نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نگاهی به پاکستان

در کتاب نگاهی به پاکستان با تاریخ، فرهنگ و جامعه پاکستان، آشنا می‌شوید. همچنین به سابقه وروند ورود اسلام به شبه‌قاره، تأثیر عمیق فرهنگ ایران بر مردم شبه قاره، چگونگی سلطه استعمار بریتانیا بر هند، تلاش مسلمانان و هندوها برای رهایی از سلطه استعمار، تحولات و فرایندی که به جنبش مطالبه کشوری نوظهور به نام پاکستان منجرگردید، پرداخته شده است.

در دهه 1940، رهبران سیاسی مسلمانان شبه قاره، با طرح نظریه دو ملت، (هندو - مسلمان) به تبلیغ ضرورت جدایی کشور مسلمانان از هندوها پرداخته و به‌تدریج نام کشور مخصوص مسلمانان برسرزبان‌ها افتاد، و سرانجام در14 اوت 1947 با جدا شدن بخش‌هایی از سرزمین هند، رویای تشکیل پاکستان، به واقعیت پیوست. درآغاز این جنبش، اقوام مسلمان از: پنجابی، سندی، پشتون و...، با همگرایی در قامت یک ملتِ واحد درجستجوی یک «کشور» برآمده بودند. اما پس از استقلالِ پاکستان، با تشدید واگرایی و پررنگ شدن تدریجی تنش‌های قومی، زبانی و فرقه‌ای، اکنون آرزوی دستیابی به یک «ملت واحد» به‌عنوان چالش جّدی، فراروی جامعه پاکستان، خودنمایی می‌کند...

گزیده کتاب نگاهی به پاکستان

اسلام، دین رسمی پاکستان است و 16/96 درصد از کل جمعیت پاکستان مسلمان اند. اکثریت مسلامنان را پیروان اهل سنت از مذهب حنفی تشکیل می دهند. بنابه برآوردهای غیررسمی، حدود 20-25 درصد از جمعیت مسلمانان نیز پیرو مذهب شیعه اند. اقلیت های دینی و مذهبی که کمتر از 4 درصد جمعیت کشور می باشند را پیروان ادیان مسیحی، هندو، زرتشتی، سیک، قادیانی و ... تشکیل می دهند (اسلامی جمهوریه پاکستان کا آئین، ص 17.) یادآور می شود، پیروان مذهب اسماعیلی (آغاخانی ها) و همچنین بوهره ای ها نیز در آمارهای رسمی جزو شیعیان محسوب می شوند.

کنگره :
‏‫‬‭DS376/9
دیویی :
‏‫‬‭954/91‬‬
کتابشناسی ملی :
5828599
شابک :
978-964-439-768-4
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
472

کتاب های مشابه نگاهی به پاکستان