کتاب تهیه و مشخصه یابی نانو لایه ها برای ساخت سلول های خورشیدی و حسگرها pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 31,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تهیه و مشخصه یابی نانو لایه‌ها برای ساخت سلول های خورشیدی و حسگرها

کتاب تهیه و مشخصه یابی نانو لایه‌ها برای ساخت سلول های خورشیدی و حسگرها، تجربیات حاصل شده برای ساخت دستگاه‌های لایه‌نشانی و شرایط بهینه آزمایش‌ها از تعیین نوع الکترولیت تا چگونگی تغییر شرایط محیطی و تا تعیین ولتاژها آورده شده است.

امروزه لایه‌نشانی در ابعاد میکرو و نانو یکی از مهم‌ترین مباحث فناوری‌های پیشرفته و تولید کالاهای دانش‌بنیان به حساب می‌آید که جایگاه ویژه‌ای در روند توسعه علمی و فناوری کشورمان دارد. بهره‌گیری از این لایه‌ها در ساخت سلول‌های خورشیدی، نمایشگرهای مسطح، شیشه‌های هوشمند و غیره روزافزون است و از این رو می‌توان مدعی شد که بخش مهمی از فعالیت‌های فناوری و محصولات آتی را این دانش مهم پوشش خواهد داد.

کتاب تهیه پوشش‌های نانو برای ساخت سلول‌های خورشیدی، که حاصل تجربه و دستاورد بیش از ۶ سال تحقیق و انجام ۵ پروژه تحقیقاتی، پرورش چند دانشجوی تحصیلات تکمیلی و محقق، آموزش بیش از ۱۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ارائه بیش از ده مقاله معتبر علمی بین‌المللی است، برای توسعه این علم در کشور ارائه می‌شود.

کتاب در قالب دو فصل به ارائه مطالب در خصوص روش‌های لایه‌نشانی و آنالیز سطح و سلول‌های خورشیدی می‌پردازد. در فصل اول کتاب ابتدا مهم‌ترین کاربردهای لایه‌نشانی لایه نازک رسانا نام برده و معرفی می‌شوند. زیرلایه‌های انعطاف‌پذیر، شیشه‌های هوشمند، استفاده در دستگاه‌های الکتریکی مهم‌ترین این کاربردها هستند.

در ادامه پارامترهای مناسب در انتخاب یک لایه نازک رسانا بررسی می‌شوند. شفافیت، ضخامت و یکنواختی لایه‌ها مولفه‌هایی هستند که برای انتخاب یک لایه نازک تحلیل می‌شوند. ساخت پلاستیک‌های رسانا از جمله طرح‌های مهمی است که آزمایشگاه‌های مختلفی در دنیا به دنبال انجام آن هستند. نحوه تهیه این پلاستیک‌های رسانا در این قسمت صورت می‌گیرد.

معرفی روش‌های مختلف پوشش‌دهی از دیگر موارد مطرح شده در این فصل است. یک روش، روش پوشش‌دهی الکتروشیمیایی است که در این فصل معرفی و به دنبال آن نحوه طراحی دستگاه آن شرح داده می‌شود. لایه‌نشانی چرخشی روشی دیگر است که به آن پرداخته می‌شود. تببین فرآیند این روش و شرح ساختمان دستگاه این روش و چگونگی طراحی آن بحث می‌شود.

روش بعدی، روش اسپری پیرولیز است که به اختصار معرفی می‌شود. لایه‌نشانی کندوپاش یکی از روش‌های پیشرفته لایه‌نشانی است که فرآیند انجام آن به همراه مزایا و معایب آن بررسی می‌شود. روش لایه‌نشانی تبخیری روشی است که خود به دو روش کلی تقسیم و بررسی آن صورت می‌گیرد.

در فصل دوم نیز نحوه ساخت سلول‌های خورشیدی به همراه معرفی انواع آن ها انجام می‌گیرد. ساختار و عملکرد سلول‌های خورشیدی مبتنی بر نقاط کوانتومی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این فصل است. روش‌های تهیه نقاط کوانتومی و الکترود کاتد سلول‌های خورشیدی نیز به‌طور کامل بررسی می‌شوند. 

گزیده کتاب تهیه و مشخصه یابی نانو لایه‌ها برای ساخت سلول های خورشیدی و حسگرها

در خصوص لایه نشانی روی بسترهای پلیمر به کار رفته در این نوع بستر ها باید کاملا شفاف باشد و برای داشتن انعطاف کافی، به صورت صفحات نازک و یکنواخت درآید.


قابلیت جذب نور مرئی در این صفحات نازک پلیمری باید در حد صفر یا بسیار اندک باشد و تا حد امکان، امواج فرابنفش را عبور ندهد. از طرف دیگر، این لایه ها باید در برابر حرارت و امواج فرابنفش مقاوم بوده و طول عمر نسبتا زیادی داشته باشند.

صفحات کتاب :
303
کنگره :
‫‬‮‭TK2960‏
دیویی :
‏‫‬‮‭‬‭‬‮‭621/31244
کتابشناسی ملی :
8445198
شابک :
978-622-292-526-0
سال نشر :
‏‫1400

کتاب های مشابه تهیه و مشخصه یابی نانو لایه ها برای ساخت سلول های خورشیدی و حسگرها