امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب در جستجوی علوم انسانی (جلددوم)

کتاب در جستجوی علوم انسانی (جلددوم) به قلم حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به نقد و بررسی جریان های مختلف در زمینه علم دینی می پردازد که از جمله آن می توان به آثار دفتر فرهنگستان علوم انسانی، شهید محمد باقر صدر، اسماعلیل فاروقی، طه جابر العلوانی، آیت الله جوادی آملی، سید حسین نصر، نقیب العطاس و ... اشاره کرد.

کتاب در جستجوی علوم انسانی (جلددوم) با عناوین آزمون الگوی حکمی – اجتهادی علوم انسانی در نظریه های سیاسی، آزمون الگوی حکمی – اجتهادی علوم انسانی در نظریه های علوم اقتصادی، آزمون الگوی حکمی – اجتهادی علوم انسانی در نظریه های جامعه شناختی، آزمون الگوی حکمی – اجتهاادی علوم انسانی در نظریه های روان شناختی و آزمون الگوی حکمی – اجتهادی علوم انسانی در نظریه های مدیریتی به چاپ می رسد.

چیستی علوم انسانی، پیشینه علم دینی، علل ظهور مساله علم دینی، جریان شناسی علم دینی، تحول در علوم انسانی از دیدگاه امام و رهبری، مدیریت تحول در علوم انسانی، نظریه علم دینی اجتهادی عام، مدل پارادیم اجتهادی دانش دینی، نقد نظریه اسلامی سازی معرفتی، نقد و بررسی نظریه تهذیبی – تاسیسی، نقد و بررسی دیدگاه نقیب العطاس، نقد نظریه علم قدسی، نقد و بررسی نظریه حاکمیت جهان بینی دینی و دانش، نقد و بررسی نظریه علم دینی حداکثری از جمله مطالبی است که در کتاب در جستجوی علوم انسانی (جلددوم) به چشم می خورد.

گزیده کتاب در جستجوی علوم انسانی (جلددوم)

در اندیشهٔ اسکاچ‌پل وقوع انقلاب‌های اجتماعی ناشی از ساختارهای داخلی و بین‌المللی است. در ساختارهای بین‌المللی دو عامل ارتباطات فراملی و نوسازی، موجب تهاجم سرمایه، رقابت تسلیحاتی و... می‌شود. در ساختارهای داخلی نیز سه ساختار دولت با ویژگی خودکامگی و دیوانسالاری، ساختار نخبگان و ساختار دهقانان، موجب به‌وجودآمدن سه بحران می‌گردد. در شرایطی که کشور در اثر ارتباطات فراملی و نوسازی قصد دارد از رقبای خود در عرصه بین‌المللی عقب نماند، مجبور خواهد بود هزینه‌های این نوسازی را از اشراف و نخبگان تأمین نماید. این امر منجر به نارضایتی اشراف خواهد شد.

اشراف به دلیل این نارضایتی، کنترل خود را بر جامعهٔ زیردست خویش، یعنی دهقانان کاهش می‌دهند. در این شرایط دهقانان زمینه را برای شکل‌دهی یک شورش مناسب می‌بینند و به اقدام علیه دولت خواهند پرداخت. شرایط حاضر زمینه را برای حضور نخبگان حاشیه‌ای فراهم خواهد نمود تا رهبری توده‌ها را برعهده گیرند و جزء انقلاب‌سازان آینده گردند؛ ازاین‌رو دولت با سه بحران، یعنی بحران سیاسی دولت، شورش از پایین و مشارکت نخبگان حاشیه‌ای مواجه خواهد شد. وجود این سه بحران به تعبیر اسکاچ‌پل خبر از وقوع انقلاب می‌دهد. 

صفحات کتاب :
508
کنگره :
‏‫‭BP232‏‫‭/خ47د4 1392
دیویی :
‏‫‭297/485
کتابشناسی ملی :
3268430
شابک :
978-964-531-539-7
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه در جستجوی علوم انسانی (جلددوم)