/م7م4 1391
دیویی :
‏‫‬‮‭342/55023
کتابشناسی ملی :
2932351
شابک :
‭978-964-531-306-5
سال نشر :
1391
صفحات کتاب :
320

کتاب های مشابه مختصر حقوق اساسی و آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران