نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کوروش بزرگ

کتاب کوروش بزرگ توسط تاریخ‌نگار فرانسوی؛ «ژرار ایسرائل» نگاشته شده است. همان طور که از عنوان کتاب نیز مشخص است، نویسنده در کتاب مذکور به تحلیل و بازشناسی زندگی محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین پادشاه دوران باستان؛ کوروش می‌پردازد. قابل‌ذکر است که نویسنده در کتاب صوتی کوروش بزرگ علاوه بر اینکه به زندگی و نقش کوروش در دوران باستان می‌پردازد، به تاریخ مصر فراعنه، امپراتوری لیدی، امپراتوری عاشور و پادشاهی بابل نیز پرداخته و از این جهت که در آن زمان در قلمرو پادشاهی هخامنشی قرار داشته‌اند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بدون شک خواندن و شنیدن سرگذشت و تاثیرات پادشاهان دیرین می‌تواند برای هر فردی جالب و خواندنی باشد. کتاب صوتی کوروش بزرگ از جمله کتاب‌های تاریخی به شمار می‌رود که به وضوح و بدون هیچ جانب‌داری به توصیف برهه‌ای از تاریخ ایران پرداخته است؛ بنابراین اگر شما نیز از علاقه‌مندان کتاب‌های تاریخی هستید، کتاب صوتی کوروش بزرگ را از دست ندهید.

گزیده کتاب کوروش بزرگ

«این‌ کتاب‌ به‌ زندگی‌ کوروش‌، رهایی‌بخش‌ ملت‌ها، می‌پردازد و در این‌ میان‌ علاوه‌ بر تاریخ‌ پارس‌ به‌ تاریخ‌ امپراتوری‌ آشور، مصر فراعنه‌ و پادشاهی‌ بابل‌ به‌‌مثابه‌ همسایه‌های‌ پارس‌ و کشورهایی‌ که‌ بعدا در قلمرو شاهنشاهی‌ هخامنشی‌ قرار گرفتند، نقشی‌ ویژه‌ می‌بخشد».

«به نام خدای عاشور، شهر نینوا؛ پایتخت مغرور امپراتوری عاشور عظمت خود را بر کرانه‌های سیمین فام دجله گسترده بود و مقر قدرتی سرکوب‌گر محسوب می‌شد و شهر بابل واقع در ساحل فرات؛ قلب تمدن درخشانی بود با تمام آتش‌ها، برج‌های سر به فلک کشیده، معابد، کاخ‌ها، باغ‌ها و همهمه زندگی مردمانی که در حسرت عظمت گذشته در آن گرد آمده بودند. شهری دیگری نیز به نام اورشلیم وجود داشت که بر قله‌های یهودیه جا گرفته بود. منزل‌گاه خداوند یکتا بود که قومی ویژه به آن ایمان داشتند. از پیامبر مآبی‌ها و پیشگویی‌های عجیب تغذیه می‌کردند و در میان ملل مشرق زمین یک استثنا محسوب می‌شدند، چه امپراتوری شگفتی بود عاشور.

در قرن هفتم قبل از میلاد مرزهای آن از سواحل مدیترانه تا خلیج‌فارس گسترده بود، بخشی از بیابان عربستان را در اختیار داشت، به مصر فراعنه رسیده بود، قله‌های ارمنستان را لمس می‌کرد، به کرانه‌های دریایی که امروزه خزر می‌گویند نزدیک شده بود و سرحدات راه‌های مرکز آسیا و فلات ایران را قطع می‌کرد. درون این سرزمین پهناور در ساحل فرات شهر بابل قرار داشت که درعین‌حال روح و قلب امپراتوری سابق محسوب می‌شد. این شهر در آن زمان مطیع و اسیر بود ولی پرتوهای معنوی غروری سرکش پیوسته از آن ارسال می‌شد».

صفحات کتاب :
312
کنگره :
DSR236‭/‮ال‍ف‌‬9ک‌9 1380
دیویی :
955/015
کتابشناسی ملی :
م‌79-23483
شابک :
978-964-311-278-3
سال نشر :
1380

کتاب های مشابه کوروش بزرگ