کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام pdf

به انضمام موارد تاریخی، اجتماعی و جغرافیایی این روستای کهن

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام

کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام، موارد تاریخی، اجتماعی و جغرافیایی روستای کهن بزد جام را مورد بررسی قرار می دهد. برای شناخت مردم هر قوم و قبیله و ایل و طایفه ای، باید فرهنگ عامه یا فولکلور محلی آن را مورد بررسی قرار داد. مطالعه آداب و سنت ها و آیین های جشن و عزاداری و مذهبی و ملی و عقاید و باورها و افسانه ها و امثال و مثل ها و ترانه ها و لالایی های هر قومی، ما را با روحیات آن قوم در گذشته و حال آشنا می سازد و علاوه بر آن، در لابه لای این خرده فرهنگ های مردمی، به نکات ارزنده ای از آمال و آرزوها و مسایل اخلاقی و دینی و تربیتی و اجتماعی پی میبریم و از نوع اندیشه آن ها آگاه می شویم. فرهنگ هر قومی نشانه ای بارز از هویت آن قوم است و آینه ای تمام نما از اصالت آن مردم به شمار می رود.

گزیده کتاب فرهنگ عامیانه بزد جام

تاریخچه فرتبافی در منطقه تربت جام و به ویژه در روستای بزد، قدمتی چندصد ساله دارد و از جمله مشاغل خانگی محسوب میشود که نقش بارزی در اشتغال زنان ایفا می کند. فرتبافی میراث گرانبهای زنان هنرمند روستای بزد به شمار می آید و این هنرمندان از عمر خود می کاهند تا روحی تازه به اثرشان بخشیده و جانی تازه بر تن جامه تازه بافته شده خود کنند .

فرت، تلفیقی از هنر گلیم بافی و صنایع نساجی است. گل و گیاه و پروانه و پرنده در آن به چشم می خورد. این هنر که صنعتی به جای مانده از نیاکان است، ثمره تلاش انسان هایی با ذوق بوده که با دستان پرتوان خود روح و جان خویش را در کارشان جاودانه می کنند. هنر فرتبافی، هنری گرانبها است که تجلی نقش و رنگ بر زندگی مردم دارد و با نقوشی بسیار ساده و زیبا، اما متفاوت، متعلق به این دیار شناخته می شود و نقوش به کار رفته در بافت فرت، انعکاسی از زندگی بی پیرایه زنان هنرمند بزدی است که با الهام گرفتن از طبیعت و فضای پیرامون خود، بسیار ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی، نقش آفرینی می کنند و بافندگان فرت، این شیوه بافت را به صورت سینه به سینه از اجداد خود آموخته اند و به فرزندان خود انتقال داده اند تا بتوانند این فرهنگ که مربوط به تهیه پوشاک و نوع پوشش است را حفظ کنند.

صفحات کتاب :
368
کنگره :
DSR2075
دیویی :
955/826
کتابشناسی ملی :
7659708
شابک :
6ـ1ـ98127ـ622ـ978
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه فرهنگ عامیانه بزد جام