امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اسلام و مسلمانان در زیمبابوه

کتاب اسلام و مسلمانان در زیمبابوه نوشته رضا عسگری از مجموعه کتاب های مطالعات منطقه ای نشر بین المللی الهدی است. ارتباطات فرهنگی، یکی از ماندگارترین و مؤثرترین مناسبات انسانی است که بر پایه گفتگو و تبادل اطلاعات شکل می گیرد. این گونه ارتباطات پایه و مبنایی جهت تعامل انسان ها با یکدیگر بوده و بر سایر حوزه های روابط جوامع، مانند مناسبات اقتصادی و سیاسی نیز تأثیرگذار است.

امروزه علیرغم رشد و توسعه دانش بشری به ویژه در حوزه ارتباطات و شکل گیری دهکده جهانی، بشر بیش از هر زمان دیگر، نسبت به هم نوع خود بیگانه است. در این میان ریشه بسیاری از منازعات و چالش ها، به عدم درک صحیح از یکدیگر و کاستی ها و نواقص موجود در فهم و درک مشرک فرهنگی بین جوامع باز می گردد. بدین جهت، مطالعات فرهنگی و آشنایی با فرهنگ ملل، یکی از اولویت های اصلی در حوزه ارتباطات و تعامالت فرهنگی به شمار آمده و کمبود ادبیات پژوهشی فارسی در حوزه مطالعات فرهنگی ملل نیز بر این امر تأکید دارد.

نقش دو سویه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مبادالت فکری و فرهنگی کشورمان با دیگر جوامع، بر ضرورت تولید منابعی برای مطالعه و ارتقای سطح دانش جامعه ایرانی به ویژه نخبگان و دانشگاهیان با فرهنگ سایر ملل تأکید دارد. در راستای تحقق این هدف، مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه ارتباطات فرهنگی بین المللی، اقدام به چاپ و نشر مجموعه ای از کتاب ها با عنوان مطالعات منطقه ای نموده است. در این مجموعه، ضمن بهره گیری از پژوهش ها و گزارش های رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، از آثار کارشناسان و صاحب نظران در حوزه های مختلف مطالعات فرهنگی ملل نیز استفاده شده است.

مطالعه اسلام در ‌آفریقا در حال افزایش و شناخت ما از مسلمانان در جنوب ‌آفریقا به تازگی آغاز شده است. به‌طور فزایند‌‌‌ه‌ای آشکار است که اسلام در زیمبابوه در حال قوت گرفتن است. با وجود آن که درباره اسلام در کشورهای دیگر جنوب ‌آفریقا مطالبی وجود دارد، به موضوع اسلام در زیمبابوه کم پرداخته شده است‌‌‌‌‌‌‌، اما، رشد و تأثیر اجتماعی و اقتصادی آن در جامعه در بسیاری از نقاط کشور احساس می‌شود.

داده‌های کتاب اسلام و مسلمانان در زیمبابوه از رهگذر انجام پژوهش‌های میدانی، مصاحبه‌ها و مشاهدات عینی در سراسر زیمبابوه و علاوه بر آن، تحقیقات آرشیوی و پژوهش‌های کتابخانه‌ای در تعدادی از کتابخانه‌های حراره‌، به‌ویژه‌، کتابخانه دانشگاه زیمبابوه جمع‌آوری شده است. وجود اطلاعات نسبتاً قابل توجه در مورد فعالیت‌‌‌های تجاری بازرگانان مسلمان هندی که تاریخ آن با ظهور و توسعه اسلام در این کشور درهم آمیخته است، تنها کمک پژوهشگران برای بازسازی تاریخ اسلام در زیمبابوه بوده است.

تحولات داخلی و خارجی ترکیه در سال‌های اخیر، از اقتصاد گرفته تا سیاست خارجی و از علم و تکنولوژی گرفته تا هنر، در گستره پهناوری شتاب گرفته و دروازه عرصه‌های نوینی را برای خلق فرصت‌ها و خطرپذیری‌های جدید باز کرده است. اضافه شدن نقش‌آفرینان جدید مانند رسانه‌ها، افکار عمومی، سازمان‌های حقوق بشری و سازمان‌های مردم نهاد، سبب پویایی بیشتر در گستره‎ای وسیع‌تر و با امکان کنترل کمتر شده است و یک «دورنمای جغرافیایی» جدید هر روز بیش از پیش خود را می‌نمایاند. این چشم‌انداز نوین از زمان و مکان، امکان تولید مفاهیم خاص و ایجاد حیطه زبانی نوینی را برای ترکیه فراهم می‌کند. عرصه این تصویر و ادراک جدید، توان آن را به اندیشمندان، روشنفکران و سیاستمداران ترک می‌بخشد که به تولید مفاهیم و تئوری‌های شخصی پرداخته، افق‌های اندیشه و نظریه‌پردازی ترک‎ها را گسترده‌تر سازند.

گزیده کتاب اسلام و مسلمانان در زیمبابوه

یکی از دیدنی ترین مکان های طبیعی در زیمبابوه آبشارهای ویکتوریا است که به بخش گردشگری در زیمبابوه رونق می بخشد. این آبشارها که در مرز مشترک با زامبیا بر رس رودخانه زامبزی قرار دارند، بازدیدکنندگانی را به خود جلب میکنند که می توانند از زیبایی های بزرگ ترین آبشار جهان، که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه طبیعی جهان نیز شناخته می شود، لذت ببرند. فیل های آفریقایی، شیر، انواع آهو و بز وحشی، میمون و... که آزادانه در جنگل حرکت می کنند گردشگران را با وجود خطر چنین سفرهایی به سوی خود جذب می کنند.

صفحات کتاب :
132
کنگره :
‏‫BP18/35‭
دیویی :
‏‫‭297/9166891
کتابشناسی ملی :
7527412
شابک :
‏‫‭978-964-439-809-4
سال نشر :
‏‫1399

کتاب های مشابه اسلام و مسلمانان در زیمبابوه