امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب خبرنگاری بحران

کتاب خبرنگاری بحران نوشته حسن قربانی توسط انتشارات سروش منتشر شده است. نویسنده این‌کتاب معتقد است رسانه‌ها، همان‌طور که بحران‌زایی می‌کنند، قادرند در جریان بحران‌زدایی نیز نقشی بر عهده بگیرند. با توجه به این‌موضوع تلاش شده در کتاب خبرنگاری بحران به بخش نخست، یعنی بحران‌زایی و نقش رسانه و خبرنگاران اشاره شود و سپس با داشتن نگاهی اجمالی به موضوع و مفهوم بحران و تشریح ابعاد مختلف آن، به جایگاه، وظایف و نقش خبرنگاران در روند شناسایی، مقابله و کنترل بحران و شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی بحران پرداخته شود.

کتاب خبرنگاری بحران در چهار فصل تدوین شده و در هر فصل به جنبه‌هایی خاص از بحران پرداخته شده است. در فصل نخست این‌کتاب که با عنوان «بحران و ویژگی‌های آن» نگارش شده، نویسنده تلاش می‌کند مخاطب را با بحران و جنبه‌های گوناگون آن آشنا کند. تعاریف بحران و انواع آن به‌عنوان حلقه نخست فعالیت خبرنگاران بحران موردتوجه قرار گرفته و توضیحاتی در این‌خصوص ارائه شده است. موضوعات بحران و مراحل مختلف آن، بحثی است که در این فصل خواننده با آن آشنا خواهد شد.

تشریح «وظایف خبرنگاران» به‌طور عام و رسانه‌ها از اهدافی است که در فصل دوم کتاب به آن پرداخته می‌شود. در این‌فصل خبرنگاران و اصحاب رسانه با منابع خبر در بحران، مهارت‌های خبرنگاری در محیط بحران  و شیوه‌های تولید اقلام رسانه‌ای ازجمله خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، عکس و ... آشنا خواهند شد. «اخلاق حرفه‌ای در بحران» از مواردی است که همیشه خبرنگاران بحران را دچار چالش کرده است. در فصل سوم کتاب خبرنگاری بحران، با تشریح اخلاق خبرنگاری در بحران، بایدهاونبایدهای این‌شکل از خبرنگاری بررسی می‌شود. آشنایی با قوانین، مقررات و الزامات قانونی و شرعی از دیگر مواردی است که کتاب خبرنگاری بحران به آن پرداخته است. در فصل سه خبرنگاران با سازمان‌های مرتبط با بحران و وظایف آن‌ها نیز آشنا خواهند شد.

فصل چهارم کتاب خبرنگاری بحران هم باعنوان «ایران؛ بحران‌های گذشته، حال و آینده» برخی وقایع و بحران‌های عینی دهه‌ها و سال‌های دور، معاصر و آینده را پیش روی خواننده قرار می‌دهد و مؤلف در آن، تلاش می‌کند با بررسی برخی بحران‌های طبیعی، اجتماعی و سیاسی که طی سال‌های اخیر ایران را تحت‌تأثیر قرار داده، به‌طور عملی خبرنگاران را در جریان مشکلات، کاستی‌ها، راهکارها، تجربه‌ها و برنامه‌ها و نقش خبرنگاران و رسانه‌ها در برخورد با بحران قرار دهد.

گزیده کتاب خبرنگاری بحران

بحران ها هرچند ممکن است فرصت هایی برای زندگی بهتر درا ختیارا نسان ها قرار دهند، تأثیرات مخربی که بر کالبد انسان ها و جوامع و محیط زندگی برجای می گذارند، به حدی است که ممکن است فرصت های پیش رو را نیز از ما بگیرند. از این رو انسان ها در شرایط کنونی به این می اندیشند که چگونه با این حوادث ناخوشایند؛ یعنی بحران های زندگی بشر، که اکنون به دغدغه ای بزرگ تبدیل شده است، ر وبه رو شوند و با آن مقابله یا آن را کنترل و درنهایت تهدیدهای ناشی از آن رابه فرصت تبدیل کنند.

صفحات کتاب :
236
کنگره :
PN4781‬‬
دیویی :
070/43‬‬
کتابشناسی ملی :
7265700
شابک :
978-964-12-1732-9‬‬‬‬
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه خبرنگاری بحران