نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کوچه های اجابت (دفتر دوم)

کتاب کوچه های اجابت (دفتر دوم) سروده مجید نظافت، علیرضا قزوه و ضیاء الدین شفیعی است که توسط انتشارات زائر رضوی منتشر شده است. شعر شیعه سرشار از شور و شعور است، شعری که تار و پود آن شرح شوریدگی های لبریز از شهودی الهی و دینی است. در واژه واژه ی آن می توان دلدادگی های فراتر از دایره عقل مآل اندیش و حسابگر را دید و در همان حال خردورزی و عقلانیتی بارور از ناب ترین چشمه های وحی و سنت را یافت.

این شعر روزی از حنجره سرخ فرزدق در کنار کعبه می تراود. روزی در کام ابوالاسود دئلی گل می کند و گاهی بر زبان حسان بن ثابت جریان می یابد و مهر تأیید پیامبر آفتاب را دریافت می کند:

«لا تزال مویدا بروح القدس ما نصرتنا بلسانک»

«همواره در پناه روح القدس باشی که با زبان خود یاری ما کردی»

این شعر زمانی در زبان کمیت می شکفد، گاهی در گلوی سید حمیری و روزی در کام دعبل با چکامه بلند «تأیید» خود و سپس در حنجره شاعران پارسی گوی و عربی گوی گل می کند و عطر آسمانی عشق به خاندان نبوت را در سرزمین های اسلامی می پراکند. اما به راستی کدامین قلم را یارای آن است که این اقیانوس عاشقی را در ظرف واژگون بگنجاند و کدامین دست می تواند خامه به تقدیر و سپاس از ستایندگان آفتاب بچرخاند؟

اداره امور فرهنگی آستان قدس رضوی با درک این ضرورت که فرهنگ، بدون آمیختن با هنر نهادینه نمی شود و نیز با توجه به این واقعیت که نسل امروز ما به اندازه پیشینیان و شاید بیشتر از آنان به شعر توجه و عنایت دارد بر آن شد، از شاعران اهل بیت(علیهم السلام) درخواست کنند برای خاندان نبوت(علیهم السلام) آثاری تازه و نو بیافرینند و خوشبختانه این خواهش با اقبال آن بزرگواران مواجه گردید. ما ضمن سپاس از این استادان فرهیخته مجموعه اشعار ایشان را به خوانندگان محترم و زائران و عاشقان ارجمند حضرت شمس الشموس (علیه السلام) تقدیم می کنیم.

گزیده کتاب کوچه های اجابت (دفتر دوم)

ممکن که نیست آبی دریا! کشیدنت

باید به قدر تشنگی اما چشیدنت

حتی عقاب ها به تماشا نشسته اند

مانند آسمان به هوای پریدنت

دستان باد پیش قدمهات بسته است

پاهای رود، مات به مقصد رسیدنت

آقا! روایت است که روزی گرفته است

آهوی خسته، گوشه ی دامان دیدنت!

این خاک، خاک هرچه غریب است و بی پناه!

دل بسته های قصه ی آهو شنیدنت!

تقدیر اگر چه تلخ، ولی آفتاب خواست!

هر صبحگاه از شب مشهد دمیدنت

«دستی به جام باده، و دستی به زلف یار»

لا جرعه بود لخت جگر سرکشیدنت…

کنگره :
‏‫‭PIR4072/ع85‏‫‭ن6
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬1/6208351
کتابشناسی ملی :
‏‫‭م85-41765
شابک :
964-90995-4-9
سال نشر :
1385

کتاب های مشابه کوچه های اجابت (دفتر دوم)