امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گینفش

کتاب گینفش نوشته امین شفیعی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. در گینفش رکورد‌های مهمی را بررسی شده که در دولت «تدبیر و امید» و در هشت سال بین سال‌های 1392 و 1400 ثبت شد. در واقع داده‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... در شش دولت باهم بررسی شد؛ دولت سوم و چهارم به نخست‌وزیری میرحسین موسوی، دولت سازندگی به ریاست‌جمهوری علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، دولت اصلاحات به ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی، دولت مهرورزی به ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و دولت تدبیر و امید با ریاست‌جمهوری حسن روحانی.

ازآنجاکه رویکرد کتاب گینفش، نگاه طنزآمیز به این رکوردهاست، برای هر رکورد، توضیحی به زبان طنز آورده شده و همچنین یک واقعۀ طنز به‌عنوان «شاهد رکورد» ضمیمه مطلب در کتاب گینفش شده است که الزاماً واقعی نیست.

گزیده کتاب گینفش

آنالیز کارشناس گینفش «آدم به ترکیب تیم برنده دست نمی‌زند!» این کلاسیک‌ترین آنالیز در چیدمان ترکیب تیم است. البته دولت تدبیر و امید هم چندان به ترکیب تیم دست نزده بود و تقریباً همان ترکیب دولت سازندگی در میدان حضور داشتند؛ اما مشکل از جایی آغاز شد که این تیم برای تورم‌های بالا بسته شده بود و تورم زیر 15 درصد برای این قبیل ژنرال‌ها به‌نوعی سوسول‌بازی به حساب می‌آمد. مثل این است که از یک تیم فیزیکی که خوراک 3-5-2 کلاسیک است توقع داشته باشی 4-4-2 کایت با فانتزی بالا بازی کند!

بنابراین دولت تدبیر و امید پس از بهره‌برداری لازم از نرخ تورم 9درصدی در انتخابات سال 1396، تصمیم گرفت به حوزۀ تخصصی تیم، یعنی تلاش برای ثبت بالاترین نرخ تورم، بازگردد. پلان A، حذف کامل مسکن مهر مزخرف به‌منظور شوک قیمتی به بازار مسکن، کاهش سود بانکی و هدایت نقدینگی به بازار‌های چسبنده به دلار، تعیین نرخ 4200 برای دلار و جهش قیمتی بنزین بود که با موفقیت هرچه تمام‌تر، بزرگ‌ترین جهش نرخ تورم را به‌اندازۀ 41.2 درصد رقم زدند.

پلن A به‌قدری دقیق انجام شد که اصلاً نیازی به پلن B و C نیز حس نشد. تنها دلیل شکست را نیز می‌توان فن استاد یا فوت کوزه‌گری دانست که نزد رئیس‌جمهور دولت سازندگی باقی مانده بود تا اگر شاگردان خواستند شاخ‌بازی دربیاورند، آن فن را رو کند. شاید فاصلۀ 8درصدی نرخ تورم دولت تدبیر و امید و سازندگی همین بود. البته دولت تدبیر و امید هنوز دو سال دیگر برای شکستن این رکورد وقت دارد که درصورت درس گرفتن از گذشته و کار کردن روی نقاط ضعف و قوت نرخ تورم، می‌تواند رکورد بیشترین نرخ تورم را برای همیشه تاریخ به نام خود ثبت کند.

دیویی :
8‮فا‬7/62
کتابشناسی ملی :
7649446
شابک :
978-622-285-065-4
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
155
کنگره :
PIR8349

کتاب های مشابه گینفش