دانلود کتاب مادر ایران

خاطرات شفاهی عصمت احمدیان مادر شهیدان اسماعیل و ابراهیم فرجوانی

امتیاز
5 / 4.6
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 21,000
خرید چاپی
57,000
10%
ت 51,300

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب مادر ایران به قلم نورالهدی ماه‌پری روایتی داستانی از زندگی پرفراز و نشیب عصمت احمدیان، مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی می باشد و توسط انتشارات راه یار منتشر شده است.

معرفی کتاب مادر ایران

تاریخ نگاری انقلاب اسلامی عمیقاً به «روایت زنان» این انقلاب و طبعاً به خود انقلاب بدهکار است. زنانی که محور خانواده بوده اند و حضور آن ها در عرصه های گوناگون، مساوی با همراهی و حضور اعضای خانواده در انقلاب بوده است. آن ها در سکوت، تمام بار تربیت نیروهای انقلاب را به دوش کشیده اند و باز هم در سکوت، روایت تلاش و مجاهدت زنانه و مادرانه ی خود را در حاشیه ی موفقیت مردان انقلابی شان دیده اند. جایگاه زنان در میانه و گوشه گوشه ی رویدادهای سازنده و مقوّم انقلاب اسلامی و همچنین در خلق مفاهیم و ساختارها و نهادها و نیز تثبیت ارزش ها و تداوم کنش های انقلابی انکارناپذیر است؛ اما در جریان تاریخ نگاریِ رویدادمحور و شهرت زده و کلیشه ای، غالباً به سفیدی بین سطور و گاهی هم به تک روزنه هایی سپرده شده است که مردان انقلاب در روایت های خود، به دنیای زنان انقلاب و پشتیبانی انقلاب باز کرده اند.
خانم احمدیان که ازجمله بانوان فعال در ستاد پشتیبانی دفاع مقدس اهواز بود، پس از جنگ، به‌صورت جدی وارد فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود، به‌طوری‌که او امروز یکی از بانوان تأثیرگذار و الگو در اهواز است و همچنان در ۷۳سالگی، علاوه بر امور خیریه، با پیگیری‌های فراوان، به دنبال کارآفرینی و ایجاد شغل برای مردم است.
کتاب مادر ایران به نمایندگی از تمام شیرزنان ایرانی روایتگر داستان پرفراز و نشیب بانو عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی است مادری که در همان دوران جز بانوان فعال در در ستاد پشتیبانی دفاع مقدس بود و دو یادگاری هم در زمان جنگ از خود به چای گذاشت و آن هم فرزندان عزیز تر از جان خود بودند.

مستند بانو

مستند «بانو»، روایتگر زندگی پرفراز و نشیب بانو عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی است. زنی که خودش و اعضای خانواده ایشان از جمله همسر و سه فرزندش هرکدام به نوعی با جنگ در ارتباط هستند. زندگی پس از جنگ و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خانم احمدیان نیز بخش مهمی از زندگی اوست که در این مستند به آن پرداخته شده است. مستند بانو

خلاصه کتاب مادر ایران

اگر آنچه از «الگوی سوم زن» در انقلاب محقق شده است، به خوبی روایت شود، نه تنها روایت تاریخی ما از رویدادها کامل می شود، بلکه می توانیم برای برخی مسائل زنِ امروز، مثل تعارض نقش ها، با مراجعه به تجربه ی زیسته ی «زن ترازِ انقلاب» پاسخ هایی بیابیم. 
زن تراز انقلاب اسلامی می تواند زنی باشد در دل روستایی که با چند بچه ی قد ونیم قد، کنار تنور، برای جبهه ها نان می پزد. می تواند زنی باشد که به خواست خدا فرزندی ندارد؛ اما عرصه ی تکلیف را رها نمی کند و با راه اندازی مکتب یا مدرسه ای، کمر به تربیت فرزندان جامعۀ پیرامونش می بندد. می تواند دختر مجردی باشد که دست روزگار سرنوشتش را به گونه ای رقم زده است که در کنار پدر و مادر یا خواهر و برادر یا حتی عمو یا عمه اش زندگی می کند؛ اما بلاتکلیف و یله، روزگار نمی گذراند و برحسب توانش کارهای برزمین مانده را به دوش می کشد... تاریخ انقلاب ما پر است از این زنان، چراغی باید تا آن ها را در اطرافمان ببینیم. 
خلأ خسارت بار این روایت را جریان های غرب زده و فمنیستی، به خوبی پر می کنند و در فقدان روایت زنانِ به معنای واقعی کلمه «تاریخ ساز» انقلاب اسلامی، به ترویج الگوهای غیربومی، بیگانه با سنت و آیین و فرهنگ و نیز مستحیل در یوتوپیای غربیم شغول اند.
تلاش برای پرکردن این ظرفیت خالی، هم ادای دین به حافطه ی ملی ایرانیان است برای درک بهتر تاریخ مردمی انقلاب و هم کمک به ترسیم چهره ی زن انقلابی مسلمان. 
واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی، برای شناسایی و بازنمایی الگوهای مردمی و متکثر از تجربه ی زیسته ی زنان در انقلاب، تلاشی را آغاز کرده است. بدیهی است هرآنچه انجام شده و در دست انجام است، در مقایسه با انبوه حماسه ها و مجاهدت های غرورآفرین و تحسین برانگیز زنان و مادران در پیشبرد انقلاب اسلامی پَر کاهی بیش نیست. 
کتاب پیش رو دستاوردی از این تلاش است. کتاب مادر ایران از پنج فصل با عناوین زیر تشکیل شده است:
فصل اول؛ پیلۀ لِنجون 
مؤمنی از دورترین جای شهر((از سال 2331 تا 8331))
فصل دوم: پروانه در شرجی
به پا خیزید(از سال 8331 تا 8531)
فصل سوم: برشته پر
جبهه مادر می خواهد (از سال 9531 تا 8631)
فصل چهارم: بی بال پریدن
بانوی کارآفرین (از سال 8631 تا 8931)
فصل آخر: ضمائم 
مؤخره و اسناد و تصاویر

برشی از متن کتاب مادر ایران

«- مادر بابا، اشرف بابا، بیدار شو! خدا داره روزی تقسیم می‌کنه. هرکی بخوابه روزیش به آبه.
بیدار بودم. شب به شوق رفتن به خانهٔ بزرگزاد زود خوابم برد. وعدهٔ آن روزهای ننه مدام در گوشم تکرار می‌شد: دیگه بزرگ شده‌ای. همین روزها باید بری استایی. برات یه شاخه نبات خریدم.»
...
امیر و حسن دغاغله در جبهه پیش هم بودند. حسن قصد ازدواج داشت و برای مدتی به خانه برگشت. وقتی باخبر شد رفیقش شهید شده است آن قدر بالا و پایین شد و خودش را زد که انگار زیر پایش آتش ریخته اند. قرار نمی گرفت. شنیده بودم قرار است با خواهر دوستمان، حاج محمد رستم منش، ازدواج کند اما نمی دانستم همان موقع، مهمان ها را بی خبر گذاشته و از مجلس جشن خودش یک راست به مجلس عزای رفیقش آمده است.
_ حسن، برو کارهای عقد و عروسیت رو بکن.
_ نه نمِی رم.
_ من هم می آم.
_ ها والا؟ جان امیر می آی؟
_ چرا نیام؟ امیر الان با حوری ها ازدواج ازدواج کرده. خیلی زودتر از تو. تو هم پاشو برو برنامه ی عقدت رو بچین. جان خودت می آم.

مادر ایران کیست

عصمت احمدیان، مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی، نه تنها مادر این دو شهید بزرگوار که مادر تمام جوانان ایران هستند. در واقع هر مادری که فرزندی می‌پرورد و برای سربلندی ایران و اسلام تربیت می‌کنند، مادر ایران است.

کتاب شهید فرجوانی

شهید اسماعیل فرجوانی و برادرشان دو شهید، از مادری بنام عصمت احمدیان هستند که به این مرز و بوم هدیه شده اند و جان فدا. کتاب خاطرات این مادر به نام مادر ایران به چاپ رسیده است.

نور الهدی ماه پری

نورالهدی ماه‌ پری، نویسنده کتاب مادر ایران متولد سال ۱۳۶۳ می باشد.

دانلود کتاب مادر ایران

پی دی ام کتاب مادر ایران را می‌توانید از طریق نرم‌افزار فراکتاب دانلود کرده و در این کتابخوان مطالعه کنید.

دانلود کتاب مادر ایران

مشخصات کتاب مادر ایران در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: راه یار
نویسنده: نورالهدی ماه پری
تعداد صفحه: 320
موضوع: خاطرات شفاهی عصمت احمدیان مادر شهیدان اسماعیل و ابراهیم فرجوانی
قالب: pdf اختصاصی و چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
320
کنگره :
‏‫‬‮‭PIR۴۲۴۹‏‏
دیویی :
‏‫‭۸‮فا‬۳/۶۲۰۸‬‬
کتابشناسی ملی :
۸۴۴۳۸۶۶
شابک :
978-622-7629-18-7
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه مادر ایران